Metode de calmare a stresului si anxietatii | Echilibrul Emotional
Metode de calmare a stresului si anxietatii, femeie facand yoga pe un munte - Sodexo Romania

Menține-ți echilibrul emoțional: metode de calmare a stresului și anxietății

Deși de multe ori tindem să uităm asta, mintea și corpul nostru se află în strânsă legătură și se influențează reciproc. Atunci când psihicul ne este afectat de stres sau anxietate, efectele se resimt inclusiv la nivel fizic. De aceea, pentru a ne păstra sănătatea, este important să găsim soluții prin care să ne păstrăm echilibrul emoțional. În continuare îți vom povesti mai multe despre anxietate și impactul său asupra sănătății, prezentându-ți totodată o serie de metode de calmare a stresului și a stărilor anxioase.

Care sunt diferențele între stres și anxietate

Cei mai mulți dintre noi tind să considere că anxietatea și stresul sunt unul și același lucru și, prin urmare, pot fi controlate în mod similar. Totuși, psihologii avertizează asupra faptului că există diferențe, care pot fi importante când vine vorba despre identificare cauzelor și tratament. Iată care sunt principalele deosebiri între stres și anxietate:

  • Stresul este declanșat de cele mai multe ori de factori externi. Putem fi stresați de contextul social și economic, de o pandemie, de volumul de muncă de la birou sau de relația cu partenerul de viață. Odată ce se cunoaște cauza, se pot lua măsuri pentru a diminua sau a îndepărta factorul de stres. Anxietatea ține mai degrabă de stările interne și se poate declanșa chiar și în lipsa unui factor obiectiv de stres.
  • Efectele anxietății pot dura mult timp după dispariția factorului de stres, ducând la probleme emoționale și fizice sau la atacuri de panică. Odată ce anxietatea devine cronică, aceasta poate declanșa unele tulburări precum fobiile, comportamentul de tip obsesiv compulsiv, stresul post traumatic sau anxietatea socială.
  • Anxietatea poate provoca stări și reacții mult mai puternice decât stresul. Ce înseamnă asta? Imaginează-ți că vorbim despre probleme financiare sau despre o perioadă aglomerată la locul de muncă. În aceste situații, foarte multe persoane ar simți stres și disconfort și ar reacționa prin iritare, neatenție, oboseală sau neîncredere. Anxietatea e manifestată la un nivel mai ridicat, provocând reacții care pot părea disproporționate. Frica provocată de anxietate e de obicei paralizantă și greu de explicat în mod rațional, fiind deci și mai greu de controlat.
  • Atât stresul, cât și anxietatea pot afecta modul în care trăim și ne pot împiedica să relaționăm firesc cu oamenii din jurul nostru sau să ne ducem la îndeplinire proiectele. Stresul este însă perceput de organism într-un mod mai puțin intens decât anxietatea. Formele acute de anxietate ne pot face să ne simțim copleșiți de teamă și incapabili de orice acțiune, oricât ar fi de simplă.
  • Anxietatea ne face să ne temem de lucruri care nici nu s-au întâmplat sau care nici măcar nu există. În minte ni se derulează scenarii ce sfidează uneori logica și prezintă evenimentele într-o lumină fatalistă. Ți s-a întâmplat vreodată să simți o frică intensă, fără să o poți lega de un anumit eveniment? Dacă da, este foarte posibil să fie vorba despre anxietate.

Există însă și asemănări între stres și anxietate: stresul poate fi și el de lungă durată, în special dacă nu te adaptezi la factorul care îl provoacă, iar acesta rămâne constant în viața ta. De exemplu, poți fi stresat de problemele financiare sau de un loc de muncă, fără a găsi o rezolvare. În acest caz, există posibilitatea să trăiești sub influența stresului luni de zile sau chiar ani. 

