Planul de afaceri in 2021. Ce ar trebui sa contina? | Sodexo Romania
model plan de afaceri 2021

Un plan de afaceri dinamic și flexibil pentru o realitate în mișcare

Adaptarea planului de afaceri la noua realitate de după lockdown, restricții și schimbările aduse de pandemie este o parte esențială a demersurilor de asigurare a continuității, sustenabilității și dezvoltării afacerii. 

Bazat pe scenariile, prognozele și previziunile de evoluție a sectorului de activitate în noul context, va trebui să faci două acțiuni importante. Prima: să stabilești orizontul de timp pentru care ai vizibilitate și predictibilitate pentru planificare (scurt, mediu sau lung), a doua: să alegi una dintre abordări: 

  • planificarea incrementală, pas cu pas 
  • planificarea bazată pe evoluția recentă a activității 
  • planificarea bazată pe continuitate și acoperirea costurilor 
  • planificarea inovativă asociată noii propuneri de valoare. 

Noua normalitate poate presupune nu numai revizuirea ipotezelor privind relația cu clienții, ci și reexaminarea priorităților strategice și a surselor de finanțare, focusul fiind pus pe digitalizare, economia verde, inovarea proceselor. Gândirea realistă sau scenariul de bază presupune să te aștepti la ce e mai bun prin transformarea problemelor în oportunități și reinventare sau scenariul optimist, dar, în același timp, să fii gata pentru ce e mai rău prin impactul direct sau indirect al crizei sau scenariul pesimist

Fiecare industrie are un grad mai mic sau mai mare de sensibilitate la motoarele de creștere și la tendințele generale din economie și, de aceea, nu există soluții și rețete general valabile pentru toată lumea. Întrebările la care ar trebui să răspundă fiecare lider atunci când planifică o strategie de afaceri eficienta in perioadele de instabilitate economica sunt următoarele: 

  • Pot obține finanțări suplimentare pentru capital de lucru și investiții? 
  • Ar trebui să îmi reconsider portofoliul de produse și servicii? 
  • Ce investiții sunt necesare pentru a-mi consolida prezența online? 
  • Cum s-a schimbat piața mea țintă în urma pandemiei? 
  • Ce părți ale lanțului de generare a valorii (aprovizionare, producție, marketing, desfacere) s-au reconfigurat radical? 
  • Pot adopta instrumente de lucru și comunicare colaborative pentru munca la distanță (remote)? 
  • Care sunt indicatorii cheie prin care voi măsura performanța? 

Adaptarea planului de afaceri la noua realitate 

Conceptele cheie care ar trebui să stea la baza oricărei ajustări a planului de afaceri sunt: supraviețuire, stabilizare, sustenabilitate, reconstrucție, reinventare.

Reinventarea poartă numele de branding și inovare

Comunitățile online de consumatori ajută la umanizarea brandului. Strategia de conținut devine parte integrantă nu doar din comunicarea externă, ci o componentă intrinsecă brandului de angajator. Inovarea de proces, responsabilitatea socială și față de mediu și gestionarea experienței utilizatorilor sunt tot atâtea oportunități de reinventare și arii ce vor necesita atenția managementului firmei pentru a ține pasul cu noile generații de angajați și clienți. 

Supraviețuirea presupune acces la capital 

Un plan de afaceri finanțabil ce asigură lichiditatea curentă este o precondiție necesară unei activități de bază viabile. Un acționariat credibil, care nu pune presiuni suplimentare asupra firmei, ci oferă soluții este esențial pentru atragerea de finanțări ce pot fi rambursate din fluxurile de venituri viitoare. 

Ce vor aduce procesele de restructurare: supraviețuire sau pieire de pe piață

Multe firme vor fi nevoite să treacă prin procese de stabilizare și restructurare dureroase. Unele companii vor recurge la negocieri cu investitori specializați pentru aport suplimentar de capital prin investiții, fuziuni sau achiziții pentru a evita insolvența și falimentul. Unii parteneri și colaboratori își vor închide sau reprofila activitatea, alții își vor schimba politicile de prețuri sau se vor digitaliza accelerat. Toate aceste schimbări te vor antrena și pe tine în acest proces pentru menținerea compatibilității în sistemele colaborative. 

Sustenabilitatea depinde de acceptarea schimbărilor inevitabile

Ecosistemul antreprenorial va fi unul mult mai dinamic. Aceasta va presupune atât oportunități de extindere a afacerii prin achiziții și integrări de firme concurente și de portofolii noi de clienți, cât și provocări produse de schimbarea partenerilor strategici sau adaptarea propriilor procese operaționale. Telemunca aduce provocări suplimentare în contextul utilizării dispozitivelor personale și al migrării datelor în cloud. Managerii sunt mai atenți la productivitate, măsurarea și monitorizarea performanței - pentru a obține cele mai bune rezultate, recomandăm cei 4 pasi pentru managementul eficient al echipei in munca de la distanta

În același timp, securitatea cibernetică și confidențialitatea informațiilor și datelor ar trebui să devină priorități strategice pentru fiecare firmă care are cel puțin o componentă online, iar echipele care se ocupă de aceasta trebuie motivate și recompensate ca atare. 

Responsabilitățile managerilor vor fi multiple în noul context

Renegocierea contractelor cu partenerii va fi la ordinea zilei pentru a obține termene de plată mai favorabile. Asigurarea lichidităților pe termen scurt va deveni vitală pentru acoperirea costurilor operaționale. Vor reuși doar cei ce își vor fideliza oamenii cheie și își vor diversifica sursele de venituri pentru a nu deveni dependenți de una singură. Brandingul, inovarea, finanțarea și reconstrucția ecosistemelor colaborative trebuie să fie în centrul preocupărilor oricărui manager responsabil. 

Cere oferta de beneficii