Planul de afaceri: cum stabilesti scopul si obiectivele? -Sodexo
Planul de afaceri: obiective si scop - Sodexo Romania

Scopul și obiectivele din planul de afaceri – cum le stabilești și cum le atingi

Indiferent de business-ul pe care îl conduci, un plan de afaceri bine alcătuit îți va permite să îți desfășori activitatea cu mai multă siguranță. Cu ajutorul său vei putea să observi mai ușor oportunitățile din piață, să eviți posibilele riscuri și să organizezi eficient bugetul de care dispui. Descoperă în continuare ce fel de obiective trebuie să se regăsească în planul de afaceri al companiei tale și cum îți poți crește șansele de a le atinge.

Cum stabilești în mod corect obiectivele afacerii tale

Un aspect important, care ar trebui să existe în orice plan de afaceri, ține de obiectivele financiare pe termen scurt, mediu și lung. Plecând de la investiția inițială, cheltuielile lunare și estimările pe partea de vânzări, stabilește obiectivele pe care îți propui să le atingi în următoarea perioadă. Nu uita să stabilești indicatorii de performanță în funcție de care vei măsura periodic rezultatele.

Propune-ți întotdeauna ca obiectivele din planul de afaceri să fie clare, ușor de măsurat, realiste și încadrate într-un anumit interval de timp. Poți observa diferența între „vom obține în curând un profit de trei ori mai mare ca investiția” și „În termen de 12 luni vom ajunge la o cifră de afaceri de X RON, vom crește vânzările cu Y% și vom amortiza investiția inițială.” În prima variantă, obiectivul este vag enunțat și greu de atins, iar termenul limită pentru îndeplinirea sa nu este definit. Dacă nu ai obiective financiare clare, realiste și măsurabile, nu vei putea urmări evoluția afacerii tale și vei risca să nu ajungi la cele mai bune rezultate sau chiar să funcționezi pe pierdere.

De asemenea, este important să ai în vedere și acțiunile care te vor ajuta să îți îndeplinești obiectivele. Acestea ar trebui detaliate în planul de afaceri, împreună cu instrumentele necesare pentru fiecare dintre ele. Să zicem că vrei ca în termen de un an să obții o anumită cifră de afaceri. Cum vei acționa, concret, pentru a ajunge acolo? Cel mai probabil vei investi în creșterea departamentului de vânzări, vei asigura traininguri pentru angajați, vei oferi anumite promoții clienților și vei promova produsele pe diverse platforme online.

Tot în secțiunea de obiective este bine să incluzi și dezvoltarea companiei. Dincolo de vânzările propriu zise, gândește-te și la viitorul concret al businessului: de exemplu, la ce număr de angajați vrei să ajungi după primul an de activitate sau ce posibilități de extindere vezi.                                                                                                

Ce elemente te ajută să îți atingi obiectivele din planul de afaceri

Atunci când definești planul de afaceri pentru compania ta, trebuie să ții cont de trei aspecte importante, care vor contribui la atingerea obiectivelor propuse:

  • Atragerea resurselor necesare

Resursele financiare de care dispui te vor ajuta să susții activitatea companiei până când vei ajunge să obții profit. Va fi necesar să plătești facturi, furnizori, salarii și cheltuieli de promovare, iar pentru asta ai nevoie de fonduri suficiente pentru primele luni sau chiar pentru primul an. 

De asemenea, la capitolul resurse intră și angajații sau colaboratorii companiei. Pentru a atinge obiectivele propuse în planul de afaceri, trebuie să poți conta încă de la început pe o echipă dedicată și motivată, care cu timpul ar putea crește, odată cu dezvoltarea afacerii.

  • Analiza competiției

Cu siguranță îți dorești ca afacerea ta să depășească în timp competitorii, însă pentru asta va trebui să analizezi foarte bine situația prezentă și să descoperi punctele forte ale concurenței, dar și pe cele slabe. Odată ce ai început să monitorizezi competiția, notează în planul de afaceri ceea ce ai descoperit și găsește acele aspecte unice prin care afacerea ta poate ieși în evidență. Alocă-ți timp pentru a realiza o analiză SWOT, care te va ajuta să descoperi ce atuuri are compania ta, care îi sunt punctele slabe, ce oportunități se întrevăd și ce provocări îți pot sta în cale. În urma acestei analize poți observa mai ușor ce avantaje ai în fața concurenței și poți chiar anticipa eventualele momente de criză.

  • Promovarea afacerii

Chiar dacă serviciile și produsele pe care le oferi sunt ireproșabile, fără o strategie bună de promovare nu vei ajunge la clienții de care ai nevoie. De aceea, planul de afaceri trebuie să conțină și o secțiune dedicată activităților de marketing. Include în această secțiune bugetul alocat promovării, canalele media pe care le vei folosi și instrumentele de marketing potrivite afacerii tale. 

Chiar dacă ești genul de antreprenor spontan și flexibil, care se bazează în primul rând pe inspirație, atingerea obiectivelor din planul de afaceri îți va oferi baza necesară pentru a obține rezultatele la care visezi. Iar pentru că la început de drum este bine să ai alături partenerii potriviți, nu uita că Sodexo îți oferă un pachet complet de beneficii extra salariale, astfel încât să îți fie mai simplu să atragi și să păstrezi angajații valoroși de care ai nevoie. Beneficiile extra salariale sunt o variantă excelentă și pentru optimizarea bugetului: spre deosebire de alte tipuri de stimulente financiare, cardurile și tichetele Sodexo înseamnă zero taxe pentru compania ta. De exemplu, știai că dacă oferi cardul de masă Gusto Pass beneficiezi de 100% deductibilitate si exceptare de la plata taxelor salariale pentru sumele acordate? Ține cont de acest aspect, care te va ajuta să îți răsplătești angajații cu un buget rezonabil.

New call-to-action