Antreprenoriat de succes | Performanța în afaceri | Sodexo
Ilustratie panou comanda racheta. Antreprenoriat de succes - Sodexo.

Antreprenoriat de succes: cum atingi performanța în afaceri

A fi antreprenor de succes nu înseamnă doar să conduci o companie sau să crești vânzările lunare ale acesteia. Un adevărat om de afaceri poate transforma o simplă idee într-un business profitabil, prin viziunea și ambiția sa. În plus, un antreprenor de top se bucură de o bună reputație în domeniul său de activitate, fiind apreciat deopotrivă de angajați, parteneri și chiar competitori. Descoperă în continuare totul despre antreprenoriatul de succes și modul în care poți obține performanța în afaceri.

Ce este de fapt un antreprenor?

Dacă ar fi să oferim o definiție simplă, am spune că antreprenorul este acea persoană care deschide o afacere și caută cele mai bune soluții prin care să o mențină profitabilă. Antreprenoriatul nu se referă însă doar la a pune bazele unei companii clasice. Poți fi antreprenor lucrând ca freelancer în domeniul care te pasionează. De asemenea, poți avea o mică afacere online, pentru care nu folosești un sediu fizic și comunici doar la distanță cu angajații, colaboratorii și clienții.

Când te decizi să devii antreprenor, trebuie să știi foarte bine ce urmează: cel mai probabil nu vei avea profit din primele luni, poate nici din primii ani, mai ales dacă investiția a fost una substanțială. O afacere se construiește în timp, cu răbdare și perseverență. Ai nevoie de surse de finanțare, mai ales că la început vei plăti promovarea, salariile, utilitățile și materia primă fără să vezi instantaneu rezultatul în vânzări.Totodată, e bine să nu pleci la drum cu ideea că antreprenoriatul presupune mult timp liber. De fapt va fi necesar să muncești constant, să te implici și să dai dovadă de proactivitate. Aceste aspecte nu ar trebui să te sperie, pentru că în final vei avea un business al tău, care poate crește de la un an la altul, oferindu-ți atât satisfacții financiare, cât și mândria de a deține un brand de succes. Vei lucra pentru tine, vei avea libertate de decizie și independență financiară. Merită efortul, nu-i așa?

Ce tip de antreprenor ești?

În funcție de tipul de afacere în care te implici, există mai multe subcategorii de antreprenori. Află mai jos în care dintre ele te încadrezi și de ce factori este bine să ții cont în fiecare situație:

  • Antreprenorii care lansează afaceri mici - nu își doresc neapărat un imperiu financiar și nu vor să reinventeze roata. Deschid de obicei afacerea de unii singuri și nu se gândesc la o franciză sau la o extindere. Urmăresc să transpună o idee într-o afacere, să ofere un serviciu sau produs de calitate și să își îmbunătățească viața, câștigând mai multă independență. Ca să reușească, au nevoie de o strategie potrivită și trebuie să își cunoască punctele forte, dar și pe cele slabe, astfel încât să se confrunte cu riscuri cât mai puține.
 
  • Antreprenorii care lansează start-up-uri - au în plan să își transforme ideea într-un business de succes, care să scaleze și să obțină un profit cât mai consistent. Au o strategie bazată pe un model de afacere ce se poate implementa foarte simplu și poate fi aplicat și ulterior, când start-up-ul se dezvoltă și poate deveni o companie de mari proporții sau eventual o franciză. Amazon, Google și Apple sunt exemple de start-up-uri de succes. Pentru acest tip de afacere trebuie să ai la dispoziție suficient capital, o echipă bine pregătită și un plan realist, realizat pe termen lung.
 
  • Intraprenorii - da, se poate în unele cazuri să fii antreprenor fără să ai propria afacere. Dacă ești angajatul unei companii și nu deții neapărat o poziție de conducere, dar dai dovadă de spirit antreprenorial și ai idei care pot revoluționa afacerea sau pot îmbunătăți modul de lucru, intri în această subcategorie. În timp, poți avansa în companie sau îți poți crea propriul business, în funcție de aspirațiile tale și de resursele pe care te bazezi.
 