Poate fi ciudat să te gândești la stres ca la ceva pozitiv, dar adevărul e că acesta poate fi uneori chiar benefic, în porții mici. Organismul nostru este făcut astfel încât să reacționeze la situațiile dificile sau periculoase, pentru a ne asigura supraviețuirea. Totodată, stresul poate să crească motivația, să ne facă mai rezistenți, să încurajeze dezvoltarea emoțională și să ne determine să ne apropiem de alte persoane, care ne înțeleg și ne sprijină. Bineînțeles, nu te încurajăm să te expui constant la factori de stres, ci doar să conștientizezi că aceștia fac parte din viață și că mai degrabă poți lucra la reacțiile tale.

Cât de periculoase sunt anxietatea și stresul

Te întrebi cum se simt efectele stresului constant și ale anxietății? Gândește-te la faptul că organismul tău este supus unor agresiuni repetate, indiferent de intensitate. Efectele se văd deseori chiar în momentele în care resimți stresul sau anxietatea, putând fi observate inclusiv de către cei din jurul tău. Există însă și suficiente cazuri în care problemele cauzate de tensiunile din organism se declanșează cu întârziere, fiind astfel mai dificil să fie legate de adevăratele motive. Iată cele mai comune manifestări ale anxietății și stresului:

  • Stări de ameţeală și tensiuni musculare
  • Probleme digestive, inclusiv dureri de stomac, greață, deranjamente stomacale
  • Tulburări de somn
  • Furie sau iritabilitate
  • Dureri de cap
  • Transpirație și ritm cardiac crescut
  • Sentimente de neliniște și de neputință
  • Modificări ale apetitului
  • Furnicături sau amorțeală
  • Teamă intensă
  • Dificultăți de concentrare

Toate aceste neplăceri se pot manifesta inclusiv ulterior, după ce factorul de stres a dispărut. Este posibil ca stresul cronic sau anxietatea să-ți provoace probleme de sănătate pe termen lung. În aceste situații, este important să abordezi totul într-o manieră holistică: bineînțeles, vei trata problema cu care te confrunți, însă dacă aceasta are și o componentă fizică, este vital să te poți vindeca și pe plan emoțional.

Metode de calmare a stresului și anxietății

metode de calmare a anxietatii, infografic -Sodexo Romania

Când te confrunți cu un nivel crescut de anxietate sau de stres, este important să știi că există metode pe care le ai la îndemână pentru a te calma. Totuși, dacă simți că aceste metode nu te ajută suficient, nu este recomandat să lași lucrurile să se rezolve de la sine, mai ales dacă te simți rău fizic sau emoțional. În momentul în care teama, oboseala și senzația de neputință îți afectează viața și activitățile de zi cu zi, sprijinul unui specialist, precum un psiholog, îți este necesar. Nu te gândi la faptul că ești slab sau vulnerabil dacă apelezi la terapie. În zilele noastre, este firesc să îți îngrijești psihicul, la fel cum îți îngrijești și corpul.

În primă instanță, încearcă metodele de mai jos pentru a te relaxa și a gestiona mai simplu situațiile dificile. Testează-le cu răbdare și nu te descuraja, chiar dacă rezultatele nu se văd peste noapte:

