Provocari pentru IMMuri in 2021 | Sodexo Romania
Principalele provocari pentru IMMuri in 2021

Cum abordezi principalele provocări pentru IMMuri în 2021? Partea 1

În noiembrie 2020, 58% dintre reprezentanții întreprinderilor mici și mijlocii din România spuneau că mai aveau fonduri disponibile numai pentru o lună sau două. Care este situația firmelor și cu ce se confruntă în 2021, patru luni mai târziu?

Pandemia Covid-19 a declanșat o criză economică care afectat afacerile din întreaga lume. Un studiu recent a arătat că rata medie a falimentelor companiilor mici și mijlocii din Europa și Asia s-a dublat în ultimul an, față de perioada dinainte de pandemie - de la 9% la 18%. Iar sectoarele HoReCa, divertisment sau arte au fost cel mai puternic impactate de criză, reușind să rămână pe linia de plutire doar acolo unde au beneficiat de un sprijin coerent și substanțial din partea statului. 

Anul 2021 a adus speranțe de depășire a crizei și relansare economică, însă cum s-au concretizat acestea în realitate? Iată, în cele ce urmează, câteva din principalele provocări cu care se confruntă firmele mici și mijlocii în prima parte a acestui an și aspectele de care ar trebui să ții cont pentru pentru a le depăși.

Incertitudinea

Deși ne-am putea gândi că ne-am obișnuit până acum cu pandemia și că ne putem face planuri mai clare pentru viitor, realitatea este că întreg mediul social și economic este în continuare afectat de un mare grad de incertitudine. Nu știm cum va evolua pandemia, cum vor fi modificate legile pentru firme, dacă statul va lua niște măsuri mai semnificative pentru a sprijini IMMurile cel mai puternic afectate de criză sau nu, când va apărea următorul lockdown, dacă vor trebui închise din nou numeroase afaceri și multe altele. 

Ce poți face pentru a-ți asigura continuitatea afacerilor în acest context?Acționează acum pentru a te adapta la noul normal, fără să mai aștepți un viitor incert. Firmele care au supraviețuit și chiar au crescut în această pandemie sunt cele care au făcut trecerea rapid către mediul digital și tehnologie ca intermediatori principali ai noilor relații de afaceri - promovare, vânzări și plăți online, livrări la domiciliul clienților, munca de la distanță, simplificarea și digitalizarea proceselor interne.

Problemele de Cash flow

Cum spuneam și la începutul articolului, o problemă majoră cu care se confruntă în continuare multe companii mici și mijlocii este lipsa lichidităților - cash flow-ul. Aceasta a fost cauzată de mai mulți factori - scăderea vânzărilor, întârzierea sau dispariția completă a plăților de încasat de la clienți sau parteneri (afectați la rândul lor criză), reducerea creditului furnizor și lipsa unor surse suficiente de finanțare. Programele guvernamentale de până acum nu au reușit să sprijine suficient IMMurile, iar băncile sunt reticente să crediteze firmele care au probleme.

Ce poți face pentru a combate lipsa de cash flow?

Redu cheltuielile

Evaluează foarte bine care cheltuieli ale afacerii sunt absolut necesare și care sunt doar opționale. Orice reducere a cheltuielilor poate îmbunătăți fluxul de lichiditate. Pentru aceasta poți lua în calcul și reorganizarea atât a proceselor interne de lucru (simplificându-le și eficientizându-le), cât și a structurii companiei, dacă este nevoie. 

Crește profitabilitatea

Investește doar în acele direcții care își pot asigura profitabilitatea - cum ar fi tehnologiile necesare pentru pivotarea afacerilor spre mediul online sau pentru automatizarea și reducerea costurilor cu anumite procese care până acum au consumat multe resurse. Digitalizarea proceselor interne este atât un mod excelent de a crește eficiența companiei, cât și de a oferi servicii tot mai bune. Practic, automatizând unele activități și folosindu-te de beneficiile internetului și aplicațiilor, vei beneficia de:

  • Optimizarea costurilor și creșterea profitului
  • O productivitatea crescută a angajaților
  • Atragerea de clienți noi, din toate zonele țării
  • Agilitate în adaptarea la noi evoluții ale mediului de afaceri.

