Ce este stresul? De ce apare stresul profesional ? Sodexo Romania
Ce este stresul? Stresul profesional. Angajata cu mainile in cap in fata unui laptop

De ce apare stresul profesional și cum îl controlezi: idei pentru un mediu de lucru relaxat

Considerat a fi boala secolului, stresul afectează anual milioane de oameni din întreaga lume și pare imposibil de evitat. Consecințele sale pot fi resimțite atât la nivel psihic, cât și fizic, în special dacă nivelul de stres rămâne întotdeauna la aceeași intensitate, iar persoana expusă nu îl poate controla.

Știm cât de mult contează să te poți echilibra emoțional atunci când ai nevoie. Totodată, știm că îți dorești să fii alături de angajații tăi, ajutându-i să evite efectele neplăcute ale stresului profesional. Fundația britanică Mental Health oferă o informație foarte interesantă în acest sens: angajații pierd anual 24 de zile de muncă din cauza problemelor de sănătate asociate cu stresul. Statistica e confirmată de un raport al Agenției Europene pentru Sănătate și Siguranță la Locul de Muncă.

În continuare, ți-am pregătit un articol din care vei afla cum reușești să-ți menții calmul și starea de bine, chiar și când te afli în mijlocul unei furtuni emoționale. Te poți folosi de informațiile prezentate mai jos pentru a oferi și echipei tale sprijinul de care are nevoie și a crea un mediu de lucru cât mai plăcut.

Ce este stresul profesional și de ce apare

Stresul este o reacție firească și involuntară a organismului uman. Atunci când anumiți factori pun presiune asupra ta, corpul emite un răspuns automat. Acesta are de obicei efecte negative, însă în unele situații îți poate fi util: practic, organismul simte că ești în pericol și îți transmite semnale, pentru a te pune în gardă. Emoțiile de bază îți sunt de ajutor atunci când trebuie să iei o decizie rapidă, care să te salveze, cum ar fi fuga de un pericol. Din păcate, aceleași emoții te pot face să reacționezi disproporționat cu situația. De aceea, este important să înțelegi ce anume stă în spatele stresului pe care îl resimți.

Există numeroși factori care provoacă stres: situațiile neașteptate, cu care nu te-ai mai confruntat, amenințările asupra siguranței fizice și a sănătății, conflictele, problemele financiare, sau chiar propriile traume și nesiguranțe. Fiecare dintre noi reacționează diferit la stres, așa că nu trebuie să te miri dacă observi că angajații tăi au reacții diametral opuse în perioadele stresante. Similar, e indicat să nu pui etichete când vine vorba de efectele stresului. Se poate, de exemplu, ca tu să gestionezi o situație dificilă mai ușor decât un om care trăiește și lucrează în aceleași condiții. Asta nu înseamnă că factorul care provoacă stres trebuie subestimat.

Ce simptome ai când ești stresat

Deși pare simplu de identificat, stresul se poate ascunde mai bine decât ai crede. Poți trece printr-o perioadă extrem de solicitantă, fără să realizezi că organismul tău e supus presiunii. Pentru a nu ceda, e necesar să recunoști simptomele stresului, astfel încât să găsești soluțiile potrivite. Iată cum îți dai seama că stresul te afectează:

  • Treci printr-o stare de anxietate care persistă ore, zile, săptămâni. Anxietatea nu trebuie să fie constantă, ea apare și dispare în funcție de momentele în care te gândești la factorul de stres sau te confrunți direct cu acesta.
  • Simți frustrare față de o anumită situație sau față de comportamentul celor din jur. Uneori, frustrarea poate fi îndreptată inclusiv în direcția ta.
  • Simți teamă și ai senzația de neputință.
  • Te confrunți cu o stare accentuată de tristețe.
  • Simți iritare și îți este greu să îți păstrezi calmul.
  • Nu te poți concentra asupra unui subiect sau a unei activități.

Simptomele de mai sus pot fi dublate de manifestări fizice, care apar în anumite zone ale corpului. Poți simți dureri de cap sau de stomac, reflux gastroesofagian, greață, indigestie sau palpitații. Bineînțeles, problemele fizice trebuie investigate separat, pentru că pot reprezenta semne ale unor boli de sine stătătoare, însă ele pot însoți deseori manifestările psihice ale stresului.

Care sunt efectele stresului pe termen lung

Nu ai cum să elimini total factorii care îi îngrijorează și îi sperie pe cei din jurul tău, dar poți găsi soluții care să diminueze efectele. Problemele financiare, presiunea de la lucru de muncă sau neînțelegerile cu cei dragi sunt doar trei exemple de situații care pot genera un volum constant de stres. În ultimii doi ani, pandemia Covid-19 a reprezentat un puternic factor de stres. În prezent, pandemiei i se alătură îngrijorările de ordin politic și posibila inflație, așa că e firesc ca stresul să ajungă la un nivel mai ridicat ca oricând.

