Care sunt factorii motivationali pentru angajații tăi? Sodexo Romania
Factori motivationali -ce ii motiveaza pe angajati

Top 6 factori care îi motivează pe angajații tăi

Motivația joacă un rol extrem de important în aproape orice aspect al vieții noastre cotidiene. De la activitățile casnice până la munca desfășurată la birou, avem nevoie de motivație pentru a ne putea implica 100% în ceea ce facem. Deși suntem diferiți ca ființe umane, factorii care ne influențează atât pe plan profesional, cât și personal, sunt de obicei asemănători - evident, cu anumite variații, care provin din nevoile fiecăruia dintre noi. De aceea, dacă dorești să ai o echipă mai implicată și mai mulțumită, este bine să cunoști principalii factori de care ține motivația profesională, astfel încât să poți crea un mediu de lucru optim pentru angajații tăi.

1. Autonomia oferită de angajator

Dacă un angajat nou are nevoie de sprijinul tău și al echipei pentru a obține rezultatele dorite, un om cu experiență în companie se va simți cu adevărat respectat atunci când i se oferă autonomie. Ce presupune asta? Încearcă să ai încredere în faptul că oamenii cu care lucrezi sunt deja specialiști în domeniu și cunosc foarte bine ceea ce au de făcut. Permite-le să muncească în propriul ritm și să își expună părerile - poate nu vor gândi mereu la fel ca tine, dar o perspectivă diferită nu strică niciodată. 

Suficientă autonomie înseamnă și lipsa unei supravegheri constante - întreabă-te ce randament ai da și cât de motivat ai fi dacă managerul tău ar fi mereu cu ochii pe tine, dându-ți de înțeles că singur nu poți performa. Oferă-le angajaților tăi încredere, iar ei se vor simți mai siguri pe ceea ce fac și mai motivați să obțină rezultate bune. De asemenea, ia în calcul faptul că un angajat care are putere de decizie pe activitatea desfășurată poate veni cu idei noi și interesante, care să folosească pe termen lung companiei.

2. Expertiza obținută la locul de muncă

Cei mai mulți angajați își doresc să ajungă stăpâni pe meseria lor, fie că au în plan să promoveze sau pur și simplu să devină foarte buni pe ceea ce fac. Persoanele care dobândesc abilități și experiență într-un anumit domeniu își desfășoară activitatea cu mai puțin efort decât începătorii și pot obține în timp salarii mai mari, pe măsura cunoștințelor. 

Asigură-te că angajații tăi au oportunitatea de a învăța și de a se dezvolta atât prin sprijinul tău sau al colegilor cu mai multă vechime, cât și prin resurse suplimentare, precum cursuri, programe de dezvoltare sau accesul la materiale de interes în industria din care compania face parte. Nu uita că e important să încurajezi și dezvoltarea țintită către alte poziții sau departamente, pentru a împiedica plafonarea și a le da ocazia angajaților valoroși să ajungă acolo unde își doresc.

3. Existența unui obiectiv cu care angajații tăi se pot identifica

Cuvinte precum viziunea sau misiunea unei companii ți se pot părea noțiuni abstracte, însă adevărul este că toți avem nevoie de un obiectiv către care să tindem - atât pe plan profesional, cât și în viața personală. Dacă angajații tăi simt că lucrează doar pentru salariu, însă nu înțeleg la ce folosește munca lor, vor ajunge să fie demotivați și să își desfășoare activitatea în mod mecanic.

Cu atât mai mult în perioade de criză - precum cea generată de pandemia Covid-19 - este important ca fiecare angajat să cunoască obiectivul final al muncii sale și direcția în care se îndreaptă compania. Odată ce angajații tăi se vor simți parte dintr-un întreg și vor realiza cât de mult contează propria contribuție, motivarea acestora va crește considerabil.

4. Recunoașterea meritelor 

Orice angajat își dorește să fie apreciat și să se simtă de neînlocuit, așa că dacă nu obișnuiești să mulțumești prea des echipei tale și să recunoști performanțele, poate că a sosit momentul să faci o schimbare. Ține cont de faptul că oamenii care se simt valoroși pentru angajator își dau silința să mențină standardele ridicate. De altfel, acest lucru este valabil nu doar la locul de muncă - inclusiv acasă, fiecare persoană are nevoie să se simtă apreciată de familie și de prieteni. 

Cum le poți demonstra angajaților tăi că sunt importanți pentru companie? În afară de promovări și măriri de salariu, poți apela și la gesturi care îți sunt mai des la îndemână: e-mailuri de mulțumire, evenimente și concursuri cu premii pentru rezultate și atitudine, acordarea diplomelor de excelență și oferirea unor stimulente precum bonusurile de performanță.

5. Comunicarea cu managementul și cu colegii

Se spune că echipa de la muncă este ca o a doua familie, iar familia ar trebui să fie bazată pe grija față de cei dragi și pe comunicare. Angajații care lucrează în companii unde comunicarea este firească și facilă se simt bine în colectivul din care fac parte și muncesc cu mai multă plăcere. Caută metode prin care să facilitezi comunicarea în cadrul companiei: workshop-uri de cultură organizațională, team-building-uri și ieșiri la bere - fie ele și virtuale în această perioadă - sau pur și simplu sesiuni de feedback cu managerul direct, în care discuția să se poarte în ambele sensuri și să nu fie centrată exclusiv pe rezultate.

6. Motivează angajații cu recompense ocazionale

Aspectul financiar este unul dintre cei mai importanți factori motivaționali pentru un angajat. Oricât de mult și-ar iubi locul de muncă, un om care nu este răsplătit pe măsura efortului depus se va simți de obicei frustrat. 

În plus, lipsa unui salariu competitiv și a unui pachet atractiv de beneficii extrasalariale poate reprezenta un factor de îngrijorare pentru orice persoană - în definitiv, dincolo de pasiunea pentru job, fiecare om are nevoie de o siguranță financiară care să îi permită să ducă o viață lipsită de griji.

Dacă vrei să afli mai multe despre metodele prin care îți poți motiva echipa chiar și în contextul actual, descarcă gratuit ebook-ul Un nou normal, aceeași echipă motivată.

Tehnici de motivare in munca remote