Evaluarea performantei angajatilor - criterii si metode
evaluare performante angajati - criterii si metode

Evaluarea performantei angajatilor – criterii si metode

Evaluarea trimestrială sau anuală a angajaților este un aspect esențial pentru buna funcționare a companiei tale: printr-o evaluare atentă și obiectivă a performanțelor poți descoperi plusurile și minusurile fiecărei persoane, înțelegând astfel la ce ar trebui să lucrezi pentru a îmbunătăți rezultatele. 

Află în continuare la ce te ajută evaluarea performanței angajaților, precum și ce criterii și metode poți utiliza în acest proces.

De ce este necesară evaluarea performanței angajaților

Evaluarea performanțelor nu ar trebui să lipsească din procesele interne care se desfășoară recurent în compania ta. Iată care sunt avantajele pe care le ai atunci când îți evaluezi în mod constant angajații:
  • Observi cum performează fiecare angajat, care sunt punctele sale forte și ce ar trebui îmbunătățit, astfel încât să poți lucra ulterior în mod diferențiat pentru creșterea rezultatelor
  • Poți stabili cu precizie calificativele de final de an pentru fiecare persoană și ai posibilitatea de a oferi un feedback realist legat de rezultate
  • Angajații înțeleg mai bine ce au de îmbunătățit și ce ar trebui să continue să facă
  • Obții un tablou clar al persoanelor care ar trebui avansate sau care merită creșteri salariale și bonusuri
  • Descoperi dacă există angajați care s-ar potrivi mai bine pe altă poziție sau care nu corespund profilului companiei
  • Ai argumente solide pentru decizii precum promovări sau concedieri
  • Poți face mai ușor planuri de îmbunătățire a rezultatelor
Îți recomandăm să nu aștepți evaluarea anuală pentru a discuta cu angajații tăi. Evaluările intermediare, efectuate trimestrial, te vor ajuta să iei mai rapid măsuri și să îți ajuți echipa să se îndrepte în direcția corectă.

Citește și: Cum te ajuta managementul performantei sa imbunatatesti rezultatele companiei

Ce fel de criterii ar trebui să folosești în evaluarea performanței angajaților

Pentru a te asigura că oferi calificativul corect, este bine să ții cont de mai multe aspecte în evaluarea angajaților, fără a te limita exclusiv la rezultatele obținute în activitatea de bază:

  • Atitudinea angajatului față de clienți și față de membrii echipei în care lucrează
  • Gradul de implicare și de preluare a inițiativei
  • Creativitatea și capacitatea de rezolvare a problemelor
  • Performanța și calitatea demonstrate în realizarea activității
  • Competența demonstrată în gestionarea resurselor
  • Asumarea responsabilității și a riscului decizional
  • Capacitatea de a lucra în condițiile specifice postului
  • Grija față de imaginea companiei și respectarea informațiilor confidențiale
Criteriile pot fi adaptate la tipul de activitate pe care o desfășoară angajatul, pentru a reflecta cât mai bine competențele acestuia.

Citește și: Cum comunici cu angajații pentru a crește performanța echipei

Ce metodă poți utiliza pentru a măsura performanța angajaților

Cel mai simplu mod de a te decide asupra unui calificativ pentru angajații tăi este să folosești o fișă de evaluare, pe care să ai notate toate criteriile în funcție de care măsori performanțele. Notează fiecare criteriu cu o notă de la 1 la 5, unde 1 este nesatisfăcător și 5 este valoarea ce semnifică un rezultat excelent sau peste medie.

Odată ce ai acordat câte o notă în dreptul fiecărui criteriu, e necesar să faci media pentru a descoperi dacă angajatul tău se încadrează în cerințele postului sau trebuie inclus într-un plan de dezvoltare. O medie sub 2.50 este de obicei semnul că respectivul angajat nu este compatibil cu poziția ocupată sau cu valorile companiei.

Este bine să discuți evaluările direct cu angajații tăi și să le explici de ce au obținut un anumit calificativ și care sunt pașii următori: 

  • Un angajat cu un calificativ sub standard poate fi ajutat să își îmbunătățească rezultatele prin intermediul unui plan de dezvoltare, urmând ca ulterior să decideți împreună dacă poate îndeplini criteriile necesare pentru a-și ocupa în continuare poziția sau este indicat să se îndrepte către alt loc de muncă, fie el în companie sau în afara sa.
  • Un angajat ce obține calificativ peste standard, între 4.5-5, poate fi răsplătit cu o mărire de salariu sau un bonus - alege unul dintre cardurile de beneficii Sodexo pentru a-ți demonstra aprecierea față de cei mai valoroși angajați.
  • Angajații cu calificative standard pot afla în urma evaluării performanțelor ce au de îmbunătățit, dar și ce ar trebui să continue să facă pentru a obține rezultate din ce în ce mai bune.

Citește și: Metode de fidelizare a angajaților în situații de criză

Nu uita că Sodexo îți stă la dispoziție cu soluțiile perfecte prin care îți poți motiva și recompensa angajații să atingă performanța. Un angajat motivat și satisfăcut de pachetul oferit de angajator va avea un randament mult mai bun și își va da silința în tot ceea ce face.

Click me