Cum pot programele de recunoastere sa sustina inovatia?

Legatura dintre inovatie si succes in afaceri nu a fost niciodata atat de puternica.

Companiile pot sa promoveze un mediu creativ, absolut necesar pentru dezvoltare, prin a oferi angajatilor un spatiu in care acestia sa isi desfasoare creativitatea, stimuland implicarea si asigurandu-se ca recunoasterea eforturilor este personalizata pentru nevoile lor.

Companiile care inoveaza ajung in fata, lasandu-le pe cele care nu aduc elemente de noutate sa avanseze cu dificultati. In acest context, cum pot angajatorii sa cultive un mediu creativ care sa le aduca cresterea maxima?

Rolul inovatiilor la locul de munca nu a fost niciodata mai important ca acum. Pe masura ce dezvoltarile tehnologice schimba din ce in ce mai mult modul in care traim si lucram, companiile care isi cultiva o cultura a creativitatii inainteaza cu pasi rapizi. In acelasi timp, firmele care nu vor reusi sa foloseasca la maxim potentialul angajatilor lor vor intampina dificultati in a supravietui. Simpla stimulare a inovarii poate parea destul de usoara, insa cheia cresterii durabile consta in promovarea unui mediu dinamic, in care angajatii au la dispozitie spatiu pentru a crea si unde ideile valoroase sunt adoptate. Asadar, cum pot angajatorii sa dezvolte un astfel de mediu?

Importanta flexibilitatii

Primul lucru ce trebuie adresat este faptul ca inflexibilitarea nu mai reprezinta o optiune. Gigantii din Silicon Valley au inteles ca stimularea ideilor destepte necesita spatiu. „20% time”, initiativa laudata a companiei Google ce incurajeaza inginerii din companie sa isi petreaca 20% din timp dezvoltandu-si propriile idei si proiecte, a dus la aparitia unor produse de mare succes, cum ar fi AdSense si Gmail. Schema InCubator de la LinkedIn functioneaza pe principii similare, oferindu-le dezvoltatorilor ocazia sa prezinte ideile lor importante in fata managementului companiei, in timp ce Apple sustine „Blue Sky”, o initiativa care permite angajatilor sa petreaca 2 saptamani pe an lucrand la proiecte personale.

Nevoia pentru angajament

Probabil ca nu este surprinzator deloc faptul ca oamenii dintr-o companie nu vor avea tendinta sa inoveze daca nu se simt suficient de stimulati in cadrul organizatiei respective. Un studiu Krueger & Killham (2007), publicat de Gallup Management Journal, a aratat ca 59% dintre angajatii care se simt implicati si motivati la locul de munca au sustinut ca job-ul lor „scoate la iveala cele mai creative idei ale lor”, in timp ce doar 3% dintre angajatii care se considera nemotivati au declarat acelasi lucru.

Motivare si recunoastere creativa

In ceea ce priveste recunoasterea angajatilor, recompensele financiare sunt doar o parte din total si exista multe companii care s-au folosit deja cu succes de alte strategii de motivare mai eficiente. De exemplu, 3M se bazeaza in principal pe recunoasterea reciproca pentru a incuraja innovarea, prin premiul sau „Cercul de Excelenta Tehnica”. Prin acesta, se ofera un concediu la locatia companiei din Minnesota pentru angajatii care se remarca prin inovatiile lor, din punctul de vedere al colegilor lor care efectueaza selectia. Banca Mondiala a creat, de asemenea, cu succes o cultura orhanizationala unde inovatia este premiata, oferind incentive externe, atat catre angajati, cat si catre alte organizatii. Aceste stimulente sunt acordate pentru gasirea unor solutii creative care sa adreseze problema saraciei. In plus, Banca Mondiala incurajeaza curiozitatea si colaborarea prin organizarea unor „Targuri de cunostinte”.

Pentru organizatii care adopta mereu cele mai bune practici, cum ar fi NASA si Millennium Pharmaceuticals, cel mai important lucru este sincronizarea. Un proiect, indiferent ca este vorba de explorarea spatiului sau introducerea unui nou medicament pe piata, poate sa fie implementat de-a lungul unor zeci de ani asa ca pentru aceste organizatii este foarte important sa isi motiveze expoertii in momentul in care acestia au realizari.

Pentru L’Oréal SUA, diversitatea si incluziunea in cadrul locului de munca sunt cvazute ca fiind factori necesari pentru cresterea si sustinerea crreativitatii, asa cum este exemplificat si prin formula lor de management:

DIVERSITATE + INCLUZIUNE = INOVATIE + SUCCES

Ideologia lor patrunde in multe arii ale companiei, de la recrutare si vanzari pana la sprijinirea comunitatii.

Astazi, nu exista o singura metoda simpla de a motiva si recompensa inovatia. In schimb, angajatorii trebuie sa fie creativi si sa utilizeze o diversitate de initiative, in timp ce oferta lor de HR trebuie, de asemenea, sa creeze un mediul in care inovatia este facilitata, prin crearea de spatiu, incurajarea implicarii angajatilor si sustinerea diversitatii. Acesta nu este un proces simbolic, de a face minimul posibil, caci, asa cum confirma si dr. Gita Bajaj, profesor de HR & Comunicare la Institutul de Tehnologie de Management din Dubai, creativitatea angajatilor in curs poate fi realizata numai daca exista o cultura de sus in jos care o incurajeaza.

