
Cardurile de masă: cum sunt reglementate, care sunt avantajele și cum se folosesc
28 Aprilie 2022
Cardurile de masă sunt cel mai popular beneficiu extrasalarial din România. Atunci când le acorzi echipei tale, poți contribui la starea de bine a fiecărui angajat, prin oportunitatea unei alimentații sănătoase. Află cum sunt reglementate cardurile de masă, cum se folosesc și ce avantaje vă aduc ție și echipei tale.
Angajatorii au la îndemână mai multe moduri de recompensare și motivare a angajaților, printre care și oferirea beneficiilor extrasalariale. Un astfel de beneficiu, avantajos atât pentru salariat, cât și pentru firma, este oferirea tichetelor de masă.
Începând cu 1 februarie 2022, acestea pot fi oferite exclusiv pe suport electronic/carduri de masă. Iată care sunt avantajele cardurilor de masă și ce trebuie să știi despre modul lor de folosire.
- Cum sunt reglementate cardurile de masă
- Care sunt avantajele tichetelor de masă pe suport electronic
- Ce trebuie să știi despre utilizarea cardurilor de masă
- Ce probleme poți întâlni când alegi cardul de masă și cum le rezolvi
Cum sunt reglementate cardurile de masă
Tichetele de masă pe suport electronic, la fel că cele pe suport de hârtie, sunt reglementate prin Legea nr. 165/2018 și Hotărârea nr. 1045/2018. Acestea pot fi oferite de orice angajator că un beneficiu extrasalarial și pot fi utilizate de angajați pentru achitarea mesei în restaurante și alte locuri de luat masă și achiziționarea produselor alimentare.
Cardul de masă este valabil dacă sunt inscripționate sau stocate pe acesta următoarele informații:
- numele și adresa emitentului;
- perioada de valabilitate pentru utilizarea tichetului de masă;
- interdicția de a fi utilizat pentru achiziționarea de țigări sau produse alcoolice;
- numele, prenumele și codul numeric personal al salariatului.
Care sunt avantajele tichetelor de masă pe suport electronic
Tichetele de masă în format electronic sunt 100% deductibile și exceptate de la plata taxelor salariale pentru sumele acordate. Practic, angajatorii vor face economii de până la 37% dacă aleg să ofere tichete în loc de echivalentul aceleiași sume în bani. Iată care sunt celelalte avantaje ale cardurilor de masă:
- pot fi un mod de a atrage noi angajați, mai ales dacă le este prezentat acest beneficiu în anunțul și la interviul de angajare;
- vor motiva angajații să fie mai productivi și mai mulțumiți cu locul lor de muncă, deci vor îmbunătăți retenția personalului;
- nu mai este nevoie de un reprezentant al angajatorului care să ofere personal și lunar tichetele angajaților; unitatea emitentă va vira sumele aferente tichetelor în fiecare luna, astfel încât angajatorul va depune mai puțîn efort administrativ;
- nu vor mai există costuri pentru tipărirea fiecărui tichet, ci doar pentru emiterea
Citește și despre monografia voucherelor de vacanță
Ce trebuie să știi despre utilizarea cardurilor de masă
Modul în care pot fi utilizate cardurile de masă este asemănător cu cel al tichetelor pe suport hârtie. Astfel, acestea pot fi folosite doar pentru achitarea mesei și achiziționarea produselor alimentare, nu pentru țigări sau produse alcoolice.
Cardurile au aceeași perioada de validitate că și în cazul tichetelor care puteau fi emise anterior, până pe 31 ianuarie 2022, și pe suport de hârtie. Acestea pot fi folosite în unitățile de alimentație publică (magazine, restaurante, etc) aflate în relație contractuală cu unitățile emitente și care sunt echipate cu sisteme pentru citirea cardurilor.
Atenție!
Este important de știut că aceste carduri de masă nu sunt carduri bancare, deci nu pot fi alimentate cu alte sume de către angajator, salariat sau altă entitate, cu excepția emitentului și nici nu se poate retrage numerar de la bancomat.
Ce probleme poți întâlni când alegi cardul de masă și cum le rezolvi
Conform ultimelor modificări aduse Legii nr.165/2018, prin OUG nr. 130/2021, începând cu dată de 1 februarie 2022, autorizațiile de funcționare că unități emitente de bilete de valoare pe suport hârtie, acordate de Ministerul Finanțelor potrivit legii, își pierd valabilitatea. Începând cu dată de 1 februarie 2022, tichetele de masă se emit exclusiv pe suport electronic. Tichetele de masă emise pe suport hârtie până la dată de 31 ianuarie 2022 sunt și rămân valabile până la expirarea datei de valabilitate înscrise pe acestea.
P: Angajații obișnuiesc să își împartă tichetele de masă cu membrii familiei și sunt îngrijorați că nu vor putea face asta când primesc un card de masă.
Din punct de vedere legal, doar titularul tichetelor de masă, cel ai cărui nume este trecut pe acestea, le poate folosi, indiferent de formatul lor: pe hârtie sau electronic.
P: Angajații nu s-ar descurcă să folosească cardurile.
Plata în magazine este mult mai simplă și mai rapidă, cu PIN sau contactless. Angajații nu mai sunt nevoiți să numere tichete, ci plătesc rapid cu cardul, exact de suma dorită.
Pe lângă beneficiile generale ale tichetelor de masă, cardurile de masă aduc un confort în plus angajatorului. Utilizarea lor presupune mai puțin efort logistic din partea companiei care le oferă, precum și un cost mai mic pentru emitere.