Cum vad angajatorii si angajatii atragerea si retentia de personal

Multe dintre cartile care vorbesc despre implicarea angajatilor fac referire la un exemplu celebru: intrebat de catre Kennedy cu ce se ocupa, un angajat al NASA responsabil de curatenie ar fi raspuns "Ajut la trimiterea unui om pe Luna". Orice manager isi doreste in echipa astfel de oameni, insa, pana la a discuta despre engagement, e cale lunga; companiile trebuie sa rezolve, mai intai, alte doua probleme: fluctuatia de personal si criza de talente. Cum atragem si cum pastram, asadar, cei mai buni angajati?

Atragerea talentelor - o problema globala



Orice companie isi doreste sa atraga si sa retina angajatii performanti. Nu toate reusesc, insa, in aceeasi masura. Raspunsurile trebuie cautate in modul in care fiecare organizatie reuseste sa isi construiasca o cultura proprie si imaginea de angajator de top. Faptul ca acest aspect a devenit o preocupare constanta pentru un numar mare de companii este demonstrat de cererile tot mai specifice pe care le primesc consultantii de branding, angajati sa construiasca, sau cel putin sa schiteze, brandul de angajator.

Angajatorii se afla intr-o adevarata competitie in ceea ce priveste atragerea de personal, analistii vorbind tot mai mult despre o criza a talentelor, la nivel global, care se va accentua pana in 2020. Un studiu realizat in 2014 de Oxford Economics, impreuna cu SAP, cu participarea a peste 5400 de angajati din 27 de tari, aflati in functii de conducere si de executie, arata ca numeroase companii au probleme in a recruta si pastra angajatii valorosi. Motivul? Le lipsesc structura, strategiile, cultura organizationala si resursele necesare.

Ce isi doresc cei mai buni candidati de la viitorul angajator



Exista numeroase studii pe aceasta tema, date mai recente conducand la urmatoarele concluzii interesante: cei mai bine pregatiti candidati au un set de asteptari bine conturat, sunt informati si urmaresc top-urile care fac referire la cei mai buni angajatori de pe piata, iar recrutarea lor trebuie sa porneasca de la o abordare personalizata.

Iata cateva dintre aspectele pe care angajatii de top le considera importante, atunci cand se afla in cautarea unui nou loc de munca:

  • Nu vor sa isi compromita valorile, asa ca vor cauta intotdeauna un angajator care urmareste aceleasi principii;
  • Cauta provocarile si isi doresc ca activitatea lor sa contribuie la schimbarea societatii;
  • Sunt interesati de statutul companiei in interiorul industriei in care activeaza, dar si de reputatia acesteia ca angajator;
  • Apreciaza beneficiile extra-salariale (programul de lucru flexibil, abonamentele la clinicile medicale, tichetele valorice, programele de training, facilitatile de recreere).

Printre factorii pe care ii ia in considerare un candidat se afla, bineinteles, si salariul oferit in functie de performanta, amplasarea convenabila a sediului viitorului angajator, oportunitatile de avansare si sanatatea financiara a companiei.

Ce inseamna o recrutare eficienta



Principalele riscuri cu care se pot confrunta angajatorii in procesul de recrutare sunt identificarea gresita a nevoilor pentru o anumita pozitie, o estimare incorecta a costurilor pe care le implica recrutarea si angajarea unor persoane care, ulterior, nu corespund nivelului de performanta cerut.

Cum recruteaza companiile, in 2018



Ce inseamna, insa, o recrutare eficienta, care sa aduca rezultatele dorite?

Pentru multe companii, mare parte din intreg procesul se desfasoara online, o abordare care vine cu propriile avantaje si dezavantaje, dar care nu mai reprezinta de mult o varianta optionala. Potrivit Betterteam.com, aproximativ 60% dintre angajati afirma ca au ales sa lucreze pentru actualul angajator datorita prezentei online (mai exact, in social media) a acestuia, iar 94% dintre recruiteri folosesc mediul online pentru a posta anunturi de angajare si pentru a verifica profilele candidatilor.

Este posibil ca mediul online sa fie, intr-adevar, cea mai buna varianta. Unul dintre motive este faptul ca o mare parte dintre talentele de care are nevoie un angajator este reprezentata de candidatii pasivi, care nu cauta in mod activ un job, dar sunt prezenti pe retelele sociale profesionale, de tipul LinkedIn.

Cu toate acestea, managerii care se ocupa de recrutare afirma ca, de regula, candidatii aflati in cautarea unui job au mai multe sanse de reusita comparativ cu candidatii pasivi, descoperiti prin intermediul retelelor profesionale.

