cardurile de masa sodexo, clienti intr-un magazin alimentar

Cardurile de masa: cum sunt reglementate, care sunt avantajele si cum se folosesc

Angajatorii au la indemana mai multe moduri de recompensare si motivare a angajatilor, printre care si oferirea beneficiilor extrasalariale. Un astfel de beneficiu, avantajos atat pentru salariat, cat si pentru firma, este oferirea tichetelor de masa.

Incepand cu 1 februarie 2022, acestea pot fi oferite exclusiv pe suport electronic/carduri de masa. Iata care sunt avantajele cardurilor de masa si ce trebuie sa stii despre modul lor de folosire.

  • Cum sunt reglementate cardurile de masa
  • Care sunt avantajele tichetelor de masa pe suport electronic
  • Ce trebuie sa stii despre utilizarea cardurilor de masa
  • Ce probleme poti intalni cand alegi cardul de masa si cum le rezolvi

Cum sunt reglementate cardurile de masa

Tichetele de masa pe suport electronic, la fel ca cele pe suport de hartie, sunt reglementate prin Legea nr. 165/2018 si Hotararea nr. 1045/2018. Acestea pot fi oferite de orice angajator ca un beneficiu extrasalarial si pot fi utilizate de angajati pentru achitarea mesei in restaurante si alte locuri de luat masa si achizitionarea produselor alimentare.

Cardul de masa este valabil daca sunt inscriptionate sau stocate pe acesta urmatoarele informatii:

  • numele si adresa emitentului;
  • perioada de valabilitate pentru utilizarea tichetului de masa;
  • interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigari sau produse alcoolice;
  • numele, prenumele si codul numeric personal al salariatului.

Care sunt avantajele tichetelor de masa pe suport electronic

Tichetele de masa in format electronic sunt 100% deductibile si exceptate de la plata taxelor salariale pentru sumele acordate. Practic, angajatorii vor face economii de pana la 37% daca aleg sa ofere tichete in loc de echivalentul aceleiasi sume in bani. Iata care sunt celelalte avantaje ale cardurilor de masa:

  • pot fi un mod de a atrage noi angajati, mai ales daca le este prezentat acest beneficiu in anuntul si la interviul de angajare;
  • vor motiva angajatii sa fie mai productivi si mai multumiti cu locul lor de munca, deci vor imbunatati retentia personalului;
  • nu mai este nevoie de un reprezentant al angajatorului care sa ofere personal si lunar tichetele angajatilor; unitatea emitenta va vira sumele aferente tichetelor in fiecare luna, astfel incat angajatorul va depune mai putin efort administrativ;
  • nu vor mai exista costuri pentru tiparirea fiecarui tichet, ci doar pentru emiterea

Citeste si Tichete de masa – scurt ghid legal pentru angajatori

Ce trebuie sa stii despre utilizarea cardurilor de masa

Modul in care pot fi utilizate cardurile de masa este asemanator cu cel al tichetelor pe suport hartie. Astfel, acestea pot fi folosite doar pentru achitarea mesei si achizitionarea produselor alimentare, nu pentru tigari sau produse alcoolice.

Cardurile au aceeasi perioada de validitate ca si in cazul tichetelor care puteau fi emise anterior, pana pe 31 ianuarie 2022, si pe suport de hartie. Acestea pot fi folosite in unitatile de alimentatie publica (magazine, restaurante, etc)  aflate in relatie contractuala cu unitatile emitente si care sunt echipate cu sisteme pentru citirea cardurilor.

Atentie!

Este important de stiut ca aceste carduri de masa nu sunt carduri bancare, deci nu pot fi alimentate cu alte sume de catre angajator, salariat sau alta entitate, cu exceptia emitentului si nici nu se poate retrage numerar de la bancomat.

Ce probleme poti intalni cand alegi cardul de masa si cum le rezolvi

Conform ultimelor modificari aduse Legii nr.165/2018, prin OUG nr. 130/2021, incepand cu data de 1 februarie 2022, autorizatiile de functionare ca unitati emitente de bilete de valoare pe suport hartie, acordate de Ministerul Finantelor potrivit legii, isi pierd valabilitatea. Incepand cu data de 1 februarie 2022, tichetele de masa se emit exclusiv pe suport electronic. Tichetele de masa emise pe suport hartie pana la data de 31 ianuarie 2022 sunt si raman valabile pana la expirarea datei de valabilitate inscrise pe acestea.

P: Angajatii obisnuiesc sa isi imparta tichetele de masa cu membrii familiei si sunt ingrijorati ca nu vor putea face asta cand primesc un card de masa.

Din punct de vedere legal, doar titularul tichetelor de masa, cel ai carui nume este trecut pe acestea, le poate folosi, indiferent de formatul lor: pe hartie sau electronic.

P: Angajatii nu s-ar descurca sa foloseasca cardurile.

Plata in magazine este mult mai simpla si mai rapida, cu PIN sau contactless. Angajatii nu mai sunt nevoiti sa numere tichete, ci platesc rapid cu cardul, exact de suma dorita.

Pe langa beneficiile generale ale tichetelor de masa, cardurile de masa aduc un confort in plus angajatorului. Utilizarea lor presupune mai putin efort logistic din partea companiei care le ofera, precum si un cost mai mic pentru emitere.

New call-to-action

Echipa editoriala Sodexo

Suntem o echipă de experți din diverse domenii. Contribuim la conținutului blogului Sodexo, ca să-ți oferim cele mai sigure informații și perspective, de la afaceri de succes – la vacanțe reușite. Colaborăm și cu specialiști externi ca să-ți putem oferi cel mai relevant conținut pe subiecte precum motivarea angajaților, wellbeing, digitalizare, legislație, finanțări, managementul banilor și tendințe în antreprenoriat.