Ce obligatii au comerciantii care lucreaza cu publicul in stare de alerta?
obligatiile comerciantilor in stare de alerta

Ce obligatii au comerciantii care lucreaza cu publicul in stare de alerta?

Dupa cum bine stiti deja, pe 15.05.2020 a fost declarata oficial starea de alerta pe o perioada de 30 de zile, in contextul situatiei epidemiologice generate de COVID-19. Ulterior, pentru asigurarea desfasurarii activitatilor in conditii de siguranta sanitara, a fost emis in colaborarea dintre Ministerului Economiei si Mediului de Afaceri si Ministerul Sanatatii Ordinul nr. 1731 din 15.05.2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus COVID-19 si pentru asigurarea desfasurarii activitatilor in conditii de siguranta sanitara in domeniul economiei, pe durata starii de alerta, care prevede o serie de masuri in sarcina comerciantilor, in functie de tipul de activitate desfasurata.

Astfel, nu s-a schimbat doar denumirea starii din „urgenta” in „alerta”, ci si nivelul masurilor luate, in special privind serviciile oferite publicului de catre comercianti.

Iata care sunt principalele obligatii pe care le au comerciantii carora li se permite sa desfasoare activitati cu publicul pe durata starii de alerta: 

Comerciantii care desfasoara activitati de ingrijire personala (frizerie, coafura, manichiura, pedichiura si cosmetica) in spatii special destinate, au urmatoarele obligatii:

  •   Sa nu permita ca in incinta sa fie persoane care se afla in asteptare;
  •   Sa permita accesul in unitate doar clientilor care au o programare prealabila;
  •   La  efectuarea programarii, sa informeze clientul ca accesul in interiorul incintei se va realiza doar dupa verificarea temperaturii (care trebuie sa nu depaseasca 37,3° C) si sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii;
  •   Sa asigure o suprafata minima de 4 mp pentru fiecare client si o distanta minima de 2 mp intre oricare 2 persoane apropiate; 
  • Sa asigure solutii de dezinfectare a mainilor;
  • Sa asiguree materialele de protectie si substantele dezinfectante necesare clientilor si angajatilor;
  •   Sa aeriseasca incinta la un interval de cel putin 2 ore;
  •   Sa se asigure ca personalul respecta regulile de igiena a mainilor;
  •   Sa se asigure ca personalul poarta masca pe intreaga durata a prestarii serviciilor si ca aceasta este schimbata la un interval de maximum 4 ore;
  •   Se asigure ca personalul dezinfecteaza instrumentarul si suprafata de lucru dupa fiecare client.

Comerciantii care desfasoara activitati in birourile cu spatii comune in sistem deschis (open-space), au urmatoarele obligatii:

  •   Sa asigure un program de lucru decalat al angajatilor;
  •   Sa asigure triajul observational astfel incat sa nu se permita prezenta la lucru a persoanelor cu simptomalogie de infectie respiratorie (ex. tuse, stranut, febra);
  •   Sa asigure masurarea temperaturii zilnic, la intrarea in tura, astfel incat sa nu se permita accesul in incinta a angajatilor cu temperatura peste 37,3° C;
  •   Sa asigure dezinfectia zilnica a suprafetelor de lucru la inceperea programului si ulterior la interval de 4 ore;
  •   Sa aeriseasca incaperile la un interval de cel putin 2 ore;
  •   Sa efectueze saptamanal nebulizarii, in cazul incaperilor climatizate cu recircularea aerului si dezinfectia instalatiei;
  •   Sa asigure o distanta de 1,5 m intre angajatii care lucreaza la birouri orientate fata-spate si spate-spate;
  •   Sa separe birourile orientate fata-fata prin paravane si sa dezinfecteze paravanele zilnic cu solutii pe baza de alcool;
  •   Sa se asigure ca personalul poarta masca pe intreaga durata in care se afla in incinta statiilor de tip open-space;
  •   Sa se asigure ca personalul aplica masurile de baza privind protejarea impotriva Covid-19 (igiena mainilor, evitarea atingerii fetei cu mainile neigienizate; distantarea fizica, izolarea la domiciliu in caz de simptomatologie a infectie respiratorie (ex. tuse, stranut, febra.

