Eficientizare operatiuni afaceri in domeniul HoReCa | Sodexo Romania
eficientizare operatiuni afaceri HoReCa - Sodexo Romania

Cum eficientizezi operațiunile afacerii tale HoReCa pentru a câștiga timp și bani

Potrivit unei analize realizate de termene.ro pe baza situațiilor financiare raportate de firmele din România care au ca domeniu de activitate HoReCa, cifra de afaceri din această industrie a scăzut în 2020 cu 35% față de anul anterior, ca urmare a pandemiei. Această industrie a pierdut în cursul anului trecut și foarte mulți angajați. Potrivit aceleiași analize, numărul total de salariați din acest domeniu a fost mai mic cu 19% în 2020 față de 2019. Mai exact, aproximativ 36.000 de persoane și-au pierdut locul de muncă.

Pierderile nete înregistrate de afacerile din HoReCa în 2020 au fost cu 220% mai mari decât cele anterior declanșării pandemiei. Practic, 2020 a evidențiat nevoia business-urilor din această zonă de activitate să devină mai solide, să fie pregătite pentru a traversa și situații dificile cum sunt crizele financiare sau cele sanitare. Eficientizarea operațiunilor afacerilor din acest domeniu ar putea duce la diminuarea pierderilor financiare, dar și de timp și la obținerea unei stabilități financiare.

Iată câteva modalități prin care ai putea îmbunătăți operațiunile business-ului tău:

 1. Îmbunătățirea strategiei de aprovizionare și de livrare

Pentru a reuși să îți îmbunătățești strategia de aprovizionare și de livrare, care se va traduce, în timp, în pierderi mai mici, ar trebui să începi prin a numi responsabili de aprovizionare pe fiecare categorie de produse. Astfel, fiecare dintre aceștia va ști exact când este cu adevărat nevoie să suplinească stocurile, va avea o bună înțelegere a nivelului de stocuri, dar și asupra produselor populare care nu ar trebui să lipsească sub nicio formă.

Va fi nevoie, de asemenea, să stabilești cu aceștia care sunt stocurile minime și maxime obligatorii, dar și să îi informezi despre furnizorii aprobați și prețurile stabilite cu aceștia în urma negocierilor. Odată comandate, angajații tăi ar trebui să urmărească statusul comenzii și, atunci când este livrată, să știe exact care sunt procedurile de recepție și de verificare a mărfurilor și să le aplice. De asemenea, se recomandă stabilirea momentului și frecvenţei optime de aprovizionare.

2. Respectarea procedurilor de gestiune a mărfii

Odată recepționată, marfa trebuie introdusă în gestiune și depozitată respectând exact standardele impuse pentru fiecare categorie de produse în parte. Marfa este acum bunul companiei și, dacă nu va fi stocată corespunzător sau folosită la timp, există riscul să expira, acest lucru însemnând o pierdere nejustificată pentru afacerea ta. Chiar dacă numești responsabili pentru toate aceste aspecte, atunci când ajungi la locația în care își desfășoară activitatea business-ul tău, alocă timp din când în când pentru a te asigura că toate regulile sunt respectate și că ei și-au îndeplinit sarcinile.

3. Acordă atenție organizării eficiente a resurselor umane

În orice tip de afacere, angajații au un rol important, fiind cei care fac lucrurile să se întâmple. Însă, în servicii, calitatea pregătirii lor și buna lor gestionare sunt vitale pentru buna funcționare a afacerii. Sunt cea mai valoroasă resursă, cu atât mai mult în contextul actual în care, deși autoritățile au relaxat măsurile, iar volumul de muncă a început să crească, industria aceasta se confruntă cu un deficit acut de personal. 

