Cum ne deplasăm și cum muncim în contextul pandemiei COVID-19

Cum ne deplasăm și cum muncim în contextul pandemiei COVID-19

Criza medicală cauzată de pandemia COVID-19, prin care trece o întreagă planetă în această perioadă își produce efectele nu doar în sănătate, ci și pe plan financiar, ridicând multe întrebări cu privire la modul în care companiile își pot menține activitatea. Informarea din surse sigure este acum esențială, mai ales dacă ești antreprenor sau ai o poziție de management, iar angajații tăi se bazează pe măsurile pe care le iei. 

De aceea, îți oferim în continuare răspunsuri care te vor ajuta să îți clarifici aspecte importante legate de modul în care îți poți continua activitatea în această perioadă. Informațiile ne-au fost puse la dispoziție de trei specialiști în legislație: Eugenia Deaconu, Legal & Public Affairs Manager Sodexo, Ștefan Botezatu, Managing Partner & cofondator Botezatu Estrade Partners, avocat cu o experiență de 21 de ani, și Andrei Mureșan, Managing Associate Botezatu Estrade Partners și membru al practicilor de Dreptul Muncii și Fuziuni și Achiziții.

Cum ne deplasăm - ce ar trebui să știm pe partea de mobilitate în perioada de pandemie COVID-19

Chiar dacă libertatea de mișcare este limitată în momentul de față, putem în continuare să ne deplasăm în anumite condiții. 

Motivele pentru care poți ieși din casă sunt: 

  • deplasarea în interes profesional, 
  • deplasarea pentru a-ți asigura bunuri de bază, precum alimentele si medicamentele, 
  • deplasările pe motive medicale și urgențele legate de îngrijirea altor persoane. 

Totuși, recomandarea noastră este să limitezi cât mai mult ieșirile, pentru că sănătatea ta și a celor dragi trebuie să rămână pe primul loc. 

Iată ce ar trebui să știi despre modul în care ne deplasăm în interes profesional, în perioada de pandemie COVID-19:

  • Deplasarea către serviciu este permisă numai dacă natura muncii sau mijloacele tehnice nu permit menținerea activității de la distanță.
  • Fiecare angajat trebuie să aibă la îndemână legitimația de serviciu sau adeverința eliberată de angajator.
  • Declarația pe proprie răspundere nu mai este necesară în acest caz.
  • În cazul unui control al autorităților, legitimația de serviciu trebuie prezentată în format fizic, iar adeverința eliberată de angajator poate fi prezentată și pe telefon sau tabletă.

Așa cum observi, activitatea companiei poate fi menținută în perioada curentă, însă de preferat este să încurajezi munca de acasă, dacă acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic. Știm că îți dorești să poți comunica zilnic cu angajații și să îi poți motiva, mai ales într-un astfel de moment, însă o poți face și de la distanță, asigurându-te că echipa ta rămâne sănătoasă. 

Citește și: Munca de acasa in 2020: cum iti motivezi angajatii in perioada carantinei

Cum lucrăm de acasă în timpul carantinei - munca la domiciliu versus telemuncă

Există două tipuri de muncă la distanță pe care le poți adopta în această perioadă, de pandemie COVID-19. Spre deosebire de clasica muncă la domiciliu, telemunca a fost reglementată prin lege în 2018 și presupune faptul că angajatul își îndeplinește, în mod regulat și voluntar, atribuțiile specifice funcției în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor. 

Programul de lucru în cazul telemuncii este organizat de comun acord cu angajatorul, iar pentru orele suplimentare este necesar să ai acordul scris al angajaților. 

Spre deosebire de telemuncă, munca la domiciliu presupune faptul că angajații au libertate în organizarea programului zilnic, atâta timp cât își îndeplinesc activitățile curente.

 

Șomajul tehnic în criza COVID-19: ce spune legea și în ce condiții îl poți acorda

Șomajul tehnic este o măsură legală menită să ajute angajatorii în perioadele dificile. Astfel, în loc de a-ți pierde echipa și de a renunța la oamenii valoroși, îi poți păstra printr-un ajutor de la stat, urmând ca ulterior, cand reluați activitatea să poți conta pe aceeași echipă. 

În legislație este specificat faptul că acest tip de șomaj presupune suspendarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Pe toată perioada suspendării, angajații primesc o indemnizație plătită din fondul de salarii, iar valoarea acesteia nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază. De asemenea, angajații se află la dispoziția angajatorului pe durata suspendării.

Iată aspectele esențiale pe care este necesar să le cunoști despre șomajul tehnic acordat în perioada pandemiei COVID-19:

  • Indemnizațiile se stabilesc la 75% din salariul de bază, însă nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut.
  • Plata se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
  • Indemnizația de șomaj tehnic este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii.
  • Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
  • Angajatorii nu achită contribuție asiguratorie pentru muncă pentru indemnizațiile încasate.
  • Indemnizația poate fi suplimentată de angajatori cu sume reprezentând diferența de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. 
Citește și: Tehnici simple prin care poți crește productivitatea angajaților în companie  

Există anumite condiții care trebuie întrunite pentru acordarea șomajului tehnic:

  • Contractul individual de muncă trebuie suspendat în temeiul art. 52 al. (1) lit. c) din Codul Muncii.
  • Este necesar să fi redus sau întrerupt temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19, pe perioada stării de urgență decretate
  • Va trebui să dai o declarație pe proprie răspundere privind reducerea sau întreruperea temporară a activității.
  • Dacă ai angajați cu mai multe contracte individuale de muncă, aceștia nu trebuie să aibă niciun contract cu normă întreagă activ pe perioada instituirii stării de urgență. De asemenea, e bine de știut că acești angajați beneficiază de indemnizația aferentă contractului cu drepturile salariale mai avantajoase.
Citește și: Cum crești eficiența angajaților tăi în 9 pași simpli

Beneficiile extrasalariale în timpul crizei - ce schimbări au avut loc în contextul actual

Fie că ți-ai motivat întotdeauna angajații cu beneficii extrasalariale, fie că iei în calcul să le introduci acum ca parte a pachetului salarial, pentru a-ți optimiza bugetul și a-ți demonstra totodată grija față de echipă, este bine să știi câteva detalii importante:

  • Tichetele de masă își cresc valoarea din aprilie, pentru ca tu să poți acorda beneficii mai valoroase. Un tichet de masă poate avea de acum valoarea maximă de 20 de lei.
  • Sodexo recomandă să oferi beneficiile exclusiv pe suport electronic, pentru o mai mare siguranță în procesul de acordare și, ulterior, în plata cumpărăturilor.
  • Voucherele de vacanță acordate în perioada martie 2019 - decembrie 2019 își prelungesc valabilitatea, putând fi utilizate până pe 31 mai 2021.
  • Voucherele de vacanță se acordă în prezent numai pe suport electronic.
  • Angajații care își desfășoară munca la domiciliu sau în sistem de telemuncă pot primi în continuare tichetele de masă, la fel ca în cazul muncii de birou, însă te sfătuim să apelezi la forma electronică. Șomajul tehnic, autoizolarea și carantina sunt situații în care nu se pot acorda tichete.
Citește și: Cardurile de beneficii extrasalariale: un plus de siguranta pentru angajatii tai  

Dacă dorești și tu să acorzi echipei tale beneficii extrasalariale Sodexo sau să treci de la tichete tipărite la card, consultanții noștri îți stau la dispoziție pentru oferte personalizate.

Vreau Detalii

Browser-ul tau este vechi.

Actualizeaza-ti browser-ul pentru a putea vedea aceasta pagina corespunzator. Actualizeaza browserul acum.

×