  • Limitează consumul de cofeină și alcool. Dacă organismul tău este stresat, nu este indicat să îl dezechilibrezi și mai mult. Nu ai energie fără cafeaua de dimineață? Încearcă să compensezi printr-un consum optim de apă, care te va hidrata și îți va ajuta organismul să funcționeze în mod optim.
  • Asigură-te că dormi suficient. Oricât de tentant ar fi să stai până târziu, vizionând filme sau terminând proiectele pe care le ai pentru muncă, îți vei face mai mult rău decât bine. Un organism obosit nu va face față anxietății și stresului.
  • Practică sport, chiar și ușor. Mergi zilnic pe jos, ia aer curat și vei simți diferența. Mișcarea fizică eliberează endorfine și serotonină, deci nu e de mirare că după exercițiile zilnice ai o stare de bine.
  • Meditează și obișnuiește-ți mintea să asculte de tine. Nu te fixa pe niciun gând, ci încearcă doar să conștientizezi ideile care îți trec prin minte, apoi să le dai drumul. Concentrează-te pe respirație și îți va fi mai ușor să liniștești mintea. Acordă atenție corpului tău atunci când meditezi, observă care sunt zonele tensionate și învață să le relaxezi. 
  • Fă-ți timp pentru tine. Da, munca este importantă, cariera ta e ceva la care ții, însă adevărata satisfacție vine din ceea ce te face să zâmbești. Poate fi un hobby pe care l-ai neglijat sau o pasiune pe care abia ți-o descoperi. Dă-ți voie să fii tu, dincolo de responsabilitățile pe care le ai la birou sau acasă.
  • Scrie într-un jurnal. Ți se poate părea infantil, dar te ajută mai mult decât ai crede. Lasă stările negative să iasă, pune pe hârtie tot ceea ce te doare. Vei simți o senzație de eliberare și în același timp te vei înțelege mai bine. Descoperă care sunt acele evenimente care îți declanșează stresul sau stările de anxietate.
  • Vorbește despre ceea ce simți. Uneori, e important să te deschizi în fața persoanelor dragi, să simți că poți avea încredere în cineva și că problemele tale sunt ascultate și înțelese.
  • Conștientizează că unele lucruri nu se pot schimba, dar că faci tot ceea ce îți stă în putință pentru a le gestiona cât mai bine. Nu ai puterea să rezolvi o criză economică, dar poți să încerci să faci un plan prin care să reduci cheltuielile gospodăriei, astfel încât să treci mai ușor peste această perioadă. Ține minte că multe evenimente care îți provoacă stres sunt la fel de stresante și pentru alții. Totul depinde de reacția fiecărei persoane și de cum decizi să te raportezi la situația respectivă.

Dacă dorești să descoperi și mai multe metode prin care să te calmezi și să te relaxezi, citește acest articol despre gestionarea stresului. Iar pentru că spuneam că în unele momente este important să te poți baza pe sprijin specializat pentru a controla stresul și anxietatea, avem o veste bună pentru tine: Sodexo a lansat în acest an pachetele Gusto Pass Plus de sănătate și Plus de echilibru, care se axează pe starea de bine a angajaților români. 

Pachetul Plus de sănătate conține cardul de masă Gusto Pass, ideal pentru mese gustoase și nutritive, completat de acces nelimitat la telemedicină. Se pot accesa următoarele specializări: Medicină Generală, Pediatrie, Medicină Internă, Gastroenterologie, Reumatologie, Diabet și Boli metabolice, ORL, Farmacie, Stomatologie, Endocrinologie, Psihologie, Nutriție, Kinetoterapie, Ginecologie, Urologie, Psihiatrie, Psihiatrie pediatrică, Dermatologie, Cardiologie, Nefrologie, Ortopedie, Oftalmologie. 

Pe lângă serviciile de telemedicină și cardul de masă Gusto Pass, Plus de echilibru conține și un alt element esențial pentru o viață sănătoasă - servicii de wellbeing. Pachetul oferă acces la extra consiliere psihologică pe specializările: psihonutriție, managementul stresului, managementul tulburărilor de somn, precum și la consiliere de nutriție în stări patologice cu supraveghere recurentă a specialistului pe termen lung.

Dorești să-ți ajuți echipa să se bucure de un stil de viață sănătos și echilibrat? Suntem aici, pentru a-ți pune la dispoziție oferta potrivită companiei tale.

New call-to-action

Echipa editoriala Sodexo

Suntem o echipă de experți din diverse domenii. Contribuim la conținutului blogului Sodexo, ca să-ți oferim cele mai sigure informații și perspective, de la afaceri de succes – la vacanțe reușite. Colaborăm și cu specialiști externi ca să-ți putem oferi cel mai relevant conținut pe subiecte precum motivarea angajaților, wellbeing, digitalizare, legislație, finanțări, managementul banilor și tendințe în antreprenoriat.