10 idei culinare pentru combaterea starii de oboseala si a lipsei de energie
starea de oboseala si lipsa de energie - sodexo

10 idei culinare eficiente pentru combaterea starii de oboseala in sezonul rece

Ți se întâmplă ca în lunile de iarnă să te simți lipsit de energie și să ai o stare de oboseală, chiar și atunci când consideri că ai dormit suficient? Deoarece în această perioadă zilele mai scurte și frigul își spun cuvântul, organismul tău are nevoie de un stil de viață care să compenseze factorii externi. Descoperă în continuare 10 idei pe care merită să le aplici împotriva stării de oboseală și să le împărtășești cu angajații tăi, pentru a-i ajuta și pe ei să fie mai energici, mai sănătoși și mai eficienți.

1. Mănâncă des și puțin pe tot parcursul zilei

Nu doar ceea ce mănânci îți influențează nivelul de energie, ci și ora la care alegi să o faci. Ai observat vreodată că după un prânz bogat sau o cină copioasă te simți somnolent și reacționezi mai lent? Acest lucru este cauzat de faptul că organismul tău își folosește energia pentru a digera mesele prea grele. Începe ziua cu un mic dejun sănătos și consistent, apoi încearcă să mănânci porții mai mici în restul zilei.

2. Bucură-te de mese vesele și pline de fantezie

Privește mâncatul ca pe o activitate plăcută, nu doar ca parte din rutina zilnică. O bună idee de a combate starea de oboseală și lipsa de energie este organizarea unor mese tematice. De exemplu, luni este ziua italienească, în care te poți răsfăța cu salate, paste, pizza sau orice alt preparat care să se potrivească temei alese. Gătește chiar tu sau comandă mâncarea de la restaurantul preferat. Brunch-urile din weekend, adică o combinație de mic dejun și prânz, pot fi o ocazie excelentă de a te relaxa împreună cu familia, savurând preparatele preferate.

3. Evită alimentele preferate și optează pentru produse cât mai proaspete

Un hamburger cu brânză și cartofi prăjiți ți-ar putea oferi satisfacție de moment, însă valoarea sa nutritivă este de obicei foarte scăzută. Alimentele procesate, cum ar fi produsele ambalate sau conservate, dulciurile și semipreparatele, sunt de obicei pline de conservanți, aditivi, sodiu, grăsimi și arome artificiale, care afectează nivelul de energie al organismului.

Citește și: Telemunca vs. munca la domiciliu: Cum te adaptezi la contextul actual ca mod de lucru

4. Consumă fructe și legume proaspete, de sezon

Cu cât mâncarea este mai proaspătă, cu atât va conține mai mulți nutrienți și te va ajuta să te simți mai bine și să alungi starea de oboseală și lipsa de energie. Încearcă să consumi zilnic fructe și legume de sezon, care îți vor oferi exact ceea ce îți lipsește în această perioadă: vitamine, minerale și fibre, necesare pentru o bună funcționare a organismului.

5. Introdu cerealele în alimentație

Alimentele pe bază de cereale integrale și carbohidrați îți asigură necesarul de fibre pentru o viață activă și plină de energie. Evident, trebuie să ții cont și de ceea ce poți consuma: dacă ai intoleranță la gluten, orientează-te către tipuri de cereale care să nu îți afecteze procesul digestiv.

6. Alege carnea slabă și ușoară

Carnea roșie este de multe ori o sursă de grăsimi saturate, așa că este recomandat să consumi tipuri mai slabe de carne: pui, curcan, pește, dar chiar și vită. Carnea de porc, oricât ar fi de gustoasă, încetinește procesul digestiv și conține mai multe grăsimi. Somonul și tonul sunt surse excelente de acizi grași Omega-3, care îți vor proteja inima și în plus te va ajuta să alungi starea de oboseală și lipsa de energie.

Citește și: Recunoașterea performanțelor angajaților: cum le arăți ca îi apreciezi

7. Gustare cu nuci și semințe

Ți-e poftă de o gustare deliciosă, dar ai dori ca aceasta să fie în același timp și sănătoasă? Optează pentru nuci și semințe, ideale pentru a combate starea de oboseală și lipsa de energie, în plus te ajută să te simți sătul. Există o mare varietate de gustări sănătoase și pline de nutrienți, pe care le poți include în alimentație: migdale, nuci braziliene sau clasice, alune, caju, semințe de floarea soarelui sau de dovleac, semințe de chia. Știai, de exemplu, că două linguri de chia oferă aproximativ 12 grame de carbohidrați și 5 grame de omega-3?

8. Evită băuturile cu cofeină

E adevărat că o cafea bună sau un ceai, fie el negru sau verde, îți oferă energie la prima oră a dimineții. Din păcate, această energie durează puțin, iar organismul tău se va simți ulterior obosit, făcându-te să apelezi la o nouă cană de cafea. Consumă cofeină cu moderație și încearcă să bei cafeaua neagră sau ceaiul neîndulcit. Totodată, bea multă apă, pentru a nu-ți pierde nivelul de hidratare - cafeaua are proprietăți diuretice. Un nivel optim de hidratare te va ajuta să te simți plin de energie și să ai o piele mai luminoasă.

9. Apelează la vitamine și suplimente

În sezonul rece, organismul duce lipsă de vitamine, atât din cauza consumului redus de fructe și legume, cât și ca o consecință a reducerii timpului petrecut la soare. De aceea, multe persoane au o deficiență constantă de Vitamina D. Îți recomandăm să faci anual analizele de bază și să discuți cu medicul tău despre vitaminele, mineralele și suplimentele pe care le poți lua.

Citește și: Cum comunici cu angajații pentru a crește performanța echipei

10. Înlocuiește preparatele de tip fast food cu mâncăruri pregătite cu grijă

Te-ai obișnuit să mănânci pe fugă un sandviș sau să îți comanzi semipreparate? Încearcă să îți disciplinezi rutina culinară, introducând mâncăruri elaborate și sănătoase. Dacă nu ai timp sau dispoziție să gătești, vei găsi cu siguranță multe restaurante care livrează mâncare la domiciliu ca la mama acasă, proaspăt făcută, fără conservanți și cu ingrediente naturale.

Îți dorești să le oferi angajaților tăi posibilitatea de a se bucura mai des de mese gustoase și sănătoase? Acordă-le cardul Gusto Pass, beneficiul extra salarial prin care își pot cumpăra alimente sau își pot achita mesele la restaurantele preferate, inclusiv în varianta de livrare la domiciliu.

Click me