Pe termen lung, stresul este deosebit de periculos. Efectele sale pot afecta atât viața personală, cât și pe cea profesională. Când suferi de stres, se poate să prezinți unul sau mai multe dintre următoarele comportamente:

  • Dezvolți adicții - fumatul, mâncarea nesănătoasă și alcoolul în exces pot fi modalități prin care organismul încearcă să se apere de stres. Din păcate, efectele lor ajung să fie nocive pe termen lung.
  • Te îndepărtezi de persoanele dragi și nu mai dorești să comunici. Stresul te poate face să nu mai poți relaționa cu colegii, prietenii sau familia.
  • Nu mai poți lua decizii cu ușurință. Cei din jurul tău cred că nu vrei sau nu știi să oferi răspunsuri și să iei atitudine, dar adevărul este că mintea blochează capacitatea de a reacționa.
  • Te cerți cu cei din jur, nu te mai poți controla în situații care par simplu de gestionat.
  • Ajungi să suferi de insomnie, să ai mereu senzația de oboseală și să te trezești des în timpul nopții. 
  • Nu mai simți nevoia să faci mișcare, renunți la o serie de activități pe care anterior le practicai constant, inclusiv la pasiunile tale.
  • Observi că uiți lucruri, memoria nu mai funcționează corespunzător, nu te mai poți concentra.
  • Dezvolți depresii sau alte boli psihice. Stresul intens și constant poate duce la boli grave, care îți afectează sănătatea și îți pot pune în pericol chiar și viața.

Ce efecte poate avea stresul asupra vieții profesionale

Așa cum ai putut observa mai sus, stresul afectează organismul și își pune amprenta atât asupra psihicului, cât și a sănătății fizice. Oricât de mult ți-ai dori, nu poți elimina efectele stresului instantaneu. 

Unele persoane încearcă să ascundă stresul sau nemulțumirile, mai ales atunci când se află la birou, însă asta nu face decât să crească intensitatea problemei. În momentul în care îți respingi din conștient în subconștient sentimentele reale și acționezi invers față de cum îți transmite organismul, frustrările, anxietatea și nemulțumirile se acumulează, explodând exact atunci când îți dorești mai puțin.

Știind aceste lucruri, îți poți explica mai ușor nu doar comportamentul tău, ci și pe cel al oamenilor cu care lucrezi. Ai observat că unii angajați au o atitudine nepotrivită sau nu mai obțin rezultate bune? Se poate ca problema reală să fie stresul, cauzat fie de activitatea propriu-zisă și condițiile de lucru, fie de alți factori externi. Iată ce efecte poate avea stresul asupra angajaților:

  • Scăderea eficienței - persoanele stresate nu mai dau același randament, petrec mai mult timp chiar și cu activități simple, de rutină, care înainte nu le puneau probleme.
  • Scăderea performanței - stresul se poate observa și la nivel de rezultate. Te-ai întrebat vreodată cum de o persoană care era top performer nu mai pare implicată sau nu mai reușește să facă față cerințelor? Stresul poate fi direct responsabil.
  • Apariția erorilor - angajații stresați pot face greșeli fără să-și dea seama, chiar dacă încearcă să se concentreze pe ceea ce au de făcut.
  • Comunicare defectuoasă cu colegii și clienții - stresul îi poate determina pe angajații tăi să fie nervoși, să intre în conflicte cu cei din jur și chiar să genereze certuri cu clienții. Nu trebuie să tragi concluzia că ai de-a face cu o problemă de comportament, mai ales dacă personale respective sunt de obicei politicoase și bine intenționate.
  • Scăderea motivației - persoanele care trăiesc sau lucrează în condiții de stres își pierd motivația pentru ceea ce fac. Dacă unul dintre angajații tăi este stresat de ceea ce face sau de condițiile de muncă, este posibil să îl pierzi oricând în favoarea unei companii concurente.
  • Creșterea numărului de concedii medicale - observi că angajații tăi se îmbolnăvesc frecvent? Stresul îi poate afecta nu doar moral, ci și fizic, determinându-i să absenteze des de la birou.

