Tichete de masa - scurt ghid legal pentru angajatori - Sodexo Romania

Tichete de masa – scurt ghid legal pentru angajatori

Pentru multi angajatori, tichetele de masa (precum si alte bilete de valoare) reprezinta o modalitate eficienta pentru motivarea si loializarea unui numar cat mai mare de angajati. In acelasi timp, cadrul legislativ si procesele ce tin de contabilitate nu sunt intotdeauna clare.

Acest articol va oferi un scurt ghid despre administrarea avantajelor in natura oferite angajatilor.

Biletele de valoare: cadru legislativ

In prezent, acordarea tichetelor de masa este reglementata de Legea nr. 142/1998. Incepand de la data de 1 ianuarie 2019, tichetele de masa vor fi reglementate alaturi de alte tipuri de bilete de valoare de Legea nr. 165/2018, publicata pe 13.07.2018 in Monitorul Oficial. Noul act normativ pastreaza toate principiile de functionare ale actualelor sisteme de tichete si  unifica legislatia existenta in domeniul tichetelor: tichete de masa, tichete de cadou, tichete de cresa, vouchere de vacanta – intr-un singur act normativ. Actul normativ introduce si o noua categorie de tichete: tichetele de cultura.  Conform noii legi, biletele de valoare care vor putea fi emise vor fi :

Este important de mentionat faptul ca noul act normativ va abroga toate legile anterioare referitoare la biletele de valoare. Incepand cu anul 2019 toate categoriile de bilete de valoare vor putea fi emise atat pe suport de hartie cat si pe suport electronic si  biletele de valoare pe suport electronic vor putea fi utilizate si online.

Valoarea unui tichet de masa a fost reglementata de Ordinul 1618/2018 al Ministerului Muncii si Justitiei Sociale la suma maxima de 15,18 lei. Legea nr. 165/2018 nu aduce nicio modificare acestei sume. Retine insa, ca pentru ca un angajator sa achizitioneze tichete de masa, el trebuie sa plateasca nu doar suma inscrisa pe ele, ci si costul tiparirii lor. Sau, daca angajatorul prefera alternativa electronica, costul emiterii lor pe suport electronic.

De retinut ca autorizatiile unitatilor emitente, emise in baza actualului cadru legislativ, vor fi valabile pana la expirarea acestora. Tichetele emise/aflate in circulatie isi vor pastra valabilitatea si vor putea fi utilizate in continuare conform legislatiei existente pana la expirarea acestora

Cine poate beneficia de tichetele de masa

Tichetele de masa pot fi acordate doar salariatilor cu contract de munca ai unei companii, nu si colaboratorilor. Faptul ca o institutie ofera acest beneficiu trebuie stipulat in contractul individual de munca, in contractul colectiv sau in regulamentul intern. Contravaloarea tichetelor de masa este cuprinsa in venitul brut al unui salariat.

Angajatorul va distribui tichetele de masa in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare. De asemenea, angajatii au obligatia de a restitui angajatorului tichetele necuvenite, la finalul fiecarei luni sau la incetarea contractului de munca.

Este important de mentionat ca salariatii pot folosi tichetele de masa doar pentru achizitionarea produselor alimentare si nu a bauturilor alcoolice sau a tigarilor.

Contabilitatea tichetelor de masa

Unul dintre primele lucruri pe care trebuie sa le inteleaga un contabil legat de tichetele de masa este circuitul lor. Acesta functioneaza astfel:

  • Angajatorul comanda tichetele de masa de la o societate emitenta.
  • Societatea emitenta tipareste tichetele sau le emite in suporta electronic, si le trimite
  • Angajatorul distribuie salariatilor tichetele de masa, conform legii si a contractelor de munca.
  • Salariatii folosesc tichetele de masa intr-o retea dedicata de magazine, restaurante sau cantine.
  • Partenerii afiliati la retea (magazine, restaurante, cantine etc) trimit tichetele de masa inapoi societatii emitentului, pentru a fi decontate.
  • Societatea emitenta deconteaza partenerilor valorile in numerar ale tichetelor de masa.

 

Monografia contabila a tichetelor de masa este urmatoarea:

  • achizitionarea tichetelor de la emitent – 5328 „Alte valori”, 628 „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti”, 4426 „T.V.A. deductibila”;
  • achitarea facturii pentru tichetele de masa – 401 „Furnizori”, 5121 „Conturi la banci in lei”;
  • includerea pe cheltuieli a contravalorii tichetelor de masa acordate salariatilor, in momentul distribuirii acestora – 642 „Cheltuieli cu tichetele de masa acordate salariatilor„, 5328 „Alte valori”;
  • calcularea impozitului aferent tichetelor de masa distribuite – 444 „Impozit pe venituri din salarii”.

Mai multe despre contabilitatea tichetelor de masa poti afla in acest articol.

Pentru angajatorii care le folosesc, tichetele de masa reprezinta nu doar un avantaj fiscal, ci si unul logistic, datorita usurintei cu care pot fi achizitionate si distribuite, mai ales in cazul tichetelor in format electronic, unde angajatorul distribuie cardurile de masa o singura data,  iar sumele sunt virate de Sodexo in fiecare luna, direct pe cardul de masa al angajatului.

Noile tichete de masa pentru 2019: ce trebuie sa stii daca esti afiliat

Blog Sodexo

01.11.2018

Noile tichete de masa pentru 2019: ce trebuie sa stii daca esti afiliat

Tichetele de masa sunt un beneficiu pe care salariatii il pot primi de la angajator si care ii ajuta sa cumpere produse alimentare de la unitatile de alimentatie publica care au contract cu unitatea emitenta.   De la 1 ianuarie 2019 va intra in vigoare noua lege a tichetelor, Legea nr. 165/2018, care o va inlocui pe cea veche, Legea nr. 142/1998. Noul act normativ pastreaza toate principiile de functionare…
Browser-ul tau este vechi.

Actualizeaza-ti browser-ul pentru a putea vedea aceasta pagina corespunzator. Actualizeaza browserul acum.

×