  • Antreprenorii care pun bazele companiilor de mari dimensiuni - aceste afaceri nu inovează în mod constant din punct de vedere al tipului de produse sau servicii. Cel mai frecvent, devin cunoscute pentru o anumită categorie de produse, iar ulterior diversifică gama sau o îmbunătățesc. Totodată, antreprenorii care dețin companii importante, precum Microsoft, au varianta de a-și extinde activitatea prin achiziționarea altor afaceri de succes, pe care le integrează în grup. Un antreprenor ce intră în această subcategorie pune de obicei pe primul loc atât menținerea sau creșterea vânzărilor, cât și crearea unei culturi interne puternice, la care să adere toți angajații. Dacă ești la început de drum, cel mai probabil este prea devreme să te gândești la acest stil de antreprenoriat, pentru care ai nevoie de multă experiență și de un capital considerabil.
 
  • Antreprenorii care se bazează pe imitație - nu te gândi la o conotație negativă, ci mai degrabă la o persoană care dorește să reușească în afaceri și e dispusă să muncească pentru asta, însă vrea să își asume riscuri cât mai puține. Un astfel de antreprenor nu se folosește de propria viziune, ci copiază un model de afaceri existent, pe care îl adaptează la stilul său, dându-i o nouă viață. Practic, are deja la îndemână o idee care a funcționat, dar caută moduri de a o îmbunătăți.
 
  • Antreprenorii inovatori - sunt cei care au mereu o idee nouă și originală, pe care își doresc să o crească într-o afacere de succes. Sunt de obicei și cei care își asumă cele mai multe riscuri, pentru că încep business-uri de la zero și testează piața, fără a avea certitudinea că ideea va fi una care le va aduce profit. Pentru a avea succes ca antreprenor inovator, trebuie să acorzi o atenție deosebită nevoilor clienților și tendințelor din piață. Poți astfel să sesizezi ce nou serviciu sau produs ai putea oferi, astfel încât să trezești interesul și să obții vânzări.
 
  • Antreprenorii care achiziționează afaceri deja lansate - chiar dacă nu au o idee inovatoare, acești antreprenori știu să recunoască afacerile cu potențial și dețin suficient capital pentru a le cumpăra. Au astfel ocazia de a îmbunătăți un business deja existent, fără a-l porni de la zero. Spre deosebire de investitori, un astfel de antreprenor se implică direct și are o mare contribuție personală în companie. Chiar dacă numește un CEO care să se ocupe de bunul mers al lucrurilor, va fi întotdeauna activ și interesat de ceea ce se întâmplă cu afacerea.
 
  • Antreprenorii analitici - sunt cei care, înainte de a lansa o afacere, sunt foarte minuțioși, analizează fiecare detaliu și se documentează foarte bine. Acest lucru îi ajută să scadă riscurile și să își crească șansele de profit, pentru că înțeleg foarte bine cadrul social și pe cel legal, tendințele pieței și rețetele de reușită aplicate de companii. Pot avea de pierdut doar la capitolul spontaneitate și agilitate, întrucât pot amâna punerea în practică a ideilor până când acestea nu mai sunt utile sau de actualitate. În rest, o bună analiză și o documentare amănunțită înseamnă și mai multe șanse de reușită.
 
  • Antreprenorii abili și carismatici - încep de obicei prin a avea o afacere mică, în cadrul căreia își folosesc abilitățile și capătă experiență. Sunt genul de persoane care reușesc datorită felului lor de a fi: oameni curajoși, plini de încredere și concentrați pe ceea ce fac. Te încadrezi aici dacă ești omul care îi poate convinge pe ceilalți de orice, datorită abilităților de comunicare și persuasiune. Poți să vinzi un produs fără mari eforturi, ai putere de convingere și știi mereu cum evoluează piața și ce se caută. 
 
  • Antreprenorii sociali - sunt axați atât pe obținerea profitului, cât și pe îmbunătățirea vieții celorlalți. Dezvoltă produse și servicii care au un impact social și pot aduce schimbarea în lume: programe de educație, aplicații de terapie sau monitorizare a stării de sănătate, instituții bancare ce activează în zone defavorizate. Acești antreprenori măsoară succesul atât din punct de vedere al profitului financiar, cât și din perspectiva impactului social.

Calitățile unui antreprenor de succes

Ilustratie managementul timpului, antreprenoriat de succes - Sodexo.

Teoretic, fiecare dintre noi are potențialul de a deveni antreprenor. Sigur, nu toți ne naștem cu anumite abilități, precum antreprenorii abili și carismatici, însă ni le putem modela pe parcurs. În aproape orice domeniu, practica și ambiția contează mai mult decât talentul nativ, atâta timp cât acesta nu este pe deplin utilizat. Prin muncă, poți ajunge un om de afaceri de succes, mai ales dacă urmezi un program de coaching, te înscrii la cursuri de profil, citești cărți de antreprenoriat și dezvoltare personală.

