Cardurile si tichetele cadou: rol, beneficii si gestiune

Cardurile si tichetele cadou: ce rol au, ce beneficii aduc si cum se face gestiunea lor

La sfarsit de an sau cu ocazia sarbatorilor importante, companiile aleg sa recompenseze efortul angajatilor prin intermediul tichetelor cadou. Acestea se numara printre biletele de valoare care pot fi emise atat pe suport de hartie, cat si pe suport electronic (card cadou). Acordarea ocazionala de tichete sau carduri cadou catre angajati se face pentru cheltuieli sociale, iar acest proces se supune unor reglementari speciale.

 

Care este cadrul legislativ

Potrivit Legii nr. 165/2018, tichetele cadou, pe hartie sau sub forma de card, reprezinta bilete de valoare care pot fi acordate salariatilor de catre angajatori, fie pentru ocaziile prevazute in Codul fiscal, fie in mod ocazional, pentru cheltuieli sociale. Angajatorul stabileste atat frecventa acordarii tichetelor cadou, cat si daca acestea vor fi imprimate pe suport de hartie sau pe suport electronic. Tichete cadou acordate cu destinatia de cheltuieli sociale sunt deductibile in limita de 5% din valoarea cheltuielilor cu salariile personalului.

 

Suplimentar, potrivit Legii 165/2018 , tichetele-cadou pot fi oferite si altor categorii de beneficiari, cu exceptia salariatilor, pentru campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuieli de reclamă şi publicitate.

 

Care este suma acordata

Potrivit legii, valoarea maxima a tichetelor cadou care sunt acordate salariatilor sau a sumelor incarcate pe card, nu poate fi mai mare decat cuantumul stabilit de angajator, cu acordul sindicatelor sau a reprezentantilor angajatilor, in cazul in care angajatii din organizatie nu sunt organizati intr-un sindicat. Valoarea nominala a unui tichet cadou este de 10 lei sau multiplu al acestei valori, dar nu poate depasi cuantumul de 50 de lei.

Care sunt normele de impozitare a cardului/tichetelor cadou

Articolul 76, alineatul 3 din Codul Fiscal consfinteste faptul ca, din punctul de vedere al salariatului, tichetele sau cardurile cadou care se acorda conform legii se incadreaza in categoria veniturilor din salarii si asimilate acestora. Alineatul 4 din acelasi Cod stipuleaza faptul ca veniturile ce reprezinta cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichetele/cardul cadou, nu sunt supuse impozitului pe venit.

 

Mai exact, valoarea maxima neimpozabila si nesupusa contributiilor obligatorii este, conform Codului Fiscal, 150 de lei per eveniment. In cazul in care se acorda tichete in suma mai mare de 150 de lei, diferentei dintre valoarea lor si plafonul mentinut anterior i se aplica impozitul pe venit de 10% si contributiile sociale obligatorii.

 

Daca tichetele/cardurile cadou sunt acordate in cadrul unor campanii promotionale, au  deductibilitate nelimitată sub rezerva îndeplinirii criteriilor generale legate de deductibilitatea cheltuielilor în cazul plătitorilor de impozit pe profit. Acestea nu intra in baza lunara de calcul a contributiilor sociale.

Ce reguli de acordare se aplica

Alaturi de evenimentele stipulate in Codul Fiscal (8 martie, Paste, Craciun, sarbatori altor culte religioase, 1 Iunie), tichetele/cardurile cadou pot fi oferite salariatilor care au copii sau nu, si cu diferite ocazii speciale care trebuie prevazute in Regulamentul intern sau in Contractul colectiv de munca.

 

Ce reguli trebuie sa indeplineasca tichetele pentru a fi valide

La fel ca tichetele de masa, pentru a putea fi acceptate in cele mai multe unitati comerciale, tichetele-cadou trebuie sa respecte o serie de reguli ce tin de modul in care datele aferente lor sunt comunicate. Astfel, tichetele cadou pe suport de hartie vor contine, in mod obligatoriu, urmatoarele elemente de identificare:

 

  • numele si datele de identificare ale emitentului;
  • valoarea nominala a tichetului;
  • perioada in care se poate utiliza tichetul;
  • datele beneficiarului: nume, prenume. CNP/ spatiul pentru completarea numelui, prenumelui si codului numeric personal al salariatului beneficiar;
  • spatiul pentru aplicarea stampilei unitatii in cadrul careia a fost utilizat bonul si pentru completarea datei de utilizare.
In cazul cardurilor cadou, acestea sunt valabile numai daca contin date despre numele si adresa emitentului, despre perioada de valabilitate a utilizarii, precum si numele, prenumele si codul numeric personal al angajatului care are dreptul de folosinta asupra tichetelor.

 

Tichetele cadou sunt acceptate doar in unitatile comerciale care au contract semnat cu unitatea emitenta a acestora, aspect pe care il puteti verifica prin elementele vizuale de identificare ale unitatii emitente pe care le gasiti fie la intrarea in unitate, fie in zona caselor de plata.

 

Tichetele cadou reprezinta un beneficiu foarte eficient pentru companie din punctul de vedere al costurilor si foarte motivant pentru angajati.
Browser-ul tau este vechi.

Actualizeaza-ti browser-ul pentru a putea vedea aceasta pagina corespunzator. Actualizeaza browserul acum.

×