Cei 36.000 de angajați despre care aminteam la începutul acestui articol că și-au pierdut locul de muncă în pandemie s-au reprofilat, s-au îndreptat spre alte domenii pe care le-au considerat mai stabile, iar după o astfel de experiență, sunt șanse minime ca ei să ia decizia de a reveni. Tocmai de aceea, este important să îți gestionezi echipa cu atenție și responsabilitate

Asigură-te că încă de la început fiecare dintre angajații noi va înțelege ce presupune fișa postului lui, ce are de făcut zilnic, care îi sunt responsabilitățile și ce putere de decizie are în diferite situații. Atunci când un angajat are o serie de activități zilnice de care este responsabil, șansele ca el să le îndeplinească sunt mai mari.

Echipa trebuie să poată funcționa și fără ca tu să fii prezent și să iei decizii în situațiile dificile. Membrii ei trebuie să aibă o viziune clară asupra modului în care afacerea funcționează, dar și asupra a ceea ce îți dorești tu pentru ea. Odată ce lucrurile ating un nivel înalt de optimizare înseamnă că structura turelor poate fi făcută atât de bine, încât să fie acoperite toate nevoile afacerii, limitând la minimum timpul pierdut. Impactul se va vedea în reducerea costurilor de personal și a cheltuielilor indirecte.

4. Eficientizează meniul

Consultă-te cu angajații tăi și trage concluzii cu privire la eficiența meniului actual. Află de la ei feedback-ul clienților, dar și dacă, la finalul zilei, sunt foarte multe pierderi de materie primă. Meniul ar trebui gândit în așa fel încât materia primă să poate fi folosită la mai multe tipuri de preparate, astfel încât să eviți irosirea ei. Fii atent inclusiv la mărimea porțiilor, află informații de la chelneri despre ce spun clienții despre ele, citește recenziile pe care le primești în mediul online și decide, ulterior, dacă ar trebui diminuate sau nu.

5. Include livrarea la domiciliu în oferta ta, însă fii atent la costurile implicate

Pandemia a adus schimbări majore în comportamentul consumatorilor. Unul dintre efectele muncii de acasă a fost faptul că, din lipsă de timp și din dorința de a putea să se concentreze cât mai mult pe finalizarea task-urilor, tot mai multe persoane au decis să comande online mâncare. La acest aspect au contribuit și lunile în care țara noastră a fost în stare de urgență. Comenzile de preparate culinare la pachet și cu livrare au crescut cu 14% de la izbucnirea pandemiei de COVID-19, potrivit unui studiu realizat de Deloitte.

Ce mâncare și-au comandat online românii? Potrivit datelor unei companii de cercetare de piaţă, adunate pe tot parcursul anului trecut, pizza s-a menţinut fruntaşă în topul preferinţelor culinare ale românilor. Numărul accesărilor pe internet pentru acest fel de mâncare a crescut cu 33% în 2020 faţă de anul precedent. Pe locul al doilea se situează burgerii, extrem de căutaţi în pandemie, pentru a fi livraţi la domiciliu. Clasamentul continuă cu preparatele tip „meniul zilei". 

Datele arată că 68% mai mulți clienţi au comandat shaorma în regim take-out în 2020, comparativ cu 2019. În timpul pandemiei, preparatele culinare tradiționale au pierdut teren față de cele internaționale. Aproape 100.000 de căutări pentru „mâncare gătită" s-au înregistrat pe Google în perioada în care a fost realizat studiul. 

Așa că, dacă încă nu livrezi mâncare la domiciliu poți adăuga acest lucru pe lista de priorități. Poți afla detalii despre livrarea de mâncare în pandemie și poți decide dacă este o hotărâre care va avea un impact pozitiv asupra business-ului tău. Iată câteva aspecte pe care să nu le pierzi din vedere în vederea eficientizării costurilor:

  • Valoarea comisioanelor platformelor de delivery;
  • Discount-urile oferite;
  • Soluțiile de ambalare;
  • Tacâmurile de unică folosință și toate consumabilele asociate.

Acordând atenție tuturor acestor aspecte, vei reuși să obții un profit mai bun prin optimizarea proceselor și vei putea face primii pași spre atingerea unei stabilități financiare care să îți permită să rămâi pe piață chiar și după perioadele dificile.

New call-to-action