Gestionarea Stresului. Cum sa scapi de stres? - Sodexo Romania
Gestionarea stresului-metode de relaxare. Femeie cu bratele intinse catre natura.

Gestionarea stresului: metode care te ajută să te relaxezi

Știi acel moment în care ți se recomandă să eviți stresul și să ai o viață mai relaxată? Poate că ți-o spune medicul care tocmai ți-a văzut analizele, colegul de birou sau un bun prieten. De fiecare dată, în minte ți se conturează același răspuns: “Aș vrea, dacă aș putea.” Adevărul e că în ziua de astăzi sursele de stres sunt peste tot. La locul de muncă, la magazin, în trafic și chiar acasă. E suficient să deschizi televizorul sau să intri pe social media, pentru a fi invadat de o avalanșă de probleme și situații care îți provoacă anxietate.

Prin urmare, eliminarea completă a stresului este o utopie. Nu avem cum să ne mutăm cu toții pe o insulă ca din poveste și să ne petrecem ziua sub o umbrelă, savurând un cocktail. Iar dacă am putea s-o facem, probabil ne-am stresa cu gândul la încălzirea globală sau la o posibilă furtună. Există, însă, metode de a gestiona stresul, pentru a-l face să scadă ca intensitate și să aibă cât mai puține efecte negative asupra ta. Descoperă în continuare cele mai eficiente metode pentru reducerea stresului.

Eliminarea stresului prin meditație și tehnici de respirație

gestionarea stresului, meditatie, mandala

Dacă vrei să simți că te relaxezi deopotrivă fizic și psihic, încearcă să recurgi la sesiuni de meditație, la începutul sau la finalul zilei. Există pe internet meditații ghidate și aplicații speciale în acest sens - de exemplu, Headspace, Calm, Unplug sau Simple Habit. Poți începe să folosești un astfel de instrument, iar în timp îți poți realiza chiar tu meditațiile. Găsește un spațiu comod și liniștit, unde să nu te deranjeze nimeni pentru câteva minute. Dacă folosești o meditație ghidată, urmează instrucțiunile, fără a pune foarte mare presiune pe tine - e posibil să nu îți iasă perfect din prima, dar nu ești la școală sau la un concurs, ci doar experimentezi ceva nou. 

În cazul în care vrei să exersezi o tehnică de meditație fără ghidaj, încearcă să te concentrezi pe propria respirație, să observi cum inspiri și expiri, apoi să te gândești la fiecare parte a corpului. Cât de multă tensiune există în fiecare loc din organismul tău? Observă în primul rând, apoi relaxează gradual corpul și acordă-ți atenție, fără a te fixa pe vreun gând anume. În timpul tău de meditație nu au loc facturile, munca sau planurile pentru vacanță. Atunci când un astfel de gând apare, lasă-l să treacă mai departe, fără a te concentra pe el.

Reducerea stresului prin activitate fizică

Știai că sportul este o soluție perfectă pentru a combate anxietatea și a te alimenta cu energie pozitivă? Când faci mișcare, corpul tău secretă endorfine și serotonină, supranumiți și hormonii fericirii. Prin urmare, dacă vrei un organism sănătos și un psihic fericit, sportul nu ar trebui să lipsească din rutina ta săptămânală. Evident, nu toată lumea face față la același nivel de activitate fizică. E bine să adaptezi tipul de mișcare la nevoile corpului tău. De exemplu, deși prin sport îți poți menține inima sănătoasă, dacă suferi deja de probleme cardiace, nu este cazul să te forțezi din prima sau să folosești exerciții prea intense. Ai probleme cu coloana sau ai suferit recent de hernie? Unele exerciții, în special cele cu greutăți, pot fi contraindicate.

În afară de a cere sfatul unui medic, poți să lucrezi și cu un antrenor personal. Acesta te va ajuta să alegi exercițiile care îți sunt cu adevărat utile și va avea grijă să nu te forțezi prea mult de la început. Pe lângă mersul la sală, există multe activități sportive pe care le poți încerca: înotul, joggingul, tenisul, baschetul sau orice sport care te pasionează. Mersul pe jos este un alt tip de activitate care îți face bine, te relaxează și te ajută să te încarci cu bună dispoziție, mai ales dacă alegi un traseu pe care îți place să te plimbi și unde ai ce admira.  Natura poate fi una dintre cele mai bune surse de reducere a stresului. Când simți că nu poți scăpa de stres, deconectează-te de la ceea ce faci, ia o pauză și fă o plimbare.

Cum să scapi de stres prin schimbarea alimentației

Poate părea greu de crezut, dar chiar și mâncarea pe care o consumăm poate avea efect asupra stării noastre de bine. Când ai o alimentație sănătoasă, procesele interne ale organismului tău se desfășoară în mod optim, ceea ce te face să ai mai multă energie, să resimți mai puțin oboseala și să te odihnești mai bine. Totodată, alimentele bogate în vitamine, minerale și antioxidanți îți permit să ai un corp sănătos și un psihic mai liniștit. 