3 INTREBARI PENTRU:

Dr. Bajaj, care a co-scris o carte1 pe tema inovatiilor in managementul resurselor umane. Ma jos, ea ne impartaseste cunostintele sale de specialitate.

Sufera companiile de o lipsa de inovare?

Nu a existat niciodata un moment mai bun pentru a inova: avem tehnologii care au schimbat complet totul in jurul nostru, avem acces la informatii care nu au mai fost disponibile pana acum. Cu toate acestea, in timp ce companii precum Google si Amazon se afla in plina ascensiune, exista un numar mare de firme care nu reusesc sa inoveze. Multe persoane importante de decizie din companii considera ca asa ceva nu se va intampla in cazul lor. Acestia sunt concentrati pe castiguri rapide, maximizand valoarea pentru actionarii lor, ceea ce presupune o viziune pe termen scurt, in care nu se considera efectele pe termen lung. Exista o multime de exemple de companii care au suferit pierderi imense pentru ca nu s-au adaptat in timp util la noile realitati, cum ar fi Nokia, Xerox sau Kodak. Daca firmele nu considera ca acesta poate fi si cazul lor, nu se prea poate pune problema inovarii sau a stimularii creativitatii in randul angajatilor.

Care sunt cele mai mari provocari care impiedica in prezent potentialul de inovare?

La suprafata, exista o multime de inovatii si creativitate, dar acestea se intampla pe alocuri. Este nevoie de o gandire pe scara mai larga cu privire la creativitate si inovare. Exista o miscare care spune ca nu putem trai fara acestea, dar exista si alte voci care sustin ca se poate face acest lucru.

In plus, la un nivel mai mic, vedem semne care indica lipsa de creativitate si inovatie: concedieri, stres, presiune. Nu se poate ca angajatii care sunt stresati sa fie si creativi si inovativi, in acelasi timp.

Care este mediul de lucru optim pentru a stimula inovarea?

Uneori, putina presiune poate fi un lucru bun, insa stresul excesiv este contraproductiv. Companiile inovatoare stiu ca o firma poate avea cele mai bune resurse la dispozitie, dar daca resursele umane nu sunt capabile sa creeze sau sa vina cu idei inedite, atunci nu exista posibilitatea de a face ceva nou sau diferit.

Cum pot beneficiile si strategiile de recompensare sa contribuie la dezvoltarea inovatiei?

Recunoasterea angajatilor si incurajarea inovatiei nu pot fi facute . Managementul de varf trebuie sa creada in el – si sa va asigurati ca cultura companiei, recompensele si recunoasterea incurajeaza toate inovatiile.

In ceea ce priveste cultura, managementul trebuie sa aprecieze nevoile si motivatiile angajatilor creativi. Cercetatorii si reclamele ar putea avea nevoie de o munca mai flexibila, medii mai relaxate de idei (de exemplu, Google Cafes), platforme de discutie mai largi (cum ar fi moderatorul Google), rezultate mai lungi si obiective in evolutie. Politicile companiei pentru asigurarea finantarii cercetarii si a cailor de cariera pentru cercetatori pot sprijini, de asemenea, inovarea.

In ceea ce priveste recompensele, o intrebare cheie este daca firmele dispun de politici de stimulare a rezultatelor cercetarii, asa cum fac si directorii de vanzari si marketing cu obiective de vanzari. Si sunt stimulentele comparabile cu castigurile obtinute de aceste inovatii? Raspunsul este nu. Multe companii se lauda incurajatoare oferind 500 de dolari pentru o idee creativa! Altii o leaga de salariul de baza al angajatului! Planurile de stimulare trebuie reconsiderate – cu recompensele legate de valoarea generata de idee.

In cele din urma, recunoasterea costa companii foarte putin, dar rezultatele sunt enorme – mai ales cand sunt combinate cu recompense. Unele firme impartasesc redevente cu inventatorii, altele ofera bonusuri frumoase. Punctul-cheie pentru a intelege este ca angajatii creativi care promoveaza inovatia sunt un crez diferit. Companiile trebuie sa se intinda pentru a intelege ce anume motiveaza acesti oameni si apoi proiecteaza beneficii si recompenseaza schemele pentru a le incuraja.

Surse:

[1] Jyotsna Bhatnagar, Gita Bajaj, Somnath Ghosh, Innovations In People Management: Cases in Organizational Behaviour, HR and Communication, Mac Millan Editions, 2013

Cum ar trebui companiile sa implementeze o politica a calatoriilor?

Blog Sodexo

10.08.2018

Cum ar trebui companiile sa implementeze o politica a calatoriilor?

Este arhicunoscut faptul ca politicile de calatorie salveaza sume importante din buget, dar ce-ar fi daca aceste tipuri de politici ar putea face mai mult decat sa imbunatateasca profitul? Ce s-ar intampla daca ar putea crea o experienta mai buna a angajatilor si ar imbunatati calitatea vietii acestora? Pentru persoanele care au fost vreodata intr-o calatorie de afaceri, dificultatea rezervarii transporturilor si a hotelurilor este deja familiara. Iar din perspectiva…
Browser-ul tau este vechi.

Actualizeaza-ti browser-ul pentru a putea vedea aceasta pagina corespunzator. Actualizeaza browserul acum.

×