lege telemunca

Telemunca vs. munca la domiciliu: Cum te adaptezi la contextul actual ca mod de lucru

17 Decembrie 2020

Telemunca și munca la domiciliu au devenit în ultimii ani opțiuni tot mai populare în rândul angajaților români. Dacă îți dorești să oferi și tu echipei tale o astfel de oportunitate, este esențial să înțelegi aspectele legale și fiscale ale fiecărui tip de activitate. Descoperă diferențele dintre munca la domiciliu și cea remote, astfel încât să poți opta pentru varianta potrivită cu nevoile angajaților tăi.

2020 a fost anul în care am fost cu toții nevoiți să ne adaptăm unui nou stil de viață, punând pe primul loc siguranța și deprinzând o serie de metode prin care să ne protejăm și să relaționăm fără riscuri. Prin urmare, nu este de mirare că au avut loc schimbări și în organizarea activității de la birou sau în acordarea beneficiilor extrasalariale. 

De exemplu, munca la domiciliu sau telemunca a devenit nu doar un avantaj căutat de angajați, ci și o necesitate pentru siguranța întregii echipe. Dacă și tu ai optat sau te gândești să optezi în viitorul apropiat pentru acest mod de lucru, este necesar să cunoști principalele aspecte juridice și fiscale ale muncii la distanță, astfel încât să poți lua cea mai bună decizie pentru compania ta. 

Muncă la domiciliu sau telemuncă? Cum faci diferența și ce spune legea

Munca la domiciliu a fost reglementată în Codul Muncii pentru prima oară în 2003, însă în lipsa digitalizării, aceasta avea un caracter mult mai puțin complex decât acum. Categoriile profesionale care puteau lucra la domiciliu erau acelea care nu depindeau de tehnologie și nu utilizau tehnologia informației pentru a-și desfășura activitatea.

Având în vedere definiția muncii la domiciliu, putem spune că joburile care presupun mutarea temporară a activității în altă parte decât la sediul companiei pot fi încadrate la telemuncă, mai ales dacă presupun folosirea tehnologiei informațiilor.

Telemunca rămâne incidentă inclusiv atunci când angajatul prestează activitatea ocazional de la locuri de muncă organizate de angajator. Să spunem că echipa ta lucrează atât de la birou, cât și de acasă. În acest caz, este recomandat să încadrezi tipul de organizare a activității la telemuncă. 

Citește și: Motivarea angajaților: rețeta performanței companiei tale

Ce ar trebui să știi despre organizarea activității în regim de telemuncă

Programul zilnic în cazul telemuncii trebuie convenit încă de la început între angajator și angajat - este posibil să existe anumite intervale orare sau zile între care angajatului să-i fie solicitată prezența, online sau la birou. De asemenea, angajatul care lucrează în regim de telemuncă are în general un program fix, stabilit de comun acord cu angajatorul.

Ca să eviți problemele legale, realizează încă de la început câte un act adițional pentru fiecare angajat al tău care lucrează în regim de telemuncă. Poți implementa telemunca pe o durată determinată sau nedeterminată. În contextul stării de urgență, legea a permis ca decizia telemuncii să fie unilaterală, însă în prezent te sfătuim să organizezi activitatea prin actul adițional care să le permită angajaților tăi să își dea acordul pentru noul mod de lucru.

Actul adițional prin care se implementează telemunca va trebui să cuprindă mai multe elemente prevăzute de lege, precum:

  • Zilele în care angajatul desfășoară activitatea de la locuri de muncă organizate de angajator
  • Locul sau locurile din care angajatul prestează activitatea prin telemuncă
  • Responsabilitățile părților în legătură cu prestarea muncii prin telemuncă
  • Protecția datelor cu caracter personal
  • Evidența timpului de muncă
  • Condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile legate de telemuncă

Citește și: Recunoașterea performanțelor angajaților: cum le arăți că îi apreciezi

Cum alegi beneficiile extrasalariale potrivite angajaților tăi

Bunăstarea angajatului a devenit și mai importantă pentru angajator, mai ales în contextul acestei perioade solicitante. De aceea, atât companiile private, cât și statul, au pus accent pe beneficii extrasalariale care să sprijine în același timp angajații și industriile afectate de pandemie, precum HoReCa.

Facilitățile fiscale ale beneficiilor extrasalariale reprezintă un criteriu important de alegere pentru angajatorii dornici să își recompenseze angajații, optimizând totodată bugetul companiei. 

Dacă îți dorești să le oferi angajaților tăi beneficii extrasalariale cu adevărat utile, discută cu ei și află mai multe despre nevoile lor, astfel încât să te poți plia pe acestea. Atunci când acorzi beneficiile, nu uita să te interesezi cu privire la tratamentul fiscal al acestora - când le acorzi, care poate fi plafonul, ce scutiri de taxe există. Ia în calcul aceste aspecte, indiferent de tipul de beneficiu acordat:

  • Asigurări medicale, abonamente la clinici private și pensie privată, pentru angajat și rudele acestuia
  • Cadouri și tichete cadou
  • Tichetele/cardurile de masă și masa caldă
  • Mașina de serviciu
  • Planuri de opțiuni/acțiuni
  • Indemnizații de delegare/detașare

Citește și: Tehnici motivare angajați

Noutățile din domeniul biletelor de valoare - ce s-a schimbat în 2023

Pentru a răspunde nevoilor angajaților, dar și pentru a le crește nivelul de siguranță, anumite beneficii extrasalariale au fost optimizate în decursul ultimului an. Iată cele mai importante modificări:

  • Tichet de masa - a crescut valoarea nominală la 35 lei.
  • Cardurile de vacanță - sunt scutite de contribuția asiguratorie pentru muncă. Ele reprezintă cheltuieli deductibile limitate la 18.000 de lei/angajat/an fiscal (6 salarii minim brute)
  • Tichetele si cardurile cadou- rămân o variantă perfectă pentru sărbători precum Crăciun, 8 martie, Paște și 1 iunie.
  • Cardul pentru sport, cum ar fi 7card, oferă acces la sălile de sport și clasele online de sport
  • Tichetele culturale - și-au crescut valoarea la 200 de lei/lună sau 400 de lei /eveniment

Dacă dorești mai multe detalii cu privire la beneficiile extra salariale Pluxee, îți stăm la dispoziție cu oferta potrivită companiei tale.