Iată care sunt calitățile, native sau deprinse, pe care ar trebui să le ai dacă vrei să fii un antreprenor de succes:

1. Încredere în tine și rezistență la stres

Lumea afacerilor este una competitivă și deseori agresivă. În plus, oamenii cu care negociezi și semnezi contracte vor să le transmiți încredere. Dacă nu crezi în compania ta și în visul tău, nu vei reuși să obții investițiile necesare, nu vei putea să îți inspiri angajații și vei renunța la primul obstacol care îți apare în cale.

2. Abilități de comunicare

La prima vedere, ți se poate părea simplu să scrii un e-mail, să ții o ședință sau să discuți cu furnizorii. Totuși, modul în care expui informația, postura, tonalitatea sau limbajul non verbal pot cântări chiar mai mult decât ceea ce ai de spus. Nu-ți face griji dacă ai probleme cu aceste aspecte, pentru că există cursuri de dezvoltare și de public speaking, precum și programe de training din care înveți cum să comunici în scris.

3. Disciplină și etica muncii

Ca antreprenor, este nevoie să te dedici afacerii tale și să muncești constant pentru a o dezvolta. Asta înseamnă ca de multe ori să fii prima persoană care vine la birou și ultima care pleacă, să răspunzi la timp fiecărui e-mail, să nu îți iei concediu în perioadele aglomerate și să nu îți închizi telefonul în weekend. Dacă obișnuiești să procrastinezi, e mai bine să te lansezi în afaceri după ce reușești să te disciplinezi și să îți creezi o rutină zilnică, pe care să o respecți.

4. Pasiune pentru ceea ce faci

Ai putea să deschizi o afacere doar pentru că îți dorești o creștere a veniturilor și un grad mai mare de independență. Problema este că dacă nu ai altă motivație și nu te pasionează munca ta, nu te vei strădui cu adevărat să excelezi și nu vei da niciodată 100% din ce poți. Chiar dacă afacerea merge din inerție, pentru că ai o idee bună sau produsele pe care le vinzi sunt populare, pe termen lung vei stagna și nu vei ajunge la performanțele avute de un om pasionat.

5. Creativitate 

Ideea de pornire a businessului nu este singurul aspect pentru care îți trebuie imaginație. Când ești antreprenor, trebuie să gândești rapid și să cauți soluții prin care să rezolvi problemele apărute pe parcurs în funcționarea afacerii. De multe ori te vei baza pe cifre exacte sau pe experiențele deja avute. Vor exista însă și destule ocazii în care va fi necesar să găsești soluții originale, iar pentru asta ai nevoie de gândire creativă. 

6. Empatie și asertivitate

Aceste calități îți sunt necesare pentru a comunica deschis cu angajații tăi și a nu ajunge la reacții agresive atunci când lucrurile nu merg conform planului. Un antreprenor de succes știe că resursa principală pe care se bazează afacerea sa e reprezentată de echipa implicată în proiect. De aceea, nu trebuie să uiți că fiecare angajat din compania ta este important, iar de satisfacția echipei depind rezultatele finale.

7. Capacitate de învățare

Ca antreprenor va fi necesar să înveți și să te dezvolți în mod continuu. Fie că este vorba despre aspecte tehnice, detalii legate de marketing sau informații de contabilitate, este esențial să poți asimila rapid cunoștințele și să înțelegi cifrele care ți se prezintă. Uneori vei învăța chiar de la angajații tăi, alteori va fi nevoie de cursuri sau cărți. Un bun antreprenor știe că trebuie să se adapteze din mers și să își lărgească orizontul.

Antreprenoriatul nu este simplu, dar îți oferă satisfacția de a-ți dezvolta propriul proiect și de a deveni o persoană independentă din punct de vedere profesional. Odată ce decizi că vrei să urmezi acest drum, perseverează și luptă-te pentru visul tău, iar rezultatele nu vor întârzia să apară, mai ales dacă vei avea aproape o echipă motivată și apreciată.

New call-to-action

Echipa editoriala Sodexo

Suntem o echipă de experți din diverse domenii. Contribuim la conținutului blogului Sodexo, ca să-ți oferim cele mai sigure informații și perspective, de la afaceri de succes – la vacanțe reușite. Colaborăm și cu specialiști externi ca să-ți putem oferi cel mai relevant conținut pe subiecte precum motivarea angajaților, wellbeing, digitalizare, legislație, finanțări, managementul banilor și tendințe în antreprenoriat.