Viitorul restaurantelor in era post-pandemie | Sodexo Pass Romania
Viitorul restaurantelor post pandemie.Sodexo Romania

Viitorul restaurantelor în era post-pandemie

Impactul pandemiei și al restricțiilor impuse de autorități pentru oprirea răspândirii noului coronavirus s-a făcut simțit încă de la jumătatea anului trecut, în special în domeniul HoReCa. Atunci, aproximativ 10.000 de restaurante din întreaga țară erau pe punctul de a intra în faliment. 

Pierderile înregistrare de această industrie erau, la momentul respectiv, de 50%, potrivit reprezentanților Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România. Iar lunile care au urmat nu au făcut decât să adâncească această criză. Dacă deții sau administrezi un restaurant, iar viitorul încă ți se pare incert, ți-am pregătit cinci aspecte importante, de care este bine să ții cont pentru a putea rămâne pe piață:

 1.       Oferă o atenție sporită sănătății și siguranței

Chiar și înainte de declanșarea pandemiei, restaurantele aveau nevoie de o serie de avize sanitare pentru a funcționa și erau verificate periodic de autorități, tocmai pentru a se asigura că toate regulile de igienă sunt respectate, fiind vorba despre alimentație publică. Odată cu apariția noului coronavirus, autoritățile sunt și mai atente la modul în care sunt respectate aceste reguli, precum și altele noi măsuri impuse, iar și clienții au devenit extrem de atenți la aceste aspecte. 

Potrivit unui studiu realizat în Statele Unite ale Americii, pentru 73% dintre respondenți aspectele de sănătate și siguranță vor conta cel mai mult în decizia de a ieși la o masă la restaurant după încheierea crizei pandemice. Așadar, întregul personal trebuie să fie foarte bine instruit, dar și foarte atent la respectarea tuturor regulilor de igienă, tocmai pentru a le dovedi clienților că este sigur să iasă la restaurant, să îi facă să se simtă confortabil și să îi determine astfel ca, pas cu pas, să revină la vechiul obicei de a se bucura de o masă în oraș.

Printre lucrurile care ar putea să le ofere sentimentul de siguranță se numără: meniurile digitale (pot fi accesate de pe telefon după scanarea unui cod QR), semne plasate pe mesele care au fost igienizate, stații de igienizarea mâinilor, angajați care poartă măștile corect etc.

2.       Digitalizează-ți afacerea

Exact ca în cazul altor industrii, și cea HoReCa a trecut printr-un proces de digitalizare accelerat de declanșarea pandemiei. Majoritatea restaurantelor care au reușit să rămână pe piață datorează acest lucru digitalizării, creșterii prezenței online. 2020 a fost anul în care românii au făcut o trecere bruscă spre cumpărăturile online. 

Cei care deja aveau acest comportament și l-au intensificat, iar cei care erau sceptici l-au adoptat din cauza restricțiilor, dar și datorită beneficiilor pe care le-au descoperit. Astfel, ecommerce-ul a atins pragul de 5.6 miliarde de euro la finalul anului trecut, cu 30% mai mult față de 2019, potrivit Asociației Române a Magazinelor Online. România este printre țările UE cu cel mai mare procent de creștere anual al comerțului online. 

Livrările de mâncare de la restaurante, fast-food sau servicii de catering au reprezentat 29% din totalul cumpărăturilor realizate online în 2020, conform unor date furnizate de Eurostat, iar jucătorii de pe piață se așteaptă ca în 2021 să continue să crească această tendință. Restaurantele vor continua să treacă la comenzi și plăți fără contact, cu o creștere a comenzilor online și mobile pentru preluări și livrări la domiciliu. Află cum planifici și gestionezi eficient comenzile online în restaurantul tău din acest articol sau descarcă ghidul „Cum îți muți restaurantul în online”

Chiar și în interiorul restaurantelor, clienții vor prefera să își comande mâncarea de pe tablete pentru a limita contactul cu angajați. Această industrie trebuie să fie pregătită pentru a adopta la scară largă inovațiile tehnologice, de la meniuri digitale până la aplicații de comandă la masă și de implicare a clienților.

