Motivarea si managementul angajatilor care lucreaza remote
Motivarea si managementul angajatilor in pandemie

Motivația angajaților în „noul normal”

Motivarea angajaților este un aspect critic la locul de muncă, deoarece poate dicta nivelul de productivitate și eficiență atât individual, cât și al echipelor, angajamentul, disponibilitatea la efort și dedicare și satisfacția angajaților față de brandul de angajator. Cum își păstrează angajații motivația și sensul muncii în contextul incert creat de pandemia Covid-19? Ce pot face angajatorii pentru a-i ajuta pe angajați în acest sens? 

Managementul și motivarea angajaților care lucrează remote - de acasă sau de oriunde - presupune: 

  • comunicare frecventă și empatică
  • feedback prompt
  • instrumente colaborative adaptate muncii la distanță
  • programe de recunoaștere și recompensare a eforturilor de adaptare, rezultatelor și realizărilor
  • celebrarea micilor victorii
  • opțiuni de traininguri și team-building-uri virtuale
  • punerea accentului pe task-uri, obiective, rezultate și livrabile, și nu pe măsurarea birocratică a timpului de muncă. 

Dedicarea nu se măsoară în ore state peste program, ci în energie, proactivitate și eficiență. Pentru a menține angajații motivați pe perioada cât lucrează de acasă trebuie să le arăți că ai încredere în ei și în capacitatea lor de a-și îndeplini responsabilitățile și să creezi noi oportunități de interacțiune și comunicare video și virtuală. 

Citește și: Cei 4 pasi pentru managementul eficient al echipei in munca de la distanta

Abilități valoroase pentru adaptarea la noul context

În aceste timpuri solicitante, când trebuie să te confrunți cu clienți anxioși, cu colegi și colaboratori stresați și cu dificultatea de a ține echilibrul personal între familie și muncă, e nevoie de un strop de joacă și experimentare, de mici pozne organizaționale și deschidere spre brainstorming fără limite - ce provoacă imposibilul pentru a-l face posibil, pentru a stimula inovarea și creativitatea. 

Dialogul cotidian, rutinele zilnice de check-in și ședințele scurte de dimineață pe Zoom sau Teams oferă acel sentiment mult-dorit de normalitate, siguranță și apartenență. 

Prin comunicare deschisă și validare reciprocă a emoțiilor și provocărilor putem să învățăm să cultivăm vulnerabilitatea și acceptarea faptului că suntem imperfecți, umani, supuși greșelii și ezitării. Într-un moment în care tehnologia AI încearcă să devină emoțională și să simuleze empatia în relația cu consumatorii - interpretând emoția umană din text, modele vocale, expresii faciale și alte indicii non-verbale și reacții nerostite - liderii și managerii trebuie să își regăsească empatia și să devină mai umani și înțelegători în relația cu ceilalți. 

Cei care aduc de obicei schimbarea sunt oameni orientați spre rezolvarea de probleme și pornesc să construiască imposibilul de la ceea ce sunt, ceea ce știu și pe cine cunosc astăzi. Ei nu uită valoarea "păsării din mână", a fundației solide pe care vor să construiască viitorul. 

Află mai multe despre recompensarea și motivarea angajaților aici.

Cum poți contribui la tonusul și motivarea echipei?

Calitatea relațiilor personale cu cercul de apropiați contează cel mai mult pentru că entuziasmul, optimismul și energia pozitivă sunt cu adevărat contagioase.  Pentru a combate știrile false sau negative, împărtășește fiecare mică veste bună, fiecare eveniment și realizare care pot reconstrui încrederea în prezent și viitor.  Fă complimente sincere și binemeritate, felicită membrii echipei pentru fiecare milestone atins într-un proiect și celebrează micile realizări care repornesc motoarele.  Citește și: Cum dezvolți un sistem de recompense pentru angajați pe timp de criză Gestionarea stresului - pentru a-l păstra la acel nivel optim care stimulează evoluția personală și profesională - trebuie combinată cu recuperarea activă.  Timpul dedicat muncii aprofundate și concentrate, micile pauze care reîncarcă cu energie, somnul de calitate, sportul și mișcarea în natură, alimentația corectă ajută dacă lăsăm timp angajaților să alterneze momentele în care sunt concentrați în flow creativ cu pauzele depline și deconectarea totală de la muncă. 

