Angajatii de top: cum sa-i aduci si sa-i pastrezi in compania ta
Cum sa nu pierzi angajatii valorosi din companie
Se intampla rar ca un angajat sa demisioneze din senin. Un manager atent poate observa unele semne prevestitoare inainte ca inevitabilul sa se produca: demisia sa fie semnata si pusa pe masa celor de la HR.   Cele mai evidente sunt semnele care tin de comportament si de eficienta la locul de munca. Iata-le pe cele mai importante dintre ele:
  • Productivitate scazuta;
  • Reticenta in a se dedica unor proiecte pe termen lung;
  • Lipsa entuziasmului la job;
  • Fara implicare in munca de echipa, alaturi de ceilalti colegi.
Este important sa afli care sunt motivele pentru care oamenii tai de top sunt nemultumiti de munca pe care o fac si de intreaga activitate depusa. Odata ce ai aflat motivele, este mult mai usor sa gasesti solutii punctuale pentru a rezolva situatia intr-un mod favorabil.  

Ce motive au angajatii care demisioneaza

  Principalele motive pentru care un angajat se gandeste sa paraseasca actualul loc de munca au legatura cu salariul, cu implinirea pe plan profesional, cu atmosfera de la lucru si chiar cu timpul liber care ii mai ramane la dispozitie dupa incheierea programului de lucru.    
  • Nu sunt platiti la nivelul pietei - sau la nivelul salariului pe care l-ar castiga in alta parte. salariul este criteriul prin care cei mai multi angajati se simt apreciati, asa ca vor pleca la prima ocazie daca simt ca nu sunt platiti la justa lor valoare.
  • S-au plictisit - daca ajung la concluzia ca talentele si abilitatile lor nu sunt puse in lumina sau daca simt ca nu mai au ce invata, nu mai au motivatia necesara, se vor plafona si, intr-un final, isi vor da demisia.
  • Au un volum prea mare de munca - angajatii capabili vor primi intotdeauna mai mult de munca, e in natura lucrurilor. Daca la inceput vor accepta asta, odata cu trecerea timpului isi vor face aparitia nemultumirile.
  • Se simt ignorati sau neapreciati - este un motiv des intalnit la angajatii care vin constant cu idei noi sau incearca sa-si aduca aportul la dezvoltarea afacerii. Daca le respingi din start ideile, fara macar sa verifici daca este vreuna fezabila, sunt mari sanse sa le tai aripile si sa-i faci sa caute in alta parte urechi dispuse sa-i asculte.
  • Nu mai au incredere in superiori sau in viziunea lor - si angajatii fac evaluari sefilor lor, chiar daca acest lucru nu este evident. Daca rezultatele sunt negative, nu e de mirare ca oamenii vor pleca sa lucreze pentru superiori sau pentru un angajator care prezinta mai multa incredere.
  • S-au saturat de atmosfera de la lucru - pe langa management, si atmosfera de la locul de munca e importanta pentru un angajat de top. Daca e implicat mereu in conflicte mai mult sau mai putin reale cu ceilalti colegi, va cauta cu siguranta o cale de iesire.
  • Stau prea mult timp la lucru si prea putin timp acasa - pe langa salariu, timpul liber este esential pentru starea de bine a unui angajat, mai ales a unuia care stie ca este important.
  • Au obosit psihic si/sau fizic - nu e suficient pentru un angajat sa nu fie ingropat in taskuri si lucruri de facut, ca sa se simta obosit fizic sau psihic. Daca, pe langa ce are de facut la job, mai are parte si de o viata personala agitata, va cauta o solutie la aceste probleme si jobul e unul dintre lucrurile la care poate renunta.
  Pe langa motivele de mai sus, angajatii capabili pot sa demisioneze si din unele cauze care nu au de-a face cu locul actual de munca. Asta inseamna ca nu ai prea multe parghii prin care sa-i poti tine in continuare la tine fara sa creezi diferente majore intre ei si ceilalti angajati. Iata care sunt principalele trei cauze de acest gen:  
  • Vor sa avanseze mai repede decat permite structura companiei
  • Vor sa-si schimbe cariera sau sa aleaga o directie care nu se regaseste la actualul loc de munca
  • Vor sa lucreze pe cont propriu

Cum te afecteaza plecarile oamenilor performanti

  Plecarea unui angajat bun afecteaza o afacere mai mult decat ai crede. incepand cu banii cheltuiti pe recrutarea unui inlocuitor cel putin la fel de capabil pana la scaderea eficientei celorlalti, toate acestea sunt lucruri de care trebuie sa tii cont si pe care sa le prevezi in eventualitatea in care ramai fara un om de baza.  

