Cum realizezi un proces de onboarding pentru noii angajati

Cum realizezi un proces de onboarding pentru noii angajati

Procesul de onboarding a devenit un concept răspândit în România odată cu apariția multinaționalelor, care au adus cu sine proceduri bine definite, inclusiv pe zona de resurse umane. Adoptat în timp de tot mai mulți angajatori, indiferent de mărimea companiei, onboarding-ul presupune ca noii angajați să treacă printr-o scurtă perioadă de adaptare, în timpul căreia să beneficieze atât de sprijinul colegilor, cât și de instrumente utile de integrare la locul de muncă. 

Rolul onboarding-ului este simplu: o bună integrare în echipă diminuează temerile noului angajat, ajutându-l să se acomodeze cu colectivul și cu activitatea. De asemenea, printr-un proces de onboarding corect organizat, rata de retenție a noilor angajați crește, aceștia nemaifiind tentați să își dea demisia după câteva zile sau câteva luni, simțind că nu se pot obișnui cu mediul de lucru. 

Dacă vrei să pui și tu la punct un proces de onboarding pentru nou veniții din echipă, iată ce pași ar trebui să urmezi:

Pregătește din timp locul unde va lucra noul angajat și alcătuiește un mic pachet de bun venit 

Îți recomandăm să pregătești sosirea noului membru al echipei cu cel puțin o zi înainte, pentru a evita surprizele neplăcute. Dacă angajatul are alocat propriul dulap sau un birou fix, asigură-te că acesta este curat și frumos aranjat. 

Oferă-i câteva obiecte personalizate, care să îl facă să se simtă de la început ca într-o familie: legitimația, o cană cu numele companiei, o agendă, un pix și orice alte accesorii de care crezi că ar putea avea nevoie. 

Verifică funcționarea calculatorului și discută cu echipa de IT despre eventualele conturi necesare pentru accesul în aplicații. În cazul în care îi vei oferi un telefon de serviciu, ai grijă ca acesta să fie în stare bună și să aibă cartela sim corespunzătoare.

Citește și: Cum crești eficiența angajaților tăi în 9 pași simpli

Transformă prima zi într-un prilej de acomodare și familiarizare cu echipa

Prima interacțiune a unui angajat cu noua sa echipă și cu întreaga companie are un impact mai puternic decât te-ai aștepta, mai ales dacă este vorba de o persoană fără experiență în câmpul muncii. 

Nu-i aloca de la început proiecte și sarcini legate de muncă, fiindcă se va simți copleșit. Prezintă-i în schimb locul unde va lucra și colegii de echipă, povestindu-i mai multe despre programul vostru obișnuit - ce rutină aveți, cum se iau pauzele, unde se află bucătăria și unde poate găsi o cafea. Roagă-i pe ceilalți angajați să îi acorde noului coleg tot sprijinul necesar și anunță-i din timp de sosirea sa. 

Organizează încă din primele zile o activitate distractivă, în cadrul căreia să vă cunoașteți mai bine, de exemplu un prânz sau o cină cu toată echipa. Prima zi este și un prilej excelent de a discuta cu noul angajat despre regulile interne ale companiei, prezentându-i obiectivele și activitățile specifice postului. 

Vorbiți despre așteptări - atât ale tale, ca angajator, cât și ale lui, ca membru al echipei. Roagă-l să îți adreseze orice întrebare și nelămurire ar avea, fie că este legată de fișa postului sau de integrarea la noul loc de muncă. 

Ca parte a procesului de onboarding, ocupă-te de instructajul de protecție a muncii și de semnarea actelor

Nimeni nu se dă în vânt după întocmit și semnat documente, dar este bine să te asiguri fără întârziere că angajatul tău are toate actele la zi și că lucrează în deplină siguranță. 

În situația în care acesta are acces la echipamente care îl pot vătăma, cu atât mai mult îți recomandăm să pui securitatea muncii pe primul loc. De asemenea, încearcă să verifici din timp contractul, fișa postului și restul actelor adiționale, pentru ca acestea să nu conțină erori.

Citește și: Simplifică procesele interne ale companiei în 5 pași

În timpul procesului de onboarding - și nu numai - oferă sprijin și feedback de fiecare dată când e necesar

Perioada de probă nu este doar un interval în care poți decide dacă persoana nou angajată este potrivită pentru companie. La rândul său, angajatul te evaluează și își poate depune demisia fără preaviz, în cazul în care descoperă că activitatea sau atmosfera de la locul de muncă nu corespund așteptărilor sale. 

Ca să eviți astfel de situații neplăcute, asigură-te că noul membru al echipei primește de la tine și restul colegilor tot ajutorul de care are nevoie. Roagă o persoană cu experiență să îl îndrume încă de la început, punându-i la dispoziție informațiile de care are nevoie și răspunzându-i la întrebări.

Oferă feedback pozitiv și constructiv în mod regulat, pentru că un angajat care știe ce are de făcut și este recompensat pentru munca depusă va fi întotdeauna mai motivat și mai dornic de a face performanță.
New call-to-action