Avantajele si dezavantajele muncii de la distanta | Sodexo Romania
Avantaje si dezavantajele muncii de la distanta. Munca de acasa su de la birou.

Întoarcerea la birou sau munca de acasă – avantaje și dezavantaje în 2021

Mulți jucători semnificativi din piețele globale au început să-și cheme angajații la birou, deși la începutul anului 47% dintre companii spuneau că vor păstra complet sau parțial telemunca în primele 6 luni din an. Treptat, cultura centrată pe birou pare să revină în forță pentru că munca de acasă a dezechilibrat starea de bine a angajaților mai mult decât se așteptau angajatorii, în special starea lor de sănătate psihică și fizică. 

Cu toate acestea, studiile arată că modelele de lucru hibrid implementate odată cu pandemia vor rămâne și după ce aceasta va trece, pentru că ajută și încurajează o mai mare flexibilitate. În medie, angajații ar dori să lucreze de acasă aproape jumătate din timp. Flexibilitatea are două componente: cea a locației și cea a orarului. Angajații vor să decidă când, cât și de unde preferă să lucreze. 

Într-un sondaj recent realizat de Gartner, 64% dintre manageri consideră că lucrătorii de la birou sunt mai performanți și, ca atare, trebuie plătiți mai bine decât lucrătorii la distanță. Din păcate, acest lucru va avantaja preponderent forța de muncă masculină, multe femei preferând munca de la distanță, fiind nevoite în continuare să jongleze cu serviciul, îngrijirea copiilor și treburile casnice. 

Pe de altă parte, angajatorii intenționează să își reducă spațiile de birouri cu 30%, descurajând astfel revenirea permanentă a tuturor salariaților la lucru, sugerează un raport McKinsey. De asemenea, Covid-19 poate propulsa adoptarea mai rapidă a automatizării și AI, în special în ariile de lucru cu proximitate fizică ridicată. Oamenii vor trebui să își schimbe ocupațiile, cele slab plătite și necalificate fiind pe un trend descrescător în oferta de locuri de muncă. 

Telemunca și nomazii digitali în România

Luna martie 2020, care a reprezentat adevăratul debut al pandemiei în România, a adus o triplare a angajaților în regim de telemuncă la privat și o creștere chiar mai mare la stat. Dacă la final de februarie 2020 erau aproape 15.000 de angajați în telemuncă la privat, în martie anul trecut numărul lor a crescut la peste 53.000. La stat creșterea a fost și mai mare, de la numai 171 la 5.679 de angajați în telemuncă. 

Finalul anului 2020 arată un număr record de angajați în telemuncă: peste 300.000 la privat și peste 31.000 la stat, într-o dinamică ce indică o potențială adoptare permanentă a acestui stil de lucru. Pe plan mondial, România ocupă poziția a treia în clasamentul nomazilor digitali realizat de Digital Nomad Index, datorită costurilor fixe reduse pentru accesul la Internet în bandă largă și de bună calitate și costurilor reduse presupuse de viața de zi cu zi.

Pentru a păstra productivitatea echipei remote, află mai multe despre cei 4 pași pentru managementul eficient al echipei în munca de la distanță.

Care sunt principalele avantaje ale muncii de la birou? 

  • Cultura organizațională ce influențează performanța - compusă din sistemul de norme, reguli, comportamente și valori - poate fi deprinsă cel mai ușor la birou, alături de colegi. 
  • Stimularea și învățarea vin atunci când oamenii sunt împreună. Conform anumitor studii, inovația ar fi scăzut cu 7% de când oamenii lucrează predominant de acasă. Brainstorming-ul de idei și soluții se face mai greu remote decât prin interacțiunile față în față. Ceea ce am câștigat în productivitate lucrând de acasă am pierdut în chimia dintre oameni și inovația care apare de aici. 
  • A fi la birou permite oamenilor să dezvolte relații cu alți colegi talentați și să își facă prieteni buni, ceea ce creează o orientare spre binele comun și ajută la retenția și fidelizarea angajaților. 
  • Conversațiile de la birou și din pauzele de respiro ne ajută să construim cunoștințe informale care se dovedesc mai prețioase pentru supraviețuire și acomodare decât cele transmise formal în timpul instruirilor. 
  • Soluțiile eficiente la probleme complexe se găsesc mai repede atunci când suntem împreună la birou. 

Avantajele muncii de la distanță

Totuși, munca la distanță și de oriunde îți permite să alegi o locuință mai ieftină, situată în afara metropolelor scumpe unde erau localizate birourile clasa A. Munca la distanță va revoluționa piața forței de muncă, potrivit LinkedIn, fiind o oportunitate de democratizare pentru angajații care ar putea să nu mai locuiască în marile hub-uri urbane, iar pentru angajatori facilitând accesul global la noi talente. 

  • Munca la distanță a forțat oamenii să comunice mai bine și să fie mai empatici cu provocările personale prin care trec colegii lor. Aranjamentele de lucru la distanță - noi pentru multe companii și lucrători - necesită moduri foarte diferite de gândire și colaborare. Normalitatea emergentă a forței de muncă distribuite a sporit importanța comunicării, relaționării, empatiei și flexibilității. 