Oferirea posibilității de a plăti cu diferite tipuri de carduri este și ea un aspect important. Un studiu realizat de Mastercard la începutul acestui an arată faptul că mai bine de jumătate dintre români intenționează să folosească mai puțin bani cash în 2021.

Tocmai de aceea, acceptarea plății cu mai multe tipuri de carduri, inclusiv cu cele de tichete de masă, cum ar fi Gusto Pass, va putea duce la o creștere a numărului de comenzi.

De asemenea, plata cu telefonul crește în popularitate în țara noastră. Dintre persoanele care au participat la studiul menționat mai devreme, 80% au declarat faptul că folosesc acest tip de plată.

3.       Actualizează-ți meniul

În plină pandemie, unele restaurante s-au confruntat cu probleme de aprovizionare și au fost nevoite să își adapteze meniurile, concentrându-se pe a menține cele mai populare produse pe listă și, în rest, să devină creativi din nou și să își reevalueze produsele. De asemenea, o bună parte dintre restaurante au recurs mai mult la producătorii locali, dar și la micșorarea porțiilor, adaptând astfel prețurile la contextul economic, pentru că mulți dintre clienți au fost afectați de pandemie și din această perspectivă.

Același studiu realizat în SUA la care am făcut trimitere puțin mai devreme a evidențiat faptul că 4 din 10 consumatori au comandat și alte tipuri de produse cum sunt kituri cu ingrediente pentru gătit acasă, alimente sau băuturi alcoolice, iar 6 din 10 susțin că vor continua să o facă și după ieșirea din pandemie. Așadar, dacă încă nu ai început să faci lucrurile menționate mai devreme, este timpul să te mobilizezi pentru a putea răspunde nevoilor reale ale clienților tăi. Poți începe cu 5 idei pentru meniul zilei pe care îl poți oferi clienților.

4.       Pune accentul pe ridicările din restaurant și livrările la domiciliu

Așa cum am mai punctat, livrările sau ridicările comenzilor direct de la restaurant sunt niște comportamente deja create care nu vor dispărea odată cu pandemia. Românii s-au obișnuit cu acest stil de viață, au descoperit, dacă nu le cunoșteau dinainte de pandemie, avantajele comandării de mâncare și, chiar dacă se vor ridica restricțiile, o bună parte dintre ei vor prefera în continuare comoditatea.

Așa că, asigură-te că le oferi aceste variante, dar mai ales că ai niște proceduri foarte bine stabilite cu partenerii tăi de delivery, de exemplu, astfel încât mâncarea să ajungă în condiții bune la client, în cel mai scurt timp, plata să poate fi făcută folosind diferite tipuri de carduri, inclusiv cu cel de tichete de masă pe care el oricum îl primește de la angajator, și nu uita, câteodată, să le pui în pachet o mică surpriză clienților, cum ar fi un desert sau o băutură gratuită.  Sigur o vor aprecia, iar șansele ca data viitoare să te aleagă din nou vor fi mai mari. Dacă vrei să treci la următorul nivel, atunci te poți gândi și la un program de fidelizare a clienților restaurantului.

 5.       Adaptează-ți spațiul

Datorită creșterii procentului din business acoperit de comenzile online, mulți proprietari de restaurante au decis extinderea spațiului de prepare a produselor înspre zona dedicată înainte de pandemie servirii în interior. Dacă încă nu ai făcut acest lucru și bucătăria pare deja neîncăpătoare, poți încerca.

Ce ai făcut pentru a-ți crește capacitatea de servire în aer liber? Terasele și grădinile restaurantelor au fost spațiile în care multe dintre aceste afaceri au reușit să își desfășoare activitatea în ultimele luni. Dacă încă nu ai reușit să faci anumite modificări, poate este momentul, în special pentru că urmează serile calde de vară în care a lua masa la restaurant este o adevărată bucurie. Chiar dacă poate nu mai dispui de atât de multe resurse financiare, după ultimul an de restricții, poți încerca, cu un buget mai mic, să împrospătezi aspectul terasei tale. În amenajarea restaurantului, e important să planifici și de cât spațiu are nevoie un client.

Și, pentru a încheia acest șir de recomandări pe un ton optimist, iată că executivul discută varianta ca restaurantele în care tot personalul este vaccinat să fie deschise, indiferent de rata de infectare din zonă. Fii pregătit!