Tichetele de masa: legislatie, beneficiari si cum se utilizeaza

Tichetele de masa: cadru legislativ, valoare, beneficiari si cum se impoziteaza

  • Tichetele de masa - Cadrul legislativ
  • Valoarea tichetelor de masa in anul 2020
  • Ce informatii cuprinde un tichet de masa
  • Cine are dreptul la tichete de masa
  • Cine acorda tichetele de masa
  • Cand sunt distribuite tichetele de masa
  • Cum pot fi valorificate tichetele de masa
  • Impozitarea tichetelor de masa
  • Ce obligatii au angajatorii in privinta acordarii tichetelor de masa
  • Tichetele de masa - Schimbari legislative din 2020

Tichetele de masa - Cadru legislativ

Tichetele de masa sunt bonuri valorice destinate achizitiei de hrana si alimente, oferite angajatilor de catre angajatori. Tichetele pot fi utilizate exclusiv in contul alocatiei individuale de hrana, iar hotararea de Guvern nr. 1045/2018 este documentul care stabileste normele de aplicare a legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.

Numarul tichetelor de masa acordate angajatilor este egal cu numarul de zile lucrate de acestia pe parcursul lunii respective. 

Angajatii intra in posesia bonurilor de masa in ultimele zece zile ale lunii anterioare celei pentru care sunt acordate. Institutia de stat care emite tichetele de masa este Ministerul Finantelor Publice.

Valoarea tichetelor de masa in anul 2020

Din luna aprilie a anului 2020, valoarea maxima a unui tichet de masa a fost stabilita la 20 lei pe luna. Legea 24/2020 este cea care prevede majorarea valorii unui tichet de masa de la 15,8 lei la maximum 20 de lei.

Ce informatii cuprinde un tichet de masa

  • valoarea nominala a tichetului de masa
  • numele, prenumele si CNP-ul angajatului (sau spatiu rezervat pentru asta)
  • numele si codul unic de inregistrare al institutiei sau al firmei care a emis tichetul de masa
  • data pana la care este valabil tichetul de masa
  • numarul si (in unele cazuri) seria tichetului de masa
  • spatiu pentru stampila si data la care a fost valorificat tichetul de masa

Pe langa elementele de identificare, tichetele de masa pe suport de hartie mai contin si o serie de elemente de siguranta care le protejeaza de tentativele de falsificare: elemente grafice, cerneala termica sau fluorescenta, in functie de tipul sau de emitentul lor.

Cine are dreptul la tichete de masa

Potrivit Legii nr. 142/1998, tichetele de masa pot fi acordate de societatile comerciale, dar si de alte persoane fizice si juridice stabilite de cadrul legislativ, salariatilor care au contract individual de munca.

Alocatia de hrana se plateste individual catre angajat, sub forma tichetelor de masa. Acestea pot fi emise fie pe suport de hartie, fie pe carduri (suport electronic), pot fi folosite exclusiv pentru achizitia de hrana, iar cheltuielile sunt suportate integral de angajator, in afara de impozitul de 10% pe venituri.

De ce nu beneficiaza bugetarii de tichete de masa

In acest moment, beneficiarii tichetelor de masa pot fi doar angajatii din sectorul privat. Potrivit noii legi a salarizarii, intrata in vigoare la inceputul anului 2018, bugetarii nu mai primesc bonuri de masa, acestea fiind inlocuite de indemnizatia de hrana. Iata ce spune art. 18, alin. (1) din Legea salarizarii:

Incepand cu 1 decembrie 2018, ordonatorii de credite acorda obligatoriu, lunar, indemnizatii de hrana reprezentand a 12-a parte din doua salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata.

Sunt exceptati de la aceasta regula angajatii Ministerului Apararii Nationale, cei de la Interne, cei din Administratia Nationala a Penitenciarelor, SRI, SIE, SPP, STS si angajatii Politiei Locale. Acestia beneficiaza, potrivit Ordonantei de Guvern nr. 26/1994, de drepturi de hrana.

Cine acorda tichetele de masa

Una dintre cele mai importante prevederi ale legislatiei aplicable in domeniu, inclusiv cele de masa, este ca acordarea acestor bonuri este la alegerea angajatorului, care poate sa decida daca ofera tichete de masa sau nu.