Din păcate, în perioadele stresante poți avea tendința să consumi mâncare nesănătoasă: dulciuri, în special ciocolată, sucuri carbogazoase, cofeină și prăjeli. Deși acestea te fac să te simți bine pe moment, valul de energie pe care îl primești după ce le mănânci e urmat de o stare de epuizare. În plus, alimentele de tip junk food au pe termen lung efecte negative asupra sănătății fizice și psihice. Când simți că anxietatea e la cote alarmante, iar stresul te stăpânește, cofeina e ultimul lucru la care ar trebui să recurgi, pentru că îți va amplifica starea. Încearcă în schimb să bei zilnic multă apă și ceaiuri neîndulcite, evitând totuși ceaiul negru și pe cel verde, care au efecte asemănătoare cu ale cafelei. Renunță la energizante și la sucuri - dacă totuși vrei un suc gustos și sănătos, îți poți face o limonadă, un suc de portocale, de morcovi sau de fructe de pădure. Mănâncă echilibrat - carne slabă, fructe, legume, pește, nuci și, dacă ești fan ciocolată, alege-o pe cea neagră, pentru că nu are zahăr și este chiar sănătoasă, dacă nu o consumi în exces.

Alcoolul este un alt subiect sensibil când vine vorba de gestionarea stresului. La prima vedere, câteva pahare de vin pot fi un remediu excelent pentru a te binedispune. Atenție, însă: alcoolul în exces are exact efectul invers. Pe moment te vei simți mai bine, dar ulterior vei avea parte de un somn agitat, te vei deshidrata, iar emoțiile tale vor oscila ca într-un adevărat carusel. Dacă vrei să închei din când în când seara cu o cină ușoară și un pahar de vin, alege o marcă de calitate și rezumă-te la un pahar.

Cum limitezi expunerea la factori de stres

Deși nu te gândești prea des la asta, emisiunile pe care le urmărești sau site-urile pe care le accesezi pot influența și ele nivelul de stres. Obișnuiești să petreci foarte mult timp în mediul online sau la televizor? Fără să-ți dai seama, te expui la conținut care îți poate provoca emoții negative. Programele TV bazate mai mult pe senzațional și mai puțin pe calitate nu îți sunt de ajutor, în special în perioadele tensionate. Același lucru e valabil și pentru știrile, statusurile și video-urile din social media. Bineînțeles, nu îți recomandăm să te rupi de lume și să nu te informezi, pentru că e firesc să știi ce se întâmplă în jurul tău. Impune-ți să intri pe conturile de social media sau să urmărești știrile doar o dată - de două ori pe zi. 

Chiar și în momentele în care nu se întâmplă nimic deosebit în lume, online-ul poate fi o sursă de stres dacă îți folosești contul de Facebook sau Instagram pentru a te compara constant cu alte persoane și a te gândi la cum arată viața ideală a acestora, în raport cu viața ta. Îți spunem un secret: de obicei, perfecțiunea din mediul virtual nu trece dincolo de ecranul calculatorului sau al telefonului. Ceea ce vezi pe social media nu este întotdeauna realitatea completă, așa că nu îți consuma energia dorindu-ți să fii ca altcineva. Aceeași energie poate fi folosită pentru a-ți petrece timpul cu cei dragi, a savura o comedie, o carte bună sau o plimbare prin cartier, la ceas de seară. 

Mediul virtual îți poate oferi totuși nenumărate experiențe plăcute și relaxante: spectacole de teatru sau balet, turul online al marilor muzee ale lumii, documentare, filme care îți redau speranța și starea de bine, site-uri cu rețete gustoase și multe alte surprize ce merită descoperite.

Reducerea stresului cu ajutorul hobby-urilor și a unei rutine proprii

De multe ori folosim cuvântul ,,rutină,, cu o conotație negativă, însă omitem faptul că situațiile neobișnuite sunt cele care pot crește nivelul de stres. Rutina poate fi un lucru plăcut și benefic, atâta vreme cât se referă la o serie de obiceiuri care îți fac plăcere și te ajută să te simți confortabil și în siguranță. De exemplu, cana de cappuccino de dimineață, discuțiile cu prietenii, serialul preferat sau o baie caldă și un ceai înainte de culcare - toate aceste mici plăceri pot contribui la starea ta de bine. 

Nu uita să îți aloci timp pentru pasiunile tale. Îți place să desenezi, să gătești, să călătorești sau să confecționezi obiecte handmade? Hobby-urile nu presupun întotdeauna artă sau un anumit rezultat final, ci doar o activitate care îți face plăcere, precum cititul, ascultatul muzicii sau plimbările în parc. Când faci ceea ce te pasionează, organismul tău eliberează endorfine, iar starea de spirit ți se schimbă în mod radical.