Structurile de primire turistice cu functiuni de cazare au urmatoarele obligatii: 

  Hotelierii au obligatia de a lua masuri de protejare impotriva COVID-19, avand obligatia sa acorde o atentie speciala: cazarii oaspetilor, serviciilor conexe (servicii de alimentatie, curatenie), si interactiunilor specifice (oaspeti-oaspeti, personal-oaspeti si personal-personal).

Fiecare membru al personalului hotelier trebuie sa respecte cu strictete masurile de baza pentru protejarea impotriva COVID-19, cum ar fi: igiena mainilor, distantarea fizica, evitarea atingerii ochilor, nasului si a gurii, respectarea igienei respiratorii si respectarea recomandarii de a ramane acasa si de a solicita asistenta medicala medicului de familie, daca are simptome specifice bolii.

Una din principalele obligatii stabilite in sarcina structurilor de primire turistica este obligatia adoptarii unui plan de actiune, pentru  prevenirea cazurilor, gestionarea eficienta a cazurilor, si atenuarea impactului in randul clientilor si al personalului. in conformitate cu recomandarile autoritatilor, care sa asigure:

  • optimizarea comunicarii intre conducere si personal, pentru a predefini o politica de informare a oaspetilor, dar si pentru a furniza si obtine rapid informatii cu privire la incidentele care pot aparea in unitatea de cazare si pentru a cunoaste situatia in orice moment;
  •  optimizarea comunicarii intre conducere si client, prin postere informative, pentru a creste impactul mesajelor-cheie in randul oaspetilor, inclusiv promovarea igienei mainilor (spalarea pe maini timp de cel putin 20 de secunde, pe toate partile mainii) si igiena respiratorie. De asemenea, personalul de la receptie trebuie sa fie suficient de bine informat cu privire la COVID-19, astfel incat sa isi poata indeplini sarcinile in conditii de siguranta si sa poata preveni o posibila transmitere a COVID-19 in cadrul unitatii;
  • personalul din receptie trebuie sa fie in masura sa informeze oaspetii cu privire la politica unitatii in materie de masuri preventive adoptate sau alte servicii ce pot fi solicitate de oaspeti (de exemplu, servicii medicale si farmaceutice disponibile in zona sau in unitate). In plus, acesta ar trebui sa sfatuiasca oaspetii cu simptome respiratorii sa stea in camerele lor, pana cand vor fi consultati de catre un medic (conducerea se va ocupa imediat de aceasta), si sa poata oferi recomandari de igiena de baza, daca este nevoie. Personalul de la receptie trebuie sa asigure accesul la informatii oficiale, actualizate, cu privire la calatoriile catre si dinspre tarile sau zonele cu transmitere (COVID-19) prin consultarea periodica a site-ului Institutului National de Sanatate Publica (INSP) - www.insp.gov.ro;
  • realizarea unei politici de ocupare a camerelor, privind persoanele insotitoare, in situatia in care exista un caz suspect de COVID-19 (conform definitiei de pe site-ul INSP). Pentru astfel de cazuri, in cadrul receptiei, trebuie sa fie disponibile imediat numerele de telefon ale directiei de sanatate publica judetene/a municipiului Bucuresti, pentru a putea fi utilizate ori de cate ori exista posibilitatea ca un oaspete sa fie bolnav;
  • organizarea trusei medicale in cadrul receptiei care sa contina:
    ->
    dezinfectant/servetele cu efect antibacterian pentru curatarea suprafetelor (servetele);
    ->
    masti pentru fata/ochi (separate sau combinate, scut facial, ochelari de protectie). Trebuie mentionat ca mastile faciale de unica folosinta pot fi utilizate o singura data (a se consulta Recomandarile privind utilizarea mastii);
    ->manusi (de unica folosinta);
    ->
    sort de protectie (de unica folosinta);
    ->halat medical lung, cu maneci lungi;
    ->
    sac de unica folosinta pentru deseuri (pericol biologic).
    Trusa medicala va fi pusa la dispozitia cadrelor medicale solicitate pentru consultul cazurilor suspecte de boala;
  • promovarea in cadrul unitatilor a masurilor de distantare sociala, curatarea mainilor si igiena respiratorie:
    ->distantarea sociala presupune abtinerea de la imbratisare, pupat sau strangerea mainilor in cadrul interactiunilor cu oaspetii, dar si cu personalul. Aceasta presupune mentinerea unei distante de cel putin 1 m si evitarea oricarei persoane care tuseste sau stranuta;
    ->igiena mainilor inseamna spalarea mainilor in mod regulat si riguros cu apa si sapun si dezinfectia cu un dezinfectant de maini pe baza de alcool; se recomanda dezinfectarea mainilor dupa orice schimb de obiecte (bani, carduri de credit) cu oaspetii;
    ->se va evita atingerea ochilor, nasului si a gurii cu mainile neigienizate;
    ->igiena respiratorie inseamna acoperirea gurii si a nasului cu pliul cotului sau cu un servetel, atunci cand cineva tuseste sau stranuta; servetelul utilizat trebuie aruncat imediat intr-un cos de gunoi cu capac;
  • monitorizarea oaspetilor din unitate cu respectarea reglementarilor privind protectia datelor cu caracter personal si a dreptului la viata privata si confidentialitate. Personalul de la receptie ar trebui sa inregistreze toate incidentele relevante pe care le constata, cum ar fi cererile pentru consultatii medicale. Aceste informatii vor ajuta oaspetii, prin: recomandari adecvate, facilitarea depistarii din timp si gestionarea rapida a cazurilor suspectate, impreuna cu autoritatile sanitare locale. Personalul de la receptie trebuie sa aiba o abordare discreta in privinta acestor informatii si ar trebui sa asigure faptul ca doar conducerea si serviciile medicale vor evalua situatia si vor lua deciziile corespunzatoare;
  • asigurarea serviciior tehnice si de mentenanta asigurate, conform reglementarilor in vigoare (aprovizionare cu apa, ventilatie, iluminat etc.) crearea unei proceduri prin care se va urmari sa existe suficient sapun si solutii dezinfectante.