Costuri de angajare

Primele cheltuieli pe care le vei resimti dupa plecarea unei persoane valoroase sunt cele necesare pentru recrutarea unui om nou, care sa aiba perspectivele de a atinge nivelul celui care a demisionat. Daca angajezi si serviciile unei firme de HR ca sa descopere omul potrivit pentru job, vei scoate cu siguranta mai multi bani din buzunar.  

Cheltuieli cu trainingul

Un angajat de top care a plecat ia cu el, poate mai important decat orice, si cunostintele pe care le-a acumulat in perioada petrecuta in firma, dar si tot ceea ce tine de particularitatile postului sau. Pentru ca altcineva - nou-venit sau promovat - sa ajunga la acelasi nivel de eficienta, trebuie sa investesti bani, dar si timp. si nu e vorba doar despre timpul lui. Va avea nevoie de supraveghere si de ajutorul altor colegi ca sa se obisnuiasca cu noile lui atributii.  

Productivitate redusa

in cazul in care ai decis sa aduci un om nou in locul celui care a plecat, mai trebuie sa tii cont si de pierderile rezultate din productivitatea redusa asociata cu un angajat nou. Nu mai vorbim aici despre eventualele erori pe care le poate face acesta, mai ales daca nu e obisnuit cu metodele, cu echipamentul sau cu sistemul de lucru din compania ta.  

Moral scazut printre ceilalti angajati

atunci cand unul dintre angajatii tai de top a plecat, efectele nu se vad si in moralul celorlalti angajati. Unii isi vor pune intrebari, altii vor fi demoralizati la gandul ca atributiile celui care a plecat le vor reveni lor - cel putin pana cand va sosi un inlocuitor - si cu siguranta si altii se vor gandi la demisie. toate acestea se vor resimti in productivitatea redusa a intregii echipe.  

Ce solutii ai la dispozitie ca sa nu pierzi angajatii valorosi

Din fericire, lucrurile nu sunt chiar atat de tragice. Exista o serie de masuri care te vor ajuta sa previi sau macar sa limitezi un eventual exod al angajatilor pe care nu-i vrei plecati. iata-le pe cele mai importante:

Ofera un pachet de beneficii competitiv

  Companiile dintr-un domeniu sunt in competitie directa pentru clienti, dar si pentru angajati. Cei mai buni dintre ei vor alege intotdeauna acele joburi care le aduc beneficii suplimentare, pe langa un salariu bun.   Poti introduce tichete de masa, tichete cadou, vouchere de vacanta, abonament la sport, ca stimulenti, poti sa oferi oamenilor un program flexibil cata vreme isi indeplinesc ce au de facut, asigurare medicala si chiar unele beneficii marunte, cum ar fi bilete la teatru sau alte tipuri de stimulente. acestea necesita un efort fianciar mai mic in comparatie cu maririle salariale si pot face dinferenta atunci cand e vorba sa pastrezi un angajat de top.  

Recunoaste meritele acolo unde este cazul

  O vorba buna spusa la momentul oportun valoreaza mai mult decat o prima consistenta, pentru ca uneori banii nu mai sunt indeajuns pentru a multumi un „veteran” care s-a plictisit sau care simte ca s-a plafonat.   Un simplu multumesc sau o apreciere exprimata public, in cadrul unui meeting, le transmite angajatilor un mesaj mult mai important: ca sunt apreciati si admirati si ca munca lor e valoroasa.

