sustenabilitate in afaceri - Pluxee

De ce este important să ai o afacere sustenabilă

12 Octombrie 2023

Cu toții ne dorim să ne bucurăm de prezent, dar ne gândim în același timp la un viitor mai bun pentru noi și oamenii dragi. Prin urmare, nu este de mirare faptul că auzim tot mai des vorbindu-se despre sustenabilitate, produse sustenabile și afaceri sustenabile. Ce presupune însă acest concept și de ce ar trebui să reprezinte o prioritate și pentru compania ta? Află în continuare care este importanța sustenabilității și cum o poți integra în activitatea de zi cu zi a afacerii tale.

Ce este sustenabilitatea și de ce este importantă

Sustenabilitatea se referă la abilitatea de a satisface nevoile prezentului, fără a compromite mediul înconjurător și resursele generațiilor viitoare. La nivel macro, reprezintă oportunitatea de a exista și de a dezvolta societatea într-un mod durabil, care respectă biosfera și resursele naturale. În viața și activitatea de zi cu zi, sustenabilitatea este modul în care ne gestionăm afacerile și acțiunile, astfel încât să putem avea un impact pozitiv asupra mediului și comunităților noastre. Când vorbim despre sustenabilitate, luăm în calcul diferite aspecte, cum ar fi:

  • Sustenabilitatea mediului - modul în care resursele naturale sunt utilizate și protejate

  • Sustenabilitatea economică - o afacere sustenabilă nu se referă doar la protejarea mediului, ci și la menținerea profitabilității pe termen lung, la dezvoltarea durabilă

  • Sustenabilitatea socială - urmărește modul în care afacerile contribuie la bunăstarea angajaților și a comunității

Așa cum se poate deduce din însăși definiția sa, sustenabilitatea este importantă pentru fiecare dintre noi. În primul rând, protejarea mediului înconjurător este esențială pentru supraviețuirea noastră și a viitoarelor generații. Deșeurile excesive, poluarea aerului și schimbările climatice pot avea efecte devastatoare asupra planetei și implicit a sănătății și bunăstării noastre. Sustenabilitatea poate aduce, de asemenea, beneficii economice, prin optimizarea proceselor, reducerea costurilor și crearea de produse și servicii ecologice. În plus, o abordare sustenabilă poate consolida relațiile cu angajații, clienții și comunitatea.

Responsabilitatea companiilor în dezvoltarea sustenabilă

Mediul de afaceri joacă un rol important în menținerea sustenabilității în această ecuație. Orice companie poate contribui la dezvoltarea sustenabilă, promovând procese de lucru eficiente și prietenoase cu mediul și realizând produse durabile, care nu consumă inutil resurse, nu generează deșeuri și reduc amprenta de carbon. Totodată, companiile care se angajează în practici de responsabilitate socială corporativă pot servi drept exemplu pentru alte afaceri. Implicarea în proiecte comunitare și sprijinirea proiectelor locale pot crea un cadru în care companiile și comunitățile să crească în mod sustenabil împreună.

Angajații pot face și ei parte din eforturile de dezvoltare sustenabilă: companiile îi pot educa și implica în practici de reducere a deșeurilor și economisire a energiei, în special la locul de muncă. De asemenea, chiar și modul în care compania acordă beneficiile extrasalariale poate fi parte a procesului de dezvoltare sustenabilă. De exemplu, în ultimii ani, tichetele de masă din hârtie au fost înlocuite cu tichete de masa pe card, care se pot încărca online lună de lună.

Companiile trebuie să fie transparente cu privire la progresele și eforturile lor legate de sustenabilitate. Această transparență poate crea încredere în rândul consumatorilor și investitorilor.

Dezvoltarea sustenabilă a afacerii - cum crești sustenabilitatea companiei

Indiferent de dimensiunea sau domeniul de activitate al companiei, fiecare afacere are potențialul de a deveni mai sustenabilă. Vrei ca și propria ta companie să demonstreze acest lucru și să devină un exemplu clar de sustenabilitate? Iată ce pași ar trebui să urmezi:

Evaluează condițiile actuale - primul pas în orice inițiativă de dezvoltare sustenabilă este să evaluezi modul de lucru prezent. Răspunde la câteva întrebări importante, ce te vor ajuta să descoperi ce merge bine și unde ar trebui să faci schimbări: Ce resurse folosește compania? Cum sunt gestionate deșeurile? Care este impactul activității companiei asupra mediului și comunității? Aceste informații pot servi ca bază pentru planificarea inițiativelor ce țin de sustenabilitate.

