Legatura dintre conceptul de creativitate si performanta
creativitate si performanta, anagajat la birou- sodexo.ro

Conceptul de creativitate și performanța la muncă

Angajații creativi reprezintă unele dintre cele mai valoroase resurse ale unei companii. În acest context, creativitatea nu se referă la o latură artistică a oamenilor sau la capacitatea de a dezvolta noi produse sau servicii. Într-o companie, creativitatea este o aptitudine care ajută la găsirea celor mai bune soluții într-un timp scurt. În cele ce urmează, vei afla ce înseamnă creativitatea la locul de muncă, legătura dintre acest concept și performanță și câteva recomandări pentru dezvoltarea creativității și creșterea performanței la locul de muncă. 

Conceptul de creativitate la locul de muncă

Cum poate fi definit conceptul de creativitate la locul de muncă? Pe scurt, creativitatea la locul de muncă a fost definită de World Economic Forum ca a treia cea mai importantă abilitate pe care ar trebui să o aibă un angajat. Creativitatea ajută angajații să ia decizii corecte, într-un timp scurt. Uneori, este suficient un singur angajat creativ, cu o viziune diferită față de a celorlalți pentru a remedia problema.

Angajații creativi vin cu idei excelente și prezintă lucrurile în așa fel încât totul pare mai simplu. 

Conceptul de potențial creativ

Fiecare persoană se naște cu un potențial creativ. Ce înseamnă acest lucru? Toți oamenii au o parte creativă înnăscută, însă depinde de fiecare să o dezvolte. Potențialul creativ poate fi dezvoltat și exersat încă din copilărie, în fiecare zi. Astfel, când ne referim la conceptul de potențial creativ, putem afirma că toți oamenii au șansa de a deveni angajați creativi, prin exercițiu. 

▶️ Citește despre cum petrecerea timpului liber poate influenta creativitatea și performanța angajaților. 

Rolul creativității: legătura dintre creativitate și performanță 

Indiferent de natura jobului și de rolul ocupat de un angajat în companie, prezența creativității este întotdeauna un lucru pozitiv și foarte apreciat. Un angajat creativ este o persoană curioasă, energică, dornică de a învăța și de a se dezvolta în permanență, pentru a evolua profesional și pentru a ajuta cum poate mai bine compania. 

Între performanța la locul de muncă și rolul creativității există o legătură strânsă. Angajații creativi sunt mai performanți și pot contribui la bunul mers al companiei, astfel: 

  • pot îmbunătăți procesele organizaționale; 
  • pot eficientiza procedurile;
  • pot îmbunătăți produsele și serviciile. 

Angajații creativi sunt mai motivați și mai mulțumiți, când li se oferă șansa de a se descurca în anumite ocazii. Astfel, pe viitor, vor prelua inițiativa și vor face performanță, fără să li se ceară acest lucru în mod particular. 

▶️ Citește mai multe despre cum poate fi realizat managementul performantei și avantajele acestuia.

Care sunt pașii creativității

Având în vedere conceptul de creativitate și faptul că toată lumea are un potențial creativ, poate nedescoperit încă, este bine să se stabilească pașii creativității, mai exact, modul de desfășurare a procesului creativ. Astfel, chiar și angajații care nu au descoperit ce înseamnă să fii creativ pot lua exemplu și, cu puțin ajutor, își pot dezvolta potențialul. 

Pașii creativității sunt aceștia: 

  • contestă modul de rezolvare a unei probleme;
  • căută metode îmbunătățite pentru rezolvarea problemei; 
  • sintetizează și aprofundează informațiile ce apar pe parcurs; 
  • analizează modul în care noile informații pot fi integrate, astfel încât problema să fie rezolvată, mai exact, planifică noi metode pentru realizarea task-ului;
  • comunică eficient cu ceilalți membri ai echipei/organizației despre noile metode găsite;
  • conștientizează problema și înglobează noi informații, astfel încât să identifici noi amenințări;
  • ia în considerare amenințările și posibile rezolvări pentru acestea; 
  • cântărește aplicarea noilor informații pentru rezolvarea problemelor în raport cu amenințările;
  • rezolvă problema. 

Orice angajat poate pune în aplicare acești pași, astfel încât să ajungă la o soluție excelentă. Conceptul de creativitate la locul de muncă este complex, necesită nu doar un potențial creativ ridicat, ci și cooperarea angajaților pentru găsirea soluției ideale. 

Recomandări pentru dezvoltarea creativității și creșterea performanței la locul de muncă 

Având în vedere explicațiile despre conceptul de creativitate și pașii creativității la locul de muncă, probabil te întrebi cum se poate dezvolta creativitatea și, în speță, performanța angajaților și a companiei. 

Așa cum am menționat deja, fiecare angajat are un anumit potențial creativ ce abia așteaptă să fie descoperit. Astfel, conceptul de creativitate poate fi stimulat cu ajutorul următoarelor activități sau procese. 