În mediul B2B, ar trebui să analizezi și cât de profitabil este portofoliul de clienți actuali. Renunță la acei clienți care nu-ți aduc marjele de profit necesare sau care nu-și mai pot achita facturile. 

De asemenea, ar trebui să elimini produse sau active vechi din inventar cât mai repede și să păstrezi banii astfel obținuți pentru alte investiții sau cheltuieli care pot crește profitabilitatea. 

Modalitatea cea mai bună de a crește profitul este, desigur, atragerea de noi clienți. Promovează-ți afacerea în mediile și pe canalele unde știi că vei ajunge sigur la clienții ideali, și asigură-le acestora o experiență pozitivă la fiecare interacțiune pe care o au cu firma ta. Chiar dacă unii nu vor cumpăra imediat, această experiență pozitivă îi va motiva să revină în viitor, sau să-ți recomande serviciile sau produsele altor potențiali clienți.

Nu neglija, însă, retenția clienților profitabili existenți. După cum știm, costă mult mai mult să câștigi un client nou decât să păstrezi unul existent. Ține legătura constant cu cei mai profitabili clienți, monitorizează-le satisfacția și vino în întâmpinarea nevoilor lor, dacă nu vrei să pierzi surse importante de cash.

Digitalizarea și obstacolele acesteia

Adopția de noi tehnologii digitale a crescut semnificativ în ultimul an, nu doar în companiile mari, dar și în rândul IMMurilor. Multe firme au implementat tehnologii pe care nu le mai folosiseră niciodată, pentru a se adapta la necesitățile muncii de la distanță sau ale încheierii relațiilor de afaceri (vânzări, contracte, etc.) online. 

Totodată, majoritatea companiilor și-au intensificat inițiativele de marketing digital și promovare pe diversele canale online disponibile - rețele sociale, email, reclame pe Google, Facebook, etc.

Cu toate acestea, angajații multor companii se confruntă cu o lipsă a cunoștințelor în ceea ce privește noile tehnologii, ceea ce împiedică firmele să profite la maxim de avantajele digitalizării, sau să o adopte complet, pe termen lung. 

Ce poți face pentru a deriva maximul de beneficii din digitalizare?

  • Investește în soluții hardware și software care se potrivesc proceselor companiei și le pot într-adevăr eficientiza - fie că este vorba de soluții de comunicare online, managementul echipei de la distanță, analiza datelor sau chiar instrumente mai complexe ca RPA (Robotic Process Automation) sau diverse aplicații ale machine learning.
  • Dotează-ți angajații cu tehnologia necesară pentru ca ei să nu întâmpine niciun obstacol în realizarea activităților zilnice și livrarea celor mai bune rezultate.
  • Organizează, dacă este nevoie, programe de training pentru angajați, pentru ca aceștia să poată folosi la maxim noile tehnologii pe care le vor avea la dispoziție.
  • Orientează-te spre mediul online și în relațiile cu clienții, asigurându-ți un flux de clienți noi și vânzări neîntrerupte prin:
    • Digitalizarea metodelor de plată acceptate - card, dispozitive mobile, plăți online - clienții de azi se așteaptă să poată face plăți prin orice metodă preferă. 
    • Site de e-commerce - dacă este potrivit afacerii tale, un site bine optimizat de e-commerce poate fi diferența dintre supraviețuire și faliment. Există numeroase platforme online care permit crearea rapidă și facilă a unor site-uri de vânzări online care să ofere o bună experiență a utilizatorilor.
    • Prezența și promovarea online - fie că vinzi online, fie că nu, investește în promovarea afacerii tale în mediul online (paid media, rețele sociale, etc.) și nu ezita să comunici constant și transparent cu oamenii, atât pe propriul website, cât și pe social media, prin email, ș.a.m.d. Compania ta ar trebui să prezinte o față umană clienților sau potențialilor clienți, și să fie disponibilă și transparentă în comunicare, pentru a câștiga încrederea oamenilor în această perioadă marcată de nesiguranță. 
Citește si partea a doua a articolului despre managementul echipei la distanță, recrutarea la distanță și remunerare pe timp de criză aici.