Gestionarea stresului prin sinceritatea cu tine însuți

Te-ai gândit vreodată că stresul nu vine doar din factorii externi, ci și din interior? Dacă lumea din jur nu poate fi controlată, ai în schimb puterea să îți cunoști și să îți înțelegi lumea interioară, pentru a te echilibra. Există câteva lucruri pe care le poți face atunci când vrei să câștigi un plus de liniște și să diminuezi nivelul de stres:

gestionarea stresului , yoga

  • Recunoaște în primul rând față de tine ceea ce te deranjează și te face să suferi. Nu-ți fie teamă să explorezi aceste emoții, vorbește despre ele cu un terapeut sau scrie într-un jurnal. Poate părea mai simplu să ții ascunse stările negative, dar cu cât reprimi mai mult emoțiile, cu atât acestea te domină și te macină mai intens.
  • Nu tolera situațiile sau relațiile toxice doar pentru că îți este teamă să spui ceea ce crezi. Diplomația și politețea sunt firești, dar nu trebuie să le confunzi cu ideea de a accepta orice. Dacă nu ești de acord cu o procedură de la birou, discută despre asta, în loc să suferi în tăcere și să lucrezi fără tragere de inimă. Dacă simți că cineva te nedreptățește sau te manipulează, alege fie să confrunți persoana, fie să te retragi din relația respectivă. Când accepți lucruri care îți fac rău sau cu care nu ești de acord, frustrările se acumulează și te afectează atât psihic, cât și fizic.
  • Rămâi în prezent. De cele mai multe ori, oamenii tind să evadeze în trecut sau în viitor. Ce înseamnă asta? Privind în urmă, te gândești la lucrurile pe care nu le-ai făcut sau pe care le puteai face altfel, la ceea ce ai pierdut, la momente care au fost deja trăite. Uitându-te către viitor, îți faci zeci de scenarii cu privire la ceea ce s-ar putea întâmpla, îți creezi așteptări care pot să nu se îndeplinească și te temi de evenimente care pot să nu decurgă așa cum îți imaginezi. Consecința este că uiți să trăiești prezentul și te stresezi inutil, pentru aspecte care fie nu pot fi schimbate, fie nu pot fi controlate. Momentul actual e singurul pe care îl deții în mod veritabil și singurul în care poți acționa - ce-ar fi să profiți din plin de ziua de azi, chiar dacă e imperfectă?
  • Acceptă-te și nu cere imposibilul de la tine. E firesc să muncești pentru ceea ce vrei și să te străduiești să fii cea mai bună versiune a ta. În același timp, trebuie să înțelegi că viața e imprevizibilă și că nu o poți controla mereu. În loc să te pedepsești pentru greșeli, să îți reproșezi eșecurile și să tragi în mod constant de tine, poți să alegi calea echilibrului: apreciază-ți calitățile, acceptă-ți defectele și recunoaște că uneori ai limite, la fel ca orice om. E minunat când obții ce îți dorești, dar un proiect eșuat sau un feedback negativ nu înseamnă sfârșitul lumii și nu te definește ca profesionist.

Controlarea stresului prin terapie sau coaching

Deși le-am lăsat pentru final, terapia și coachingul sunt poate cele mai eficiente soluții la care poți apela pentru a-ți gestiona stresul. La fel cum ai îngriji orice altă parte a corpului când simți dureri sau tensiuni, e necesar să ai grijă și de psihicul tău. În zilele noastre, tot mai multe persoane înțeleg importanța echilibrului emoțional și se îndreaptă către psihologi sau specialiști în coaching. Terapia te poate ajuta să înțelegi mai bine cine ești și ce nevoi reale ai, care sunt sursele stresului pe care îl experimentezi și cum poți depăși anxietatea, depresia sau orice altă problemă emoțională.

Pentru a-ți fi alături, Sodexo a lansat în 2022 noi pachete de beneficii, dedicate sănătății și stării de bine. Cel mai complex dintre ele, Plus de Echilibru, conține cardul de masă Gusto Pass, acces la telemedicină  24/7, precum și acces nelimitat la consiliere personalizată pentru nutriție în stări patologice și 3 specialități de psihologie: psihonutriție, managementul stresului, managementul tulburărilor de somn.

New call-to-action

Echipa editoriala Sodexo

Suntem o echipă de experți din diverse domenii. Contribuim la conținutului blogului Sodexo, ca să-ți oferim cele mai sigure informații și perspective, de la afaceri de succes – la vacanțe reușite. Colaborăm și cu specialiști externi ca să-ți putem oferi cel mai relevant conținut pe subiecte precum motivarea angajaților, wellbeing, digitalizare, legislație, finanțări, managementul banilor și tendințe în antreprenoriat.