Metode eficiente de retentie a angajatilor în 2021 | Sodexo Romania
Metode eficiente de retenție a angajaților in 2021. Sodexo Pass Romania

Cele 5 căi eficiente de retenție a angajaților în 2021

Salariații rămân mai mult timp la același loc de muncă datorită unui cumul de factori motivaționali raționali, psihologici și emoționali care includ mai multe momente importante.

1. Relațiile interumane: chimia cu managerii și colegii de echipă

Comunicarea empatică și asertivă bidirecțională, feedback-ul constructiv, integrarea în echipă, ascultarea atentă și empatia față de diversitatea așteptărilor și nevoilor umane - acestea sunt toate aspecte esențiale care contribuie la starea de bine la locul de muncă. Iar acolo unde te simți bine ești mai eficient, pentru că mergi la lucru cu plăcere, cu tragere de inimă. 

Pentru a construi o strategie de retenție eficientă trebuie să cunoști pulsul angajaților, cauzele de nemulțumire și motivele fluctuației de personal. Interviurile de exit și chestionarele periodice confidențiale de satisfacție sunt instrumentele pentru evitarea deteriorării relațiilor până la punctul de neîntoarcere. 

De ce? Managerii de linie și specialiștii în resurse umane trebuie să ofere o voce angajaților, iar cei din top management trebuie să evite izolarea în turnul de fildeș și comunicarea doar prin intermediari care cern informațiile delicate și neplăcute pentru urechile șefilor.

2. Remunerarea: pachetul salarial și beneficiile extra salariale

Acestea trebuie personalizate în funcție de specificul postului, experienței, generației din care face parte salariatul, precum și ținând cont de aspirațiile și situația sa personală.  Pachetul ideal, care contribuie la retenția angajaților, include atât o componentă fixă - ce conferă stabilitate și acces la creditare bancară cu o componentă variabilă - cât și bonusuri de performanță și prime pentru recompensare. 

Fidelitatea unui angajat se construiește încă de la interviul de angajare și oferta salarială inițială și continuă printr-o relație sinergică între evoluția vieții angajatului și pachetul său salarial croit și adaptat de companie. Beneficiile relevante și personalizate sunt preferate față de cele standard, pe care le primește deja toată lumea. 

În plus, poți lua în calcul chiar și planuri salariale individuale, de motivare pentru angajații cheie cei mai valoroși, de care depinde succesul companiei. Acestea vor îmbunătăți motivarea și crește retenția. Cele mai apreciate beneficii extra salariale sunt programele de dezvoltare profesională, cardurile sau tichetele de beneficii, serviciile medicale private, programul flexibil și abonamentele pentru activități sportive și de relaxare.

3. Dezvoltarea în carieră: potențialul de evoluție rapidă personală și profesională

Companiile care te ajută să arzi etapele, să îți construiești CV-ul și să evoluezi rapid în carieră sunt preferate de tineri. De asemenea, firmele care investesc în achiziția de calificări valoroase pentru bagajul personal al angajatului și pentru performanța la locul de muncă - prin training, coaching și mentorat - sunt valorizate, deoarece contribuie la dezvoltarea și împlinirea personală și profesională. Planul de carieră, oportunitățile de avansare, posturile croite special pentru angajații cheie și planul personal de dezvoltare și învățare sunt instrumente eficiente dacă nu rămân doar la nivelul declarativ, pe hârtie. 

Oamenii nu își doresc însă să rămână în companiile unde simt că bat pasul pe loc, în care se plafonează, pentru că sunt conștienți că fereastra de oportunitate în care sunt valoroși și căutați pe piața muncii se îngustează tot mai mult. De aceea, este bine să fii deschis negocierii și comunicării continue la primul semn de demotivare, neperformanță sau dezinteres din partea unui membru al echipe, decât să investești permanent în formarea unor începători care poate văd compania doar ca pe o trambulină temporară spre altceva, altcineva și altundeva. 

4. Empowerment: autonomia și independența angajaților în contextul muncii lor  

Libertatea în luarea deciziilor (firește în limitele regulilor, valorilor și principiilor asociate companiei), senzația că ești acasă la locul de muncă și că ai libertatea să experimentezi, să eșuezi și să înveți din greșeli, încurajarea spiritului antreprenorial și de inițiativă sunt atribute organizaționale tot mai apreciate de tinerele generații. Aprecierea și recompensarea reușitelor și performanței, respectarea timpului liber și celui alocat pentru familie, formele flexibile de program, măsurarea productivității - și nu a numărului de ore muncite, munca la domiciliu sau remote și atmosfera pozitivă și relaxată fac de multe ori diferența între angajatorii doriți și cei evitați sau părăsiți. 

Cealaltă față a monedei avantajează și angajatorul, prin evitarea consecințelor nedorite ale micro-managementului, prin creșterea gradului de responsabilitate a fiecărui salariat față de rezultate, prin inovare, creativitate și experimentare - ce generează îmbunătățiri ale produselor și proceselor, servicii și soluții noi, pentru a fi cu un pas înaintea concurenței. De asemenea, nu uita că cea mai bună reclamă este cea care ți-o fac propriii angajați, ca ambasadori de brand. 

5. Reputația: brandul de angajator și cultura organizațională 

Aceste aspecte sunt esențiale în atragerea și retenția angajaților valoroși, fiind elemente ce se construiesc și trăiesc mai întâi, abia apoi se comunică. Comportamentele liderilor și managerilor au putere de model, iar practicile de zi cu zi sau criteriile de evaluare a performanței sunt mai importante decât declarațiile afișate la intrarea în companie sau în comunicarea oficială online și în social media a acesteia. 

Nu uita că transparența și comunicarea internă deschisă construiesc încredere. Vei obține mai mult din ceea ce vei stimula și motiva în cadrul echipelor și mai puțin din ceea ce vei descuraja. De aceea, pentru a câștiga fidelitatea angajaților, oferă atenție nevoilor lor reale. Atrage și păstrează talentele potrivite configurând pachete personalizate de beneficii din oferta Sodexo. 

Descopera produsele Sodexo