Triajul epidemiologic: o metoda de prevenire a noului coronavirus

Triajul epidemiologic: o metoda de prevenire si combatere a noului coronavirus

Prin Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, s-a creat cadrul legislativ pentru adoptarea unor masuri care sa permita autoritatilor publice sa intervina eficient si cu mijloace adecvate pentru gestionarea pandemiei Covid-19, astfel incat sa se previna si combata raspandirea imbolnavirii cu noul coronavirus.

Una dintre aceste masuri, in sarcina institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor este cea a efectuarii triajului epidemiologic. 

Masura triajului epidemiologic a fost prevazuta ulterior si in alte acte normative relevante (Ordinul nr. 874/2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta si Ordinul 3577/831/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta, si rezumam in continuare cateva obligatii legate de  efectuarea acestui triaj epidemiologic si care sunt sanctiunile care ni se pot aplica daca nu il efectuam. 

Ce este triajul epidemiologic? 

Legislatia prevede mai multe definitii ale acestuia:
  • “Pentru personalul propriu triajul epidemiologic consta in masurarea temperaturii prin termometru noncontact, iar pentru vizitatori triajul se realizeaza prin masurarea temperaturii.” (art. 13, lit b din Legea nr. 55/2020)
  • “Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in: a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3°C), la care se poate adauga marja de eroare prevazuta in prospectul dispozitivului; b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata).” (punctul II, art. 2, lit. a si b din Anexa la Ordinul nr. 874/2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta)
  • „Asigura triajul observational al angajatilor prin verificarea temperaturii acestora la inceperea programului de lucru si ori de cate ori este necesar pe parcursul programului; (punctul II, art. 3 din Anexa la Ordinul nr. 874/2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta, precum si art. 1, alin (1), lit. r) a Ordinului nr. 831/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta)

Pentru a asigura o respectare intocmai a prevederilor legale, inclusiv a celor mai restrictive, este recomandat ca triajul epidemiologic sa fie considerat ca fiind compus atat din masurarea temperaturii prin termometru noncontact cat si din observarea semnelor si simptomelor respiratorii. 

Pe ce perioada trebuie efectuat triajul epidemiologic?

Legislatia prevede aplicabilitatea masurii triajului epidemiologic pe durata starii de alerta declarate in conditiile legii. 

Cine are obligatia de a efectua triajul epidemiologic?

Analizand legislatia aplicabila reiese ca aceasta obligatie revine institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor. Totodata, se precizeaza ca persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a dispune triajul observational al angajatilor din subordinea directa.

Fata de cine este efectuat triajul epidemiologic?

  • Fata de angajati (personal), la inceperea programului de lucru si ori de cate ori este necesar pe parcursul programului;
  • Fata de vizitatori, inainte de patrunderea acestora in incinta. 

Cum se efectueaza triajul epidemiologic?

In privinta masurarii temperaturii, aceasta trebuie efectuata cu un termometru noncontact iar temperatura inregistrata trebuie sa nu depaseasca 37,3°C, la care se poate adauga marja de eroare prevazuta in prospectul dispozitivului. In cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3°C, nu se permite accesul persoanei in incinta si se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2 - 5 minute de repaus.

Daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul in incinta. Daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3°C, iar persoana nu prezinta alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar insotita de catre o persoana din sediu si dupa inregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.

Referitor la observarea semnelor si simptomelor respiratorii trebuie identificata si urmarita urmatoarea simptomatologie: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata.

Ce raspundere poate fi atrasa in cazul in care nu se efectueaza triajul epidemiologic?

In cazul nerespectarii masurilor impuse de legislatia aplicabila, poate fi atrasa raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.

Amintim prevederile art. 352 din Codul Penal privind infractiunea contra sanatatii publice - Zadarnicirea combaterii bolilor: “(1) Nerespectarea masurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor infectocontagioase, daca a avut ca urmare raspandirea unei asemenea boli, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda. (2) Daca fapta prevazuta in alin. (1) este savarsita din culpa, pedeapsa este inchisoarea de la o luna la 6 luni sau amenda.”

De retinut:
Modul de organizare a triajul epidemiologic in cadrul fiecarei entitati trebuie stabilit in mod detaliat prin proceduri interne, astfel incat fiecare persoana implicata in proces sa stie ce implica procesul, ce atributii are, precum si consecintele efectuarii acestuia asupra sa.