1. Brainstorming 

O zicală foarte bună ne arată de ce sunt importante munca în echipă și, mai ales, gândirea în echipă: „unde-s mulți, puterea crește”. Astfel, ori de câte ori este cazul, angajații trebuie încurajați să inițieze sesiuni de brainstorming. Acestea folosesc atât personalului, cât și companiei. În cadrul unei sesiuni de brainstorming, angajații sunt spontani și au idei creative, unice, dintre care se poate alege soluția câștigătoare. 

Pentru ca o sesiune de brainstorming să fie eficientă, trebuie respectate următoarele recomandări: 

  • gruparea angajaților în echipe restrânse;
  • nicio idee nu va fi respinsă ori criticată; 
  • toate ideile se notează, iar apoi se dezbat pe rând, până când se alege ideea care pare că va rezolva problema;
  • sesiunile trebuie organizate frecvent, chiar și pentru discutarea unor situații ipotetice.

echipa, cresterea performantei - sodexo.ro

2. Munca individuală completează munca în echipă 

Încurajează atât munca în echipă, cât și cea individuală. Astfel, angajații vor putea să găsească soluții creative indiferent de felul în care lucrează. Unele persoane sunt mai creative dacă lucrează individual, pe când altele își dezvoltă potențialul creativ în prezența colegilor de muncă. 

3. Feedback constant 

Este important ca angajații să ofere feedback atât managerilor, cât și colegilor. Feedback-ul poate fi un instrument foarte puternic în dezvoltarea creativității. Astfel, își vor spune opinia într-un mod sincer, dar profesionist. Un feedback bun nu înseamnă doar un feedback pozitiv, ci unul onest, chiar dacă are o latură negativă. Feedback-ul nu ar trebui văzut ca ceva negativ, ci mai mult ca un instrument menit să îmbunătățească anumite comportamente sau procese. 

manager oferind feedback - sodexo.ro

4. Training-uri și workshop-uri 

Conceptul de creativitate poate fi dezvoltat și prin participarea la diverse workshop-uri și training-uri. Cum ajută acestea? Prin intermediul învățării, prin acumularea de noi cunoștințe în domeniu. Invitând în companie specialiști care să susțină training-uri pentru dobândirea de noi informații și, mai apoi, workshop-uri pentru a pune în aplicare acele informații, angajații își vor dezvolta creativitatea. Vor putea să rezolve scenarii ipotetice sau să ofere soluții pentru probleme care deja s-au întâmplat, iar la final, să afle dacă soluția lor ar fi fost de ajutor. Astfel, participarea la aceste activități este importantă atât pentru angajați, cât și pentru companie. 

5. Diverse beneficii menite să încurajeze conceptul de creativitate 

Angajații pot fi stimulați să fie mai creativi, dacă sunt recompensați. Bineînțeles, pentru conceptul de creativitate contează foarte mult salariul, însă sunt binevenite și celelalte beneficii extra salariale, cum ar fi: 

  • tichete de masă; 
  • cardul cadou;
  • cardul de vacanță;
  • pachetele de wellbeing;
  • abonamente la săli de sport;
  • team-building-uri;
  • un card cultural. 

▶️ Citește mai multe despre cardul Cultura și avantajele acestuia pentru angajați

Sodexo sprijină creativitatea angajaților 

Alege un partener de încredere, precum Sodexo și vei putea sprijini creativitatea angajaților tăi. Fiecare card Sodexo este gândit astfel încât să îmbunătățească viața beneficiarilor, prin intermediul avantajelor pe care le oferă. Sunt foarte ușor de utilizat și datorită zecilor de mii de parteneri din întreaga țară, oamenii tăi le vor putea folosi fără a-și face griji în privința locațiilor. 

Alte două motive pentru care să alegi aceste carduri sunt economisirea unor resurse importante pentru companie și retenția angajaților. De asemenea, oferind angajaților carduri Sodexo, îi vei motiva și îi vei ajuta să își dezvolte creativitatea. Spre exemplu, cardul de vacanță le va permite să se relaxeze câteva zile într-o locație de vis în România, ca apoi să revină la birou cu forțe proaspete. Evenimentele și activitățile culturale vor aduce zâmbetul pe buze angajaților tăi și le vor stimula creativitatea. O seara la teatru chiar în timpul săptămânii, îi va ajuta pe angajați să se întoarcă la birou mai veseli și mai creativi.

▶️ Cere o ofertă pentru cardul Cultura și ajută-ți angajații să își dezvolte creativitatea. Sodexo poate fi partenerul ideal pentru a crește potențialul creativ al fiecărui angajat. 

Sursa foto: Shutterstock 

Echipa editoriala Sodexo

Suntem o echipă de experți din diverse domenii. Contribuim la conținutului blogului Sodexo, ca să-ți oferim cele mai sigure informații și perspective, de la afaceri de succes – la vacanțe reușite. Colaborăm și cu specialiști externi ca să-ți putem oferi cel mai relevant conținut pe subiecte precum motivarea angajaților, wellbeing, digitalizare, legislație, finanțări, managementul banilor și tendințe în antreprenoriat.