Care sunt evolutiile din mediul de afaceri romanesc in 2021? | Sodexo
Evoluții în mediul de afaceri românesc în 2021

Care sunt evoluțiile din mediul de afaceri românesc în 2021?

O bună parte dintre companiile antreprenoriale au probleme cu capacitatea de plată la timp a facturilor și prezintă un risc comercial și de insolvență ridicat. Numărul societăților comerciale și persoanelor fizice autorizate intrate în insolvență a crescut cu 6,82% în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, cele mai multe înregistrându-se în domeniile: comerțul cu ridicata și cu amănuntul, service-uri auto, construcții. Iată câteva tendințe care se întrevăd pentru mediul de afaceri românesc în următoarea perioadă a anului 2021.

 Managementul riscului

Preocuparea pentru evitarea și controlul riscurilor comerciale și de neplată va crește în acest an în rândul managerilor de IMM-uri - care vor deveni mult mai vigilenți în alegerea clienților și prospecților. Așadar, managementul riscului va aduce perspectiva unor termene de plată mai scurte, solicitarea plății în avans pentru clienții rău-platnici, selecția și verificarea atentă a partenerilor de afaceri înainte de începerea unei noi colaborări și documentarea din surse oficiale. Aceste activități de măsurare a riscului devin elemente cruciale pentru o creștere sustenabilă în afaceri, în condițiile unei polarizări a performanței în economia românească. Află mai multe din acest articol despre cum creezi o strategie de afaceri eficientă în perioadele de instabilitate economică.

Accelerarea creșterii și reglementării eCommerce

Vânzările online în timpul carantinei Covid-19 au arătat că eCommerce-ul va avea o contribuție mai mare la evoluția retail-ului românesc decât vânzările în rețelele de comercianți, investițiile antreprenorilor din retail în zona de comerț electronic și marketing digital fiind în creștere. Reclamele prin Facebook și prin Google Ads vor deveni mai scumpe pe măsură ce toată lumea se va promova online. 

Platformele de comerț electronic vor deveni responsabile pentru plata TVA atunci când facilitează vânzări de bunuri din partea unor furnizori non-UE (până la 150 euro). De asemenea, acestea vor avea obligații suplimentare privind păstrarea de informații referitoare la furnizorii de bunuri și natura bunurilor sau serviciilor livrate, acționând așadar ca un ajutor pentru administrația fiscală în colectarea TVA. 

Bursa de Valori și oportunitățile pentru companii

Cotarea și finanțarea prin bursă au devenit o oportunitate luată în calcul de firmele mijlocii românești cu experiență și imagine bună pe piață care au planuri de dezvoltare și expansiune. Acestea sunt active în domenii aflate pe val - precum tehnologia, digitalizarea, energia verde, alimentația sănătoasă sau serviciile private de sănătate. 

Cei pragmatici o vor valorifica, stimulați fiind de exemplele de succes ale cotării UiPath pe bursa din New York sau ale emisiunilor de obligațiuni ale furnizorilor de energie Restart Energy One sau Alive Capital, ale dezvoltatorilor imobiliari Qualis Properties și Impact, ale jucătorilor din agribusiness Agricover și Agroland sau dezvoltatorului de jocuri pentru telefoane mobile Firebyte Games. În acest context, Bursa de Valori București a lansat în 22.04.2021 a patra ediție a programului Made in Romania, program dedicat companiilor antreprenoriale românești care se pot conecta direct cu investitori, consultanți și alți antreprenori prin intermediul platformei sale. Utilizând platforma tehnologică, antreprenorii locali își pot promova afacerile și pot strânge capital pentru investiții. 

Noi posibilități de finanțare pentru firme

Oportunitățile de finanțare ale anului 2021 sunt în creștere, prin accesarea fondurilor europene sau obținerea de finanțări private. Programele de tipul IMM Invest, IMM Leasing, IMM Factor și Agro IMM Invest; microgranturile și granturile din fonduri publice pentru capital de lucru și investiții; despăgubirile pentru scăderea activității și cifrei de afaceri pentru firmele din HoReCa și industria de evenimente; investițiile ce vor fi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) - vor da toate un boost economiei. Domeniile finanțate prin PNRR sunt: digitalizarea, creșterea inteligentă și durabilă, inovarea, recalificarea forței de muncă afectate de automatizare, sănătatea și reziliența economiei la situații de urgență, tranziția la energie verde. 

Digitalizare și reziliență

Schimbarea de mentalitate, atitudine și comportament ce a intervenit în 2020 în rândul antreprenorilor (administratorilor de firme) și specialiștilor (directori economici și de vânzări) și care va persista cel mai mult în viitor este creșterea vitezei de adaptare la modificările și tendințele din mediul extern. Prin urmare, multe companii investesc tot mai mult în digitalizarea și automatizarea operațiunilor, urmărind, însă, în paralel, menținerea permanentă a fluxului de cash necesar adaptării la schimbări neprevăzute ale mediului socio-economic.

Află mai multe din acest articol despre motivația angajaților în “noul normal”.  

Perspective macroeconomice pozitive pentru România

Agenția de rating Fitch a menținut ratingul de țară al României pe ultima treaptă recomandată investițiilor, în timp ce Standards &Poor’s a revizuit perspectiva de rating a țării noastre de la negativ la stabil. Cele două știri pozitive, alăturate estimării optimiste a FMI că vom avea în 2021 a doua cea mai mare creștere economică din Uniunea Europeană, întăresc estimarea că România își va putea finanța deficitul bugetar semnificativ de pe piața financiară, iar guvernul își va ține promisiunea de a nu mări taxele și impozitele pentru mediul de afaceri. 

Mai mult, 10,5 miliarde de lei - din cele 12,76 miliarde lei amânate la plata obligațiilor fiscale pe perioada pandemiei până la finele anului 2020 - au fost introduse în mecanismul eșalonării simplificate, ceea ce conferă o gură suplimentară de oxigen companiilor, până la 30.09.2021. Totuși, treptat, măsurile de ajutor guvernamental se vor opri, iar firmele vor trebui să își achite creditele bancare și comerciale și datoriile fiscale, iar sita va cerne economia. Consolidarea fiscală se va petrece inevitabil, digitalizarea va veni la pachet cu raportarea fiscală în timp real, iar o parte dintre IMM-urile care nu s-au adaptat la noul context post-pandemic vor fi forțate să părăsească piața, lăsând locul unor noi jucători mai flexibili, mai orientați spre viitor. 

În concluzie

Cuvintele cheie pentru mediul de afaceri românesc în următoarea perioadă vor fi: flexibilitate, adaptare, reziliență, sustenabilitate, controlul riscului comercial, finanțare inteligentă, digitalizare, vânzări online, marketing digital, automatizare, inovare și accesarea facilităților guvernamentale.