De retinut:  Purtarea mastii care acopera nasul si gura este obligatorie incepand cu 15 mai 2020 in spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun, la locul de munca si in alte spatii inchise, potrivit anexei “Masuri de prevenire si control a infectiilor aplicabile pe durata starii de alerta”, atasata Hotararii nr. 24 a CNSSU. Sanctiunea pe care o pot primi cei care nu respecta obligatia de a purta masca in spatiile inchise este acordata in baza art. 65 lit. h/ Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, si este reprezentata de amenda intre 500 de lei si 2500 de lei.

De retinut:  Pe durata starii de alerta, autoritatile au stabilit urmatoarele masuri de restrictionare temporara a unor tipuri de activitati: 
  • Nu vor functiona intr-o prima etapa restaurantele, barurile, cafenelele si cofetariile din incinta hotelului. Servirea mesei se va face in regim room-service. Este preferabil sa se foloseasca tacamuri si vesela de unica folosinta.
  • Locurile de joaca special destinate copiilor vor fi inchise.
  • Locurile special amenajate pentru fitness, saune, piscina interioara etc., din incinta hotelurilor, in aceasta prima etapa, raman inchise.
  • Spalarea si dezinfectia suprafetelor din camere si spatii comune se vor face mai frecvent decat de obicei, cu solutii dezinfectante pe baza de alcool sau clor, avizate conform legii. In cazul in care, in cadrul hotelului, in randul personalului sau oaspetilor apare un caz confirmat de COVID-19, se va contacta directia de sanatate publica judeteana/a municipiului Bucuresti pentru efectuarea anchetei epidemiologice si stabilirea masurilor care se impun.
  • Folosirea lifturilor va fi facuta doar daca este strict necesar si numai de catre cel mult doua persoane odata, care vor purta masti de protectie in tot timpul folosirii liftului. Este recomandabil ca cele doua persoane sa fie din aceeasi familie.