Tichetele de masa pot fi acordate lunar de angajatorii persoane fizice sau juridice personalului angajat in baza unui contract individual de munca. Orice companie poate acorda tichete de masa sau card de masa, chiar daca are un singur angajat sau cateva sute.

Cand sunt distribuite tichetele de masa

Potrivit legii, angajatii intra in posesia tichetelor de masa pe suport de hartie aferente unei luni in ultimele zece zile ale lunii anterioare. In aceeasi perioada a lunii, in contul angajatilor este transferata si valoarea tichetelor de masa electronice.

Fiecare angajat va primi un numar de bonuri de masa corespunzator numarului de zile lucratoare pe care le presteaza la lucru. Cu alte cuvinte, salariatul poate utiliza doar atatea tichete de masa cate zile va fi prezent la locul de munca.

Citeste si: Valoarea nominala a tichetelor de masa: ce beneficii iti aduc si cum motiveaza angajatii

Cum pot fi valorificate tichetele de masa

Tichetele de masa pot fi utilizate exclusiv pentru achizitionarea de alimente, iar valorificarea lor poate fi facuta doar in anumite magazine sau restaurante, cu care unitatile emitente - companiile si firmele private - au contract pentru prestarea serviciilor respective.

Unde pot fi utilizate tichetele de masa pe suport din hartie si cele electronice (carduri):

  • unitati de alimentatie publica
  • magazine alimentare
  • cantine-restaurant
  • bufete
Cardurile de masa Gusto Pass, varianta electronica a tichetelor de masa, se pot utiliza inclusiv pentru a comanda mancare, dulciuri sau cafea la domiciliu. Pentru a face lucrurile cat mai simple si sigure pentru utilizatorii de carduri de masa, multi dintre partenerii Sodexo accepta plata online. Astfel, comanda se poate achita direct pe internet prin cardul Gusto Pass la comercianti precum Food Panda, Jerry’s Pizza, Domino’s Pizza, good-food.ro si multi alții.

Vezi si: Unde poti utiliza cardul sau tichetul Sodexo  

IMPORTANT: Potrivit legii in vigoare, tichetele de masa pe suport de hartie si cele electronice nu pot fi folosite pentru achizitionarea de tigari si bauturi alcoolice.

Impozitarea tichetelor de masa

Potrivit legii, angajatii si angajatorii sunt scutiti de plata contributiilor sociale obligatorii in cazul tichetelor de masa. Singura taxa care se aplica in cazul acestor tichete este impozitul pe salarii, care, potrivit Legii  227/2015 privind Codul fiscal, este de 10% si se aplica la valoarea totala a veniturilor.

Impozitul este platit de angajat, ceea ce inseamna ca angajatorul este scutit de orice contributie la stat in cazul tichetelor de masa. In plus, tichetele de masa sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.

Ce obligatii au angajatorii in privinta acordarii tichetelor de masa

Potrivit Legii nr. 142/1998, nu este necesara incheierea unui act aditional la contractul individual de munca in cazul in care angajatorul acorda tichete de masa in baza reglementarilor legii.

Daca tichetele de masa sunt adaugate prin act aditional la contractul individual de munca, acestea trebuie inregistrate in Registrul General de Evidenta a Salariilor, la capitolul „alte adaosuri”.

Citeste si: Tichetele de masa pot fi acordate si angajatilor care se afla in somaj tehnic

Tichetele de masa - Schimbari legislative din 2020

Pe langa cresterea valorii nominale a tichetelor de masa, o alta modificare importanta a avut loc in acest an, 2020, in privinta acordarii beneficiilor extrasalariale angajatilor

In prezent pot primi tichete de masa si acei angajati care au contractul de munca suspendat in situatia ”intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”, ca urmare a instituirii starii de urgenta. 

Pe scurt, persoanele aflate in somaj tehnic in urma perioadei de stare de urgenta sunt sprijinite prin asigurarea tichetelor de masa.

Tichetele de masa acordate angajatilor care au contractul de munca suspendat pot fi acordate doar pe suport electronic, adica pe card, masura fiind menita sa previna contaminarea cu coronavirus COVID-19 si sa asigure utilizarea tichetelor in conditii maxime de siguranta.

Click me