Cum îți ajuți echipa să gestioneze mai bine stresul

Ar fi ideal să poți elimina total factorii de stres din viața ta și a celor din jur. Realist vorbind, o lume lipsită de probleme și stres nu va exista niciodată, oricât de mult te-ai strădui. Ceea ce poți face, însă, este să gestionezi stresul în mod corespunzător, pentru a minimiza efectele. Tehnicile de mai jos pot fi aplicate inclusiv în viața personală, însă le poți folosi și la birou, pentru a-ți ajuta angajații să treacă prin perioadele stresante:

  • Nu nega stresul
Doar pentru că te prefaci că o problemă nu există, nu înseamnă că aceasta va dispărea, din contră. Prin urmare, nu încerca să le prezinți angajaților tăi o realitate falsă și nu le impune să își evite frustrările. Spune-le, de exemplu, că și tu ai momente în care simți presiunea și te bucuri că te poți baza pe o echipă atât de implicată.
  • Ascultă problemele oamenilor
Uneori, cea mai bună calea de a ușura povara stresului este să vorbești despre ceea ce te îngrijorează. Organizează ședințe cu fiecare membru al echipei. Ascultă oamenii cu interes și cu răbdare, nu neapărat pentru a le da sfaturi, ci pentru a le arăta că le ești alături. Vei descoperi astfel inclusiv dacă sursa stresului e una pe care o poți elimina chiar tu.
  • Oferă sprijinul potrivit situației

Dacă angajații tăi sunt stresați de situația financiară, te poți gândi la soluții:poate oferi o mărire salarială sau beneficii extra salariale, cum ar fi cardul de masă. Dacă sunt îngrijorați de sănătatea lor și a familiei, gândește-te la o variantă care să le permită să beneficieze de asistență medicală. 

  • Încurajează-ți angajații să se îndrepte către terapie și programe de wellbeing
Ajută-ți angajații să beneficieze de sprijinul de care au nevoie pentru a gestiona stresul și efectele acestuia. Tot mai multe companii vin în sprijinul propriilor echipe cu soluții care să includă terapie, stress management sau programe de nutriție. Sănătatea psihică și echilibrul emoțional reprezintă în ziua de azi subiecte importante în lumea întreagă.
  • Promovează sportul și alimentația sănătoasă

Mișcarea fizică întărește organismul și favorizează eliberarea endorfinelor, substanțele chimice naturale care induc starea de bine și luptă contra stresului. Alimentația sănătoasă și hidratarea corespunzătoare sunt, de asemenea, importante când vine vorba de menținerea echilibrului fizic și emoțional.

  • Asigură condiții optime de lucru

Nevoile oamenilor sunt diferite, iar ca angajator trebuie să oferi condiții bune de lucru pentru întreaga echipă. Poți implementa diverse inițiative, cum ar fi programul de muncă flexibil, munca remote sau mai multe pauze pe parcursul programului. Dacă lucrați remote, toată lumea ar trebui să beneficieze de device-uri în stare bună de funcționare. În cazul în care vă desfășurați activitatea la birou, asigură-te că spațiul e unul sigur, curat și confortabil.

  • Încurajează-ți angajații să își ia concediu

Nu promova în niciun caz munca peste program, pentru că nu vrei ca echipa ta să ajungă la burnout. Spune-le angajaților tăi că e important să își folosească anual zilele de concediu, pentru că au nevoie de relaxare și deconectare de la activitatea de zi cu zi. Le poți oferi și carduri de vacanță, pentru a-i încuraja să meargă în sejurul la care visează.

Odată ce începi să aplici aceste tehnici, vei observa că oamenii cu care lucrezi devin mai relaxați, mai mulțumiți și mai puțin stresați. Impactul se va vedea nu doar la nivel emoțional, ci și în rezultatele echipei.

Iar pentru că vorbim de starea de bine a oamenilor cu care lucrezi, avem pentru tine o surpriză. Începând cu 2022, Sodexo a creat noile pachete de beneficii Gusto Pass, care pun pe primul loc starea de bine a angajaților. Pe lângă cardul de masă, beneficiul dedicat alimentației sănătoase, am introdus opțiunile de telemedicină și wellbeing.

Pachetul Gusto Pass - Plus de Sănătate este soluția prin care angajații primesc cardul Gusto Pass și, în plus, au acces rapid la consultații medicale nelimitate, în regim de telemedicină. Consultațiile pot fi telefonice sau online și acoperă toate specializările de care membrii echipei tale ar putea avea nevoie.

Pachetul Gusto Pass - Plus de Echilibru conține cardul de masă, acces la telemedicină plus consultații generale pentru nutriție, psihonutriție, managementul stresului, tulburări de somn și programe de terapie personalizate pe perioade îndelungate.

Vrei să afli mai multe detalii și să primești o ofertă personalizată? Hai să discutăm.

Discuta cu un consultant Sodexo

Echipa editoriala Sodexo

Suntem o echipă de experți din diverse domenii. Contribuim la conținutului blogului Sodexo, ca să-ți oferim cele mai sigure informații și perspective, de la afaceri de succes – la vacanțe reușite. Colaborăm și cu specialiști externi ca să-ți putem oferi cel mai relevant conținut pe subiecte precum motivarea angajaților, wellbeing, digitalizare, legislație, finanțări, managementul banilor și tendințe în antreprenoriat.