Fluxul clientilor in magazin - cum determini clientul sa cumpere mai mult
fluxul clientilor in magazin - sodexo

Fluxul clienților în magazin – cum determini clientul să cumpere mai mult

Deși pare greu de crezut, modul în care ne facem cumpărăturile nu este întotdeauna o alegere conștientă, trecută prin filtrul rațiunii. Cele mai multe persoane sunt influențate să cumpere de o multitudine de factori, de la relația stabilită cu vânzătorii până la atmosfera din interiorul magazinului. 

Dacă deții un magazin, ai observat cu siguranță că unii clienți intră nehotărâți și ies cu brațele pline de produse, pe când alții par deciși să cumpere și sfârșesc prin a părăsi locația fără vreo achiziție. 

Este important să înțelegi ce declanșează dorința de cumpărare și care sunt factorii care-i ajută pe oamenii aflați la cumpărături să se decidă mai ușor. 

Află în continuare câteva mici secrete prin care îți poți determina clienții să cheltuiască mai mult în magazinul tău:

Așezarea produselor - esențială pentru a crește fluxul clienților și vânzarea în magazin

Te-ai gândit vreodată că modul în care așezi produsele în raft poate avea un impact puternic asupra clienților? În cazul în care îți dorești ca anumite produse să se vândă mai bine, asigură-te că le așezi la vedere, pentru că, psihologic vorbind, aproape orice client tinde să cumpere cu prioritate obiectele aflate la îndemână, în raza directă a privirii sale. Cele mai multe persoane își îndreaptă interesul spre produsele aflate la nivelul ochilor, ignorând rafturile superioare și pe cele inferioare. 

O altă tactică subtilă de vânzare ține de gruparea produselor în funcție de necesitățile clientului: dacă vinzi pantofi, poți așeza cremele de întreținere pentru aceștia într-o zonă învecinată sau la casa de marcat. 

Dacă vinzi alimente, grupează-le în funcție de cum consideri că s-ar potrivi. De exemplu, un client care cumpără un bax de suc sau de bere și-ar putea dori și alune sau chipsuri, mai ales dacă le vede în apropiere, semnalizate cu oferte speciale.

Importanța culorilor folosite în decorul magazinului

Culorile pot influența psihicul clienților tăi mai mult decât ai crede. Persoanele impulsive, care cumpără fără vreun plan anterior, sunt inconștient atrase de culori puternice, precum roșu, portocaliu, negru sau albastru. 

Cumpărătorii care se bazează în general pe logică și planuri bine puse la punct rezonează cu nuanțe subtile și rafinate, cum ar fi rozul pal, turcoazul, bleumarinul sau culoarea bleu. 

Roșul și toate nuanțele calde stimulează impulsivitatea, dar funcționează cel mai bine asupra persoanelor care tind să își asume riscuri și să cumpere prin prisma emoțiilor, nu a rațiunii. Ia în calcul gama de produse din magazin, dar și genul de clienți care îți calcă frecvent pragul, pentru a te decide asupra modului în care decorezi și zugrăvești locația. 

Încearcă să experimentezi cu nuanțele și să îți notezi rezultatele, pentru a vedea cărui tip de cumpărător i te adresezi: dacă ai produse exclusiviste și prețuri ridicate, cel mai probabil vei avea de-a face în general cu clienți raționali, care nu cumpără doar din impuls.

Citește și: Ce obligatii au comerciantii care lucreaza cu publicul in stare de alerta?

Și simțul olfactiv poate influența fluxul clienților în magazin

Mirosul este un alt mod de a stimula vânzarea și este folosit mai des decât s-ar crede. Psihologii consideră că suntem dispuși să cheltuim mai mult pe același produs, atâta timp cât locul din care îl cumpărăm ne evocă prin miros o anumită senzație. De aceea, anumite branduri celebre folosesc binecunoscutul parfum de gumă de mestecat, în timp ce magazinele alimentare își așteaptă clienții cu miros de pâine caldă și croissante cu unt.

Iată câteva parfumuri pe care le poți folosi în favoarea ta:

  • Cidru și piele - lasă impresia de lux, produse de calitate superioară
  • Pudră de talc - invocă siguranța și liniștea
  • Lavandă, vanilie și mușețel - induc o stare de relaxare
  • Arome de pâine caldă și alte produse de panificație - predispun clientul la cumpărături casnice
  • Mirosuri florale - cresc dorința de a petrece timpul în magazin, incită curiozitatea și determină clienții să cumpere mai mult


Atenție: nu combina mai multe mirosuri, fiindcă vei obține efectul contrar.

Influența muzicii asupra fluxului de clienți din magazinul tău

Melodiile pe care le ascultă clienții tăi în interiorul magazinului au și ele o influență majoră asupra comportamentului de cumpărare. Muzica are efect asupra ritmului inimii și a centrilor nervoși, favorizând producerea dopaminei, hormonul plăcerii, așa că trebuie să te asiguri că o alegi pe cea potrivită. În funcție de specificul magazinului, poți opta pentru:

  • Muzică clasică - induce ideea de calitate superioară și produse sau servicii exclusiviste. E potrivită pentru ceainării, librării, centre spa, magazine de vinuri
  • Muzică lentă - îi face pe clienți să petreacă mai mult timp în magazin și să cheltuiască mai mult. E perfectă pentru supermarketuri, magazine de lenjerie, îmbrăcăminte sau încălțăminte
  • Muzică antrenantă - stimulează dorința de a cumpăra rapid și a pleca la fel de rapid, fiind aleasă în general de restaurantele de tip fast-food. Totuși, magazinele cu articole sportive, care vor să trezească sentimentul de dinamism, aleg de asemenea muzică ritmată.


Citește și: Vânzările online în timpul carantinei Covid-19: cum îți protejezi afacerea

Atitudinea personalului - un factor care determină clientul să cumpere mai mult

Nu în ultimul rând, angajații magazinului au un puternic impact asupra fluxului clienților în locație. Aceștia ar trebui să fie deschiși și disponibili, prietenoși și pregătiți să devină cei mai buni prieteni al clientului, ajutându-l, ascultându-l și făcându-l să se simtă răsfățat. 

Nu trebuie ajuns însă la extreme: un angajat prea insistent poate fi considerat agresiv, determinând clientul să iasă mai rapid din magazin și să-l evite pe viitor.

Dacă îți dorești să îți crești vizibilitatea în rândul clienților din întreaga țară, devino și tu partener Sodexo și te vom adăuga pe harta celor mai iubiți comercianți. New call-to-action