  • Lucrătorii la domiciliu raportează niveluri mai ridicate de fericire și productivitate. Studiile arată că angajații la distanță lucrează mai mult și sunt mai productivi decât omologii lor din birou. Atât lucrătorii, cât și angajatorii trebuie, însă, să învețe să echilibreze aceste câștiguri cu o probabilitate crescută de epuizare și sentimente cronice de izolare. Grija pentru minte, suflet și corp vor deveni prioritare. Iată top 5 idei de beneficii pentru angajați pe care le poți pune și tu în aplicare pentru a-ți păstra echipa motivată și productivă.
  • O sarcină esențială ce stă în fața angajatorilor constă în redefinirea drepturilor legale ale lucrătorilor pentru o eră a flexibilității și serviciilor la distanță. 
  • Locurile de muncă bune tind să fie cele care pot fi făcute de acasă. Rolurile digitale sunt totuși în fruntea listei de locuri de muncă în creștere în acest an. Cele mai atrăgătoare joburi pentru 2021 se pot face de la distanță, conform analizei LinkedIn a tendințelor de lucru din 15 țări, iar persoanele cu abilități digitale vor avea un ascendent clar pe piața muncii.

Există însă mai multe metode de perfecționare a angajaților pe care firmele le pot aplica pentru a se asigura că echipele țin pasul cu cerințele actuale de lucru.

Așadar, oamenii bine plătiți, cu locuri de muncă bune, vor avea probabil flexibilitatea de a-și lua personal copiii de la școală și grădiniță sau de a-și rezolva mai ușor și alte treburi personale. Interacțiunile lor cu cei cu locuri de muncă mai slab plătite, dar solicitante - așa-zișii lucrătorii esențiali, care se deplasează în spațiile publice, fac lumea să se învârtă în continuare și mențin economia pe roate - ar putea deveni mai superficiale, la extrem, doar cât să deschidă ușa pentru o livrare la domiciliu. 

Dezavantajele muncii de la distanță

  • Munca la distanță a creat noi oportunități de angajare pentru unii, a permis ca mai mult timp să fie petrecut în familie și a oferit alternative la naveta solicitantă. Dar echipele au devenit mai izolate și egoiste în acest timp, nu au mai partajat resurse și soluții între ele, iar epuizarea digitală s-a dovedit o amenințare reală. 
  • 2021 Work Trend Index subliniază că munca flexibilă este aici pentru a rămâne pe termen lung; productivitatea înaltă maschează în fapt o forță de muncă epuizantă de interacțiuni video și online, chaturi, email-uri și documente colaborative; generația Z va trebui în curând re-energizată în lipsa small talk-ului la cafea care îi aducea semnificație în relații. Rețelele restrânse de colaborare pun, în cele din urmă, inovarea în pericol.
  • A fi departe de birou poate provoca stres și izolare. Firma de cercetare Gartner a descoperit că 29% dintre angajați s-au simțit deprimați din cauza izolării impuse de pandemie. 
  • Pe termen lung, cooperarea poate fi mai greu de întreținut. Muzicienii individuali pot cânta frumos la instrumentele lor, dar dacă nu sunt coordonați de un dirijor, nu mai sunt o orchestră. Cu cât separarea este mai lungă, cu atât se pierde din sincronizare. Iar lipsa spiritului de echipă poate reduce angajamentul și loialitatea lucrătorilor față de angajatorul lor. Carantina a estompat și distincția dintre muncă și timpul liber. 
 
  • Sarcini precum coaching-ul, oferirea de feedback și sfaturi, relaționarea cu clienții și colegii, onboarding-ul noilor angajați, negocierea și luarea deciziilor critice, instruirea și activitățile care beneficiază major de colaborare - precum inovația, rezolvarea problemelor și creativitatea - se pot rezolva mai eficient în prezența persoanelor decât în absența lor fizică. Criteriile și metodele pentru evaluarea performanței angajaților vor diferi și ele în funcție de modalitatea de lucru abordată - la birou sau de la distanță.
  • Investiția în tehnologia pentru biroul de acasă costă. La sfârșitul anului 2020, firmele americane au cheltuit cu 25% mai mult pe computere pentru a dota cu tehnologie birourile remote ale angajaților, în termeni reali, decât cu un an mai devreme. 

Ce ar trebui să ia în calcul o firmă când vrea să aleagă între întoarcerea la birou și păstrarea muncii de la distanță? 

  • Investește în adaptarea spațiului de birouri și în tehnologie pentru a reduce prăpastia dintre realitatea fizică și cea virtuală. 
  • Combate epuizarea digitală prin echilibrarea supra-încărcării cu sarcini sau comutarea rapidă între colaborarea sincronă și cea asincronă și încurajarea pauzelor flexibile atunci când oamenii resimt nevoia lor cu adevărat. 
  • Experiența plăcută a angajaților în mediul de muncă fizic sau remote va fi o condiție obligatorie pentru a atrage în continuare talentele. Mai mult, va trebui să treci de la gestionarea experienței de muncă a angajaților la gestionarea experienței lor de viață, incluzând grija pentru sănătatea mintală, fizică, financiară, calitatea somnului și recuperării active prin sport și mișcare. Din fericire, ai la dispoziție o varietate de metode de fidelizare a angajaților în situații de criză.
  • Interesul oamenilor de a exercita un control total asupra orarului lor de lucru ca angajați este în conflict cu dorința lor în calitate de consumatori de a avea acces la bunuri și servicii non-stop. Cineva va trebui să lucreze în continuare în turele nepopulare, noaptea și în week-end. 
  • Monitorizarea intruzivă de la distanță din partea angajatorilor prin intermediul tehnologiei va fi mai strict reglementată și limitată. 
  • Pandemia va distruge ideea unei săptămâni uniforme de lucru, de la 9 la 5 și de luni până vineri. Pregătește-te să întrebi oamenii pe care îi întâlnești nu "unde lucrezi?", ci "când, de unde și între ce ore lucrezi?".
New call-to-action