Construieste o relatie buna cu oamenii din subordine

  Nu e vorba aici sa te imprietenesti cu absolut toti angajatii la un nivel personal, sa va faceti vizite de sarbatori sau sa va impartasiti toate secretele tineretii. E pur si simplu vorba despre a afla lucruri noi despre ei si despre a le impartasi lucruri nestiute despre tine.   Poti face asta in timpul sedintelor saptamanale. sunt suficiente cateva minute in care sa discutati despre ultimul film vazut, despre preferintele culinare si lucrurile care va displac sau, pur si simplu, despre ce planuri aveti pentru urmatorul concediu. O astfel de abordare va duce la formarea unei legaturi mai apropiate intre subalterni si superiori si, cu timpul, asta se va transforma in loialitate.

Comunica deschis prioritatile si planurile de viitor

  Unul dintre lucrurile pe care multi angajati le considera importante pentru cariera lor este sa fie facuti partasi la planurile de viitor ale celor pentru care lucreaza. E o idee simpla care se bazeaza integral pe incredere. Vor sa stie prioritatile sefilor, dar si directia pe care se va inscrie compania in perioada urmatoare. acest simplu fapt le va da incredere in propriul viitor si le va deschide noi oportunitati in cariera. asta pentru ca le va fi mai usor sa-si planifice propriii pasi si sa-si aleaga din timp drumul pe care vor sa mearga.  

Fii receptiv la problemele angajatilor, dar si la ideile lor

  Comunicarea functioneaza in ambele sensuri, asa ca fii pregatit sa-ti pleci, la randul tau, urechea la vorbele celorlalti, fie ca e vorba despre problemele lor - mai ales daca le afecteaza productivitatea la birou - sau despre ideile pe care le au pentru o experienta mai placuta si pentru eficientizarea muncii.   Nu e important daca ideile sunt bune sau rele. Mai important este ca cei care lucreaza pentru tine sa gaseasca disponibilitate si ascultare. ii va face sa se simta mai apreciati, in primul rand pentru ca vorbele si ideile lor au greutate. si, in cazul in care una dintre ideile puse in discutie este remarcabila, ai castigat de doua ori.   Acestea sunt doar cateva dintre aspectele la care sa fii atent daca vrei sa pastrezi talentele veritabile in companie. Cu siguranta vei reusi sa-i atragi fara prea mare efort pe acei oameni de calitate care vor aduce valoare afacerii pe care o conduci.   Afla mai multe despre cum sa atragi si sa loializezi celor mai buni angajati pentru a-ti creste avantajele in lupta pentru talente din eBook-ul nostru gratuit.

Citeste mai multe despre:

gusto card

GUSTO PASS CARD - Tichete de masa Electronice

Folosind tichetele de masa Gusto Pass, economisesti 37% din buget si oferi angajatilor tai mai multa putere de cumparare.

bonuri cadou, sodexo

CADOU PASS – Tichete Cadou

Ofera angajatilor libertatea de a-si alege cadoul dorit cu diverse ocazii: 8 Martie, Paste, 1 Iunie, Craciun

7CARD - Card pentru sport

7card - Solutia de acces la cea mai extinsa si diversificata retea de centre si activitati sportive din Romania.

carduri de vacanta, Turist Pass card

TURIST PASS CARD - Card de vacanta

Motiveaza-ti angajatii asigurandu-le o vacanta in care isi vor incarca bateriile.

gusto card

GUSTO PASS CARD - Tichete de masa Electronice

Folosind tichetele de masa Gusto Pass, economisesti 37% din buget si oferi angajatilor tai mai multa putere de cumparare.

bonuri cadou, sodexo

CADOU PASS – Tichete Cadou

Ofera angajatilor libertatea de a-si alege cadoul dorit cu diverse ocazii: 8 Martie, Paste, 1 Iunie, Craciun

7CARD - Card pentru sport

7card - Solutia de acces la cea mai extinsa si diversificata retea de centre si activitati sportive din Romania.

carduri de vacanta, Turist Pass card

TURIST PASS CARD - Card de vacanta

Motiveaza-ti angajatii asigurandu-le o vacanta in care isi vor incarca bateriile.

Browser-ul tau este vechi.

Actualizeaza-ti browser-ul pentru a putea vedea aceasta pagina corespunzator. Actualizeaza browserul acum.

×