Strategii de atragere si fidelizare a clientilor in magazin - Sodexo
Strategii atragere si fidelizare clienti

Cum să atragi mai mulți clienți în magazin și cum să îi fidelizezi

Dacă deții deja un magazin sau poate te pregătești să deschizi unul, cu siguranță ai început să te gândești la diferite strategii de atragere și fidelizare a clienților. Îți dorești ca tot mai mulți clienți să îți treacă pragul și să fie mulțumiți de experiența pe care le-o oferi? Află în continuare ce poți face pentru a avea un magazin cât mai popular și a-ți fideliza cumpărătorii.

De unde preferă să cumpere românii

În contextul actual, vânzarea clasică poate deveni o provocare pentru tot mai multe magazine fizice, în situația în care online-ul câștigă din ce în ce mai mult teren. Potrivit unui raportul Eurostat publicat în ianuarie 2021, 85% dintre români au utilizat internetul cel puțin o dată în ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online în ultimul an. În plus, sectorul de e-commerce a înregistrat în 2020 o creștere de 30% față de anul 2019, potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online.

Pe lângă concurența magazinelor online, antreprenorii trebuie să facă față și competiției din zona offline - mai bine spus, celorlalte magazine cu care își împart clienții. De exemplu, în cazul magazinelor alimentare, majoritatea oamenilor au în imediata apropiere mai multe opțiuni de unde își pot face cumpărăturile. În plus, au oricând posibilitatea de a vizita un hypermarket, cazul acesta însemnând poate mai mult pierdut pe drum. 

Potrivit Supermarket News, 83% dintre consumatori vizitează între patru și nouă lanțuri de magazine diferite în fiecare an pentru a cumpăra alimente și doar 1% dintre consumatori indică faptul că ar fi loiali unei singure locații de cumpărături cu amănuntul. 

Acest comportament de cumpărare reprezintă o provocare pentru băcănii care trebuie să-și consolideze loialitatea. Dar cu tehnologiile și practicile de marketing potrivite, loialitatea poate fi obținută pas cu pas. Va fi nevoie așadar să pui bazele unei strategii de atragere de clienți noi și de fidelizare a acestora.

 Strategii de atragere și fidelizare a clienților

Dacă mai sus am vorbit despre situația magazinelor cu alimente, situația este asemănătoare și în cazul altor tipuri de magazine. În general, alegerea magazinului de către un consumator este puternic influențată de comoditate și proximitate, urmată de preț și selecția produsului.

Iată câteva modalități de atragere și de fidelizare a clienților care să te ajute să ai un magazin de succes:

Începe prin a-ți face magazinul cunoscut

Indiferent de tipul de magazin pe care îl deții, prezența pe rețelele de socializare este extrem de importantă. Sunt niște canale de comunicare cu actualii și potențialii cumpărători foarte eficiente.

Prin postările pe care le vei face acolo vei construi încrederea clienților în tine și produsele tale și vei reuși să îi ții la curent cu noutățile din magazin, dar și cu ofertele promoționale pe care le vei desfășura. În acest mediu, le poți dovedi clienților că îți dorești să le fii alături cu informații relevante. O poți face, de exemplu, printr-o serie de postări în care să le oferi detalii utile despre cum să îngrijească tipul de produse pe care le comercializezi sau care sunt beneficiile lor. Cu siguranță, le vor aprecia.

Vorbește-le și despre echipa ta, cine sunt cei care îi vor ajuta să ia cea mai bună decizie de cumpărare atunci când ajung în magazin, ce experiență au vânzătorii și consultanții tăi.

Colaborează cu influenceri din social media

Analizează profilurile influencerilor din social media și decide care dintre ei se potrivește tipului tău de magazin. Află detalii despre publicul lui, despre urmăritorii lui și vezi dacă ei sunt aceiași cu cei pe care ți-i dorești și tu în calitate de clienți.

După ce vei găsi o potrivire naturală cu unul dintre influenceri, vei putea începe o colaborare pe termen mediu sau chiar lung, pentru ca acesta să fie asociat cu imaginea magazinului tău. Influencerul va promova brandul și produsele tale pe conturile sale de social media, iar tu îl vei putea menționa pe pagina afacerii. Vei câștiga astfel acces la un public mai larg și vei fi putea atrage clienți noi.

Iar reacțiile nu ar trebui să se lase așteptate:

  •   Când vine vorba de recomandări pentru deciziile de cumpărare, consumatorii au încredere în influencerii din rețelele sociale cu 94% mai mult decât în propriii prieteni sau în familie.
  •   Când vine vorba despre încrederea în toate sursele pentru recomandări de cumpărături, 33% dintre consumatori spun că preferă sfaturile influencerilor de pe rețelele sociale.
  •   Aproape jumătate dintre consumatori se bazează și pe influencerii de pe rețelele sociale pentru recomandări de produse.

Sursa: Invesp

Oferă clienților o experiență plăcută în magazin

Odată convinși să îți treacă pragul, clienții ar trebui să își dorească să se întoarcă în magazinul tău, din acest motiv, este esențial să-i faci să se simtă apreciați. O modalitate de a face acest lucru este să te asiguri că rafturile sunt întotdeauna curate, îngrijite, organizate și pline cu produse.

O bună experiență în magazin implică, pe lângă oferte, și comoditate. Aici intervine și rolul personalului din magazin. Comportamentul angajaților are impact direct asupra experienței pe care le-o oferă clienților.

Oferă clienților tăi posibilitatea de a plăti cu cardul

Dacă vor găsi ceea ce își doresc pe rafturile magazinului tău, încearcă să păstrezi experiența plăcută oferită până acum și în momentul în care clientul trebuie să achite. Asigură-te că îi oferi suficiente opțiuni de plată, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor sale.