Un proces de recrutare reusit inseamna, insa, mai mult decat simpla prezenta online a angajatorului. Iata cateva dintre sfaturile specialistilor in recrutare, daca utilizezi retelele sociale in cautarea celor mai buni candidati:

  1. Foloseste un hashtag in interiorul anunturilor de angajare pe care le postezi pe Twitter, pentru a-i ajuta pe candidati sa identifice mai usor mesajele. Cauta impreuna cu echipa de marketing un hashtag atragator, cu potential de viralizare.
  2. Nu posta intamplator, la orice ora, ci in momentele in care cei mai multi utilizatori sunt online. Poti folosi, in acest scop, Buffer, un instrument care te ajuta sa identifici intervalele orare cu cea mai buna audienta.
  3. Optimizeaza si mentine activa pagina de LinkedIn a companiei.
  4. Nu uita ca cei mai buni ambasadori ai unei companii sunt angajatii. Pentru a evita "dezastrele" atunci cand este mentionat numele companiei, ar putea fi util un set de reguli de conduita in social media, adus la cunostinta fiecarui angajat.

De ce este importanta retentia personalului



Fluctuatia de personal este una dintre cele mai mari (si mai costisitoare) probleme cu care se confrunta angajatorii, lucru valabil chiar si in cazul companiilor care asigura unele dintre cele mai bune conditii de munca.

Principalele motive pentru care un angajat performant renunta la job



Si atunci, ce ii face pe angajati sa plece? Dupa parerea lui David Sturt si Todd Nordstrom, autori si consultanti in management, cand cei mai buni angajati parasesc o companie bine cotata, o fac pentru ca, pur si simplu, nu le sunt intelese nevoile.

Mai concret, cele mai importante motive ar fi urmatoarele:

  1. Lipsa provocarilor profesionale si sentimentul de stagnare.
  2. O relatie defectuoasa cu sefii sau colegii.
  3. Sentimentul ca nu le este apreciata munca.
  4. Un raport disproportionat intre performante si nivelul recompenselor.
  5. Un nivel scazut de autonomie, sau, dimpotriva, prea putin feedback.
  6. Un volum de munca excesiv.
  7. Un mediu de lucru stresant.



Ce este rata de retentie si care sunt costurile fluctuatiei de personal



Prin retentia angajatilor se intelege, pe de o parte, rata de retentie (cifra indicand procentul angajatilor care au ramas in companie, intr-o perioada data), dar si eforturile pe care le depune organizatia pentru a preveni fluctuatia de personal.

Cand iti pleaca angajatii buni, este evident de ce nu poate fi vorba despre o veste buna. Fluctuatia are, insa, si alte neajunsuri, in afara pierderii unor oameni-cheie, si anume costurile ridicate pe care le aduce.

Costurile pe care le implica inlocuirea unui angajat echivaleaza cu salariul pe o perioada de aproximativ 6 luni, dar merita sa trecem in revista si alte cifre interesante: potrivit datelor companiei de consultanta Life Work Solutions, citate intr-un articol de pe hr.blr.com, mai mult de jumatate dintre angajati parasesc compania in decurs de doi ani de la angajare si peste 50% dintre companii au probleme cu retentia angajatilor.

Ce pot face companiile pentru a-si pastra angajatii



Diferiti autori cred ca angajatii isi parasesc, de fapt, managerii, nu compania (Victor Lipman, in cartea The Type B Manager), sau ca adevaratele motive ale demisiei au rareori legatura cu salariul si mai degraba cu alte aspecte.

Cele mai bune metode de a pastra angajatii performanti tin, deci, de oportunitatile de dezvoltare, cum ar fi programele de training si recrutarea oamenilor din interior; comunicarea transparenta; o cultura organizationala sanatoasa, bazata pe onestitate si excelenta; oferirea de beneficii extra-salariale; reducerea nivelului de stres si incurajarea unui stil de viata echilibrat, care lasa loc proiectelor personale.

Un studiu realizat de OwlLabs, in 2017, arata insa si un alt lucru interesant: companiile care le permit angajatilor sa lucreze de acasa (remote), partial sau full time, au o rata de retentie mult mai buna.

Care sunt cele mai apreciate beneficii de catre angajati



Beneficiile oferite angajatilor reprezinta una dintre cele mai eficiente metode prin care companiile reusesc sa reduca fluctuatia de personal si sa ramana competitive pe piata. Potrivit unui sondaj realizat de Glassdoor in Statele Unite, 35% dintre angajati declara ca sunt gata sa isi lase jobul pentru o alta pozitie, daca nu primesc o marire de salariu in urmatoarele 12 luni.

Beneficiile extra-salariale ar putea sa cantareasca chiar mai mult in decizia lor: cele mai apreciate dintre acestea sunt programele de dezvoltare profesionala, tichetele valorice, serviciile medicale private, programul flexibil, abonamentele pentru activitati sportive si de relaxare si decontarea cheltuielilor cu transportul.

Tichetele valorice vin cu beneficii si pentru angajator, care se bucura astfel de numeroase facilitati fiscale (in cazul folosirii tichetelor de masa, se ajunge la o economie de 32% din buget), dar si pentru piata muncii, industriile in care astfel de beneficii le sunt oferite angajatilor cunoscand o crestere a productivitatii.  

Browser-ul tau este vechi.

Actualizeaza-ti browser-ul pentru a putea vedea aceasta pagina corespunzator. Actualizeaza browserul acum.

×