Resetarea totală contează și dă roade. Burnout-ul costă și motivație, și stare de spirit. Dacă vei fi ferm cu recuperarea angajaților, veți insera pauze de respiro (time-out) obligatorii în programul de muncă și veți acționa la timp, veți ajunge mai departe mai repede decât cei ce forțează.

Citește și: De ce pleaca angajatii? Motivele pentru care iti poti pierde oamenii valorosi 

Răspunsul la nevoile de flexibilitate ale tinerei generații

Flexibilitatea locației și a programului hibrid (spre exemplu, 3 zile la birou + 2 zile de acasă + 2 zile libere) generează o productivitate sporită. Programul de lucru flexibil, implementat pe scară largă pe fondul pandemiei de Covid-19, ar putea reprezenta o soluție pentru reducerea nivelului de stres pe care îl resimt tinerii. Aproape 70% dintre Millennials și 64% dintre exponenții Generației Z susțin că posibilitatea de a lucra de acasă în viitor ar scădea stresul, reiese din cel mai recent studiu Deloitte Millennial Survey. 

În acest context, am putea asista la o hotelizare a biroului - ce va presupune rezervarea temporară de spații de lucru, în avans, de către angajații care nu pot desfășura anumite activități remote sau de acasă. 

Într-un anumit orizont de timp, oamenii se vor întoarce la un birou foarte diferit de cel pe care l-au părăsit anul trecut. Angajatorii se vor concentra pe curățare, igienizare și calitatea aerului, vor lucra cu firme specializate pe dezinfectare, vor căuta tehnologie de autocurățare și o serie de alte soluții pentru a ajuta la menținerea aerului și suprafețelor curate și fără germeni. Plantele, lumina naturală, spațiul sporit alocat unei persoane și fluxul de aer mai bun ar putea fi, toate, obiective prioritare de proiectare a spațiului de lucru pentru companii. 

Tinerii, în special cei din generația Millennials, simt tot mai mult nevoia de stabilitate, tendință manifestată încă dinainte de pandemie. Cei care vor să rămână alături de angajatorul lor timp de cinci ani sau mai mult sunt, acum, mai numeroși decât cei care vor să îl părăsească în următorii doi ani. Ponderea celor care ar pleca în doi ani sau mai puțin a scăzut de la 49% la 31%, iar a celor care vor să rămână pe termen lung a urcat de la 28% la 35%. 

Citește și: Metode de fidelizare a angajatilor in situatii de criza

Companiile cu o bună reputație au în angajații lor cei mai buni ambasadori ai brandului, mândri că fac parte din acea cultură organizațională. Generațiile tinere sunt tot mai preocupate de responsabilitatea socială și ecologică a companiilor angajatoare.

Conexiunile puternice între oameni și sentimentul de apartenență la o cauză comună asigură perenitatea organizațiilor. 

Oamenii vor fi mai productivi pe măsură ce vor căpăta control asupra spațiului și experiențelor lor de lucru, pentru a-și putea ajusta și personaliza propriul birou, ambianța lui, luminozitatea, temperatura, aerul, aromele sau nivelul de zgomot ambiental și a le adapta la ritmurile lor naturale circadiene. Luminarea inteligentă și fragrance tech aduc wellness-ul, starea de bine la locul de muncă. 

Viitorul este rezultatul viselor și acțiunilor constante ale fiecăruia dintre noi. Oamenii buni nu vor să lucreze decât cu alți oameni buni, iar măreția aduce după sine măreție. Oamenii au nevoie de modele credibile și vor să simtă că aduc o contribuție care chiar contează, că munca lor este importantă, are impact, este recunoscută și apreciată. 

Printre factorii motivaționali tangibili se numără un salariu motivant, recompensări financiare de performanță, planuri de bonificație, premii și beneficii materiale și financiare diversificate și personalizate. Ești în pană de idei? Folosește cele  5 idei de beneficii pentru angajati

New call-to-action