Acceptă plata cu cardul, inclusiv cu cele de tichete de masă electronice sau tichete cadou, cum sunt Gusto Pass și Cadou Pass de la Sodexo. Acestea te pot ajuta să îi fidelizezi, dar și să atragi noi clienți în magazinul tău.

Pune bazele unui program de recompense pentru clienții fideli

Promoțiile și reducerile sunt foarte eficiente în dezvoltarea și menținerea fidelității clienților. Gândește-te la un calendar de reduceri și respectă-l în fiecare an, astfel clienții tăi fideli vor ști exact când și ce să cumpere încât să facă economii. 

Pentru a mulțumi fiecare client, încearcă să analizezi categoriile de cumpărători care îți intră în magazin și să cauți variante de oferte personalizate: de exemplu, oferte pentru cei care cumpără frecvent un anumit tip de produse, promoții pentru persoanele cu familii numeroase și nevoi crescute de cumpărare sau oferte pentru persoanele cu buget redus. Astfel, vor fi șanse mai mari să îți convingi clienții că nevoile lor sunt importante pentru tine, iar acest aspect îi va face să te aleagă și pe viitor. 

Poți include în programul de fidelizare inclusiv recompense pentru cei care te recomandă apropiaților. De exemplu, dacă ai un magazin de aparate foto și un client fidel decide să te recomande unui alt pasionat de fotografie, dacă acesta din urmă face o achiziție, îi poți oferi clientului inițial un discount la următoare achiziție. Astfel se poate crea un lanț de recomandări care va duce la vânzări mai multe și la un nivel crescut de fidelizare al cumpărătorilor. Prin urmare, un program de recomandare are două obiective: unul este să-ți recompensezi clienții pentru loialitatea față de magazinul tău, iar celălalt este să încurajezi creșterea numărului de noi cumpărători.

Iată și câteva statistici pe această temă:

  •   Recomandările conving cu 30% mai multe persoane să îți devină clienți, în comparație cu impactul avut de alte canale de marketing și au o valoare de viață a clienților cu 16% mai mare.
  •   Clienții recompensați au o rată de retenție cu 37% mai mare și sunt de patru ori mai predispuși să trimită alte persoane către magazinul tău.
  •   Recomandările de la prieteni și familie încurajează 77% dintre consumatori să cumpere produse de la magazine care sunt noi pentru ei.

Sursa: https://www.invespcro.com/blog/referral-marketing/

Comunicarea prin e-mail marketing, crește rata de fidelizare a clienților

Indiferent dacă le vei trimite cupoane sau coduri de reducere, dacă le vei vorbi despre noutățile din magazin, comunicarea prin e-mail este deosebit de eficientă în creșterea loialității clienților. Vei rămâne prezent în mintea lor până când vor avea nevoie de unul dintre produsele pe care le comercializezi, iar atunci sunt șanse mai mare să te aleagă din nou pe tine.

Dezvoltă o aplicație mobilă

În condițiile în care telefonul mobil a devenit o adevărată necesitate în viața tuturor, multe magazine de produse alimentare au profitat de puterea tehnologiei și au dezvoltat aplicații pentru magazinele lor.

În plus față de numeroasele avantaje pe care le oferă o aplicație, clienții primesc acces rapid și ușor la informațiile de care au nevoie. Astfel, pot lua mai simplu decizii de cumpărare și pot profita de ofertele puse la dispoziție de brandurile preferate. Cu o aplicație mobilă pentru magazin alimentar, comerciantul poate colecta date despre cumpărători și poate forma analize pentru a face predicții și pentru a-și adapta ofertele. 

Aplicațiile mobile pot îmbunătăți, de asemenea, experiențele de cumpărături din magazinul fizic. De exemplu, prin utilizarea realității augmentate (AR), aplicațiile pot furniza informații detaliate instantanee despre produs și pot ajuta clienții să găsească locațiile anumitor articole. Aplicațiile care utilizează tehnologie bazată pe localizare pot oferi notificări push și alerte pentru oferte speciale, oferind valoare adăugată clienților.

Importanța programelor de fidelizare a clienților 

Păstrarea clienților ar trebui să fie o prioritate pentru orice afacere cu amănuntul. Iată ce impact poate avea asupra îmbunătățirii rentabilității investiției, așa cum reiese din statisticile oferite de CM Commerce și Bain&Company:

Știai că:

  •   Probabilitatea de a vinde produsele tale clienților existenți este de 60-70%, în timp ce probabilitatea de a le vinde clienților noi este de doar 5-20%
  •   Clienții actuali sunt cu 50% mai predispuși să încerce produsele noi pe care le oferi și să cheltuiască cu 31% mai mulți bani decât clienții noi
  •   Creșterea ratei de reținere a clienților cu doar 5% îți poate crește profiturile cu 25-95%.

Acestea sunt doar o serie de recomandări de modalități de a-ți fideliza clienții. În funcție de specificul afacerii tale, va trebui să decizi care dintre ele ar putea da rezultate și, ulterior, cum să le implementezi. Cert este că, în zilele noastre, competiția este acerbă și trebuie să te implici constant cu aceste tipuri de acțiuni.  

New call-to-action

Echipa editoriala Sodexo

Suntem o echipă de experți din diverse domenii. Contribuim la conținutului blogului Sodexo, ca să-ți oferim cele mai sigure informații și perspective, de la afaceri de succes – la vacanțe reușite. Colaborăm și cu specialiști externi ca să-ți putem oferi cel mai relevant conținut pe subiecte precum motivarea angajaților, wellbeing, digitalizare, legislație, finanțări, managementul banilor și tendințe în antreprenoriat.