Setează obiectivele - stabilește obiective clare și realiste pentru dezvoltarea sustenabilă a companiei. Acestea pot acoperi o gamă largă de aspecte, de la reducerea emisiilor de carbon până la îmbunătățirea relațiilor cu comunitatea locală.

Inovează în materie de produse și procese - caută modalități practice prin care compania poate deveni cu adevărat mai sustenabilă. Acestea pot include dezvoltarea de produse ecologice, optimizarea proceselor de lucru, pentru a reduce consumul de resurse, precum și integrarea tehnologiilor prietenoase cu mediul. Vrei să începi cu un proces simplu de implementat, care va fi apreciat de întreaga echipă? Iată o idee: de sărbători, înlocuiește cadourile fizice, care pot fi o risipă de bani și de produse, cu câte un card cadou. Prin intermediul acestuia, membrii echipei tale se pot bucura de experiențe personalizate, alegându-și chiar ei darurile preferate de la magazinele din întreaga țară. În plus, cardul este valabil timp de 5 ani și poate fi încărcat online de Paște, de Crăciun, de 8 martie și 1 iunie.

Monitorizează progresul - este recomandat să poți măsura obiectivele și să setezi lunar sau anual o dată la care faci evaluarea și observi rezultatele. Astfel, vei putea vedea ce inițiative au avut rezultatele scontate și unde mai este loc de îmbunătățiri. Împărtășește progresele în materie de sustenabilitate cu angajații și chiar cu clienții sau partenerii, pentru că astfel le vei câștiga încrederea și aprecierea.

Implică angajații - fiecare membru al echipei ar trebui să înțeleagă importanța dezvoltării sustenabile și să se implice în inițiativele propuse. De la sprijinirea unui nou mod de lucru, până la gestionarea responsabilă a resurselor companiei, orice contribuție e esențială. Fii un exemplu pentru angajați și încurajează-i să ducă un stil de viață sustenabil - oferă-le carduri de vacanță, pentru a le oferi posibilitatea de a-și încărca bateriile și de a se bucura de farmecul naturii. Încurajează-i să reducă drumurile zilnice cu mașina și să opteze atunci când pot pentru bicicletă sau mersul pe jos - îi poți stimula să iubească sportul și mișcarea, acordându-le un beneficiu precum 7card by Gympass.

Investește în proiecte de responsabilitate socială corporativă (CSR) -  implicarea în comunitatea locală, donațiile către organizații non-profit și sprijinirea cauzelor sociale pot aduce beneficii atât imaginii companiei, cât și societății în care aceasta operează. Parteneriatele cu alte companii și organizații pot crea de asemenea o rețea de sprijin pentru dezvoltarea sustenabilă. Împărtășește cu acestea idei și resurse, pentru a atinge obiectivele comune de sustenabilitate.

Obține certificări de sustenabilitate - în funcție de domeniul de activitate, există diverse certificări care pot demonstra că afacerea ta înțelege și aplică principiile sustenabilității. Acestea sunt nu doar utile companiei, ci vor cântări și în ochii clienților și ai partenerilor.

Cum dezvolți proiecte sustenabile în compania ta

Indiferent de industria în care activează compania, poți gândi fiecare proiect din punct de vedere al sustenabilității. Începe de la planificarea inițială, stabilind care este impactul proiectului asupra mediului, resurselor și comunității. Care sunt sursele de energie folosită? Cum poți reduce consumul de resurse - gaz, electricitate, apă? Ce materiale folosești în procesul de producție și cum te poți asigura că acestea pot fi reciclate și nu ajung în natură, sub formă de deșeuri? Atunci când lansezi un nou produs, ia în calcul utilizarea materialelor prietenoase cu mediul și testează durabilitatea obiectului respectiv - dacă nu este vorba de obiecte de unică folosință, e important să știi că acestea au o calitate crescută și rezistă în timp.

Așa cum am menționat anterior, monitorizarea și evaluarea sunt etape esențiale pentru asigurarea sustenabilității unui proiect. Urmărește îndeaproape progresul, analizează rezultatele și  ajustează strategia dacă este necesar. Acolo unde este cazul, poți implica și clienții sau comunitatea locală - cerând opinii, idei și aflându-le necesitățile, vei dezvolta proiecte cu adevărat utile.

Sustenabilitatea nu este un concept ’’la modă’’, ci o reală necesitate pentru un viitor mai bun. Dacă dorești să faci primul pas către creșterea sustenabilității companiei, Pluxee îți este alături. Te vom ajuta să îți motivezi echipa cu soluții moderne, 100% digitale, care le oferă angajaților tăi oportunitatea de a se bucura mai des de